رکوردشکنی فعال اقتصاد مقاومتی خمین در تولید زعفران

3 آذر 1397 ساعت 11:44

فعال عرصه اقتصاد مقاومتی از شهرستان خمین با برداشت ۱۵ کیلوگرم زعفران از هر هکتار رکوردار تولید این محصول در کشور است.


به گزارش تولید ایرانی؛ کشاورزی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین یا به عبارتی مهم‌ترین بخش تأثیرگذار بر اقتصاد هر کشوری مطرح است، با توجه به اینکه با پیشرفت تکنولوژی و درنتیجه آن پیشرفت کشاورزی صنایع بالادستی و پایین‌دستی بسیاری به کشاورزی وابسته شده است، با حرکت روبه‌جلوی کشاورزی در کشور می‌توان امیدوار بود که صنایع متعدد وابسته نیز فعال‌تر شده و مشکلاتی چون اشتغال در جامعه برطرف شود.

همچنین بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری نیز کشاورزی یکی از اساسی‌ترین محورهای توسعه در کشور است و مسئله حاشیه‌ای نیست و نیازمند توجه ویژه مسئولین در حوزه‌های سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری است.

از طرفی می‌توان زیر بنایی‌ترین موضوع در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور را توجه به بحث کشاورزی به‌عنوان بخش تأثیرگذار بر سایر بخش‌ها دانست که مطمئناً حضور در چنین عرصه‌هایی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و از طرفی تفکر جهادی است تا بتواند در اقتضائات زمانی فعالیت‌های مختلف را انجام دهد.

بر همین اساس مقام معظم رهبری بارها و بارها بر تفکر و فرهنگ جهادی در جمع‌های مختلف تأکید داشته‌اند و سال ۸۲ نیز در جمع جهادگران و کشاورزان فرمودند: «آنچه انقلاب اسلامی به مردم ما داد، فرهنگ جهادی بود. فرهنگ جهادی در همه صحنه‌ها و عرصه‌ها به کار می‌آید و درزمینهٔ کارهای زیربنایی کشاورزی و دامداری و امثال این‌ها هم از اول انقلاب، روح و فرهنگ جهادی وارد میدان شد.»
روح و فرهنگ جهادی‌ای که برآمده از تفکر بسیجی است و هر کس می‌تواند با تکیه‌بر این تفکر در حوزه‌های عملی ورود موفق و پرثمری را داشته باشد.

یکی از محصولاتی که چند سالی است کاشت و زراعت آن در برخی نقاط کشور باب شده، زعفران است. محصولی که می‌تواند در صورت جواب دهی به آب‌وهوا و خاک یک منطقه، شرایط اقتصادی کشاورز و آن منطقه را نیز دگرگون سازد.

محصولی که در ایران بر اساس اعلام مسئولین جهاد کشاورزی بیش از ۹۰ درصد کل تولید جهان، تولید می‌شود و بسیاری از کشورهای دنیا در تلاش‌اند با توجه به اهمیت و سودآوری این محصول کشاورزی به هر طریقی بازار آن را از دست ایران خارج کنند.

همچنین در برنامه ششم توسعه، پیش‌بینی افزایش تولید و سطح زیر کشت زعفران دیده‌شده است. به‌طوری‌که در سال ۹۶ معادل ۱۶ تن افزایش تولید مدنظر است. در سال ۹۷، ۱۷ تن، سال ۹۸، ۲۳ تن و سال ۹۹، ۳۰ تن افزایش تولید در برنامه دیده‌شده است.

این‌که زراعت زعفران و توجه به آن با مشکلات بسیاری روبه‌روست و نیازمند نشان سازی و ایجاد کارخانه‌های تبدیلی است بحث جدایی است اما توجه برخی از کشاورزان و برخی مناطق کشور به این محصول جای امیدواری دارد.

حضور برخی از بسیجیان در این زمینه‌ها کمک شایانی به این حوزه کرده است و کاظمی یکی از همین بسیجیانی است که با تکیه‌بر تفکر بسیجی و فرهنگ جهادی به کاشت زعفران پرداخته و با بیشترین تولید حجمی زعفران در هکتار نسبت به متوسط کشوری، در منطقه خمین فعالیت دارد.

کارایی فرهنگ جهادی در عرصه‌های مختلف؛
برداشت ۱۵ کیلو زعفران در هکتار نتیجه تلاش کشاورز خمینی
کاظمی کشاورز و فعال در حوزه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با دیار آفتاب؛ ضمن بیان اینکه ۹ سال در این زمینه فعال است گفت: در بازه زمانی برداشت ۲۰ تا ۲۵ نفربر زمین زعفران کاری شده مشغول کار می‌شوند.

کاظمی بابیان اینکه میانگین تولید حجمی زعفران در هکتار در کشور ۵ الی ۸ کیلو است عنوان کرد: بیشترین تولید حجمی زعفران در هکتار را در منطقه خمین دارم که این میزان ۱۵ کیلو زعفران در هر هکتار است.
رکوردشکنی در تولید زعفران
وی با تأکید بر اینکه رکوردشکنی در تولید زعفران باعث تشویق دیگر افراد منطقه به این کشت‌شده است بیان کرد: در حال حاضر در شهرستان خمین حداقل ۷۰ الی ۱۰۰ هکتار زیر کشت زعفران است.
این کشاورز فعال در حوزه اقتصاد مقاومتی سرمایه‌گذاری اولیه موردنیاز برای این کار را علاوه بر زمین کشت، حدود ۳۰ میلیون تومان در هر هکتار دانست و اضافه کرد: این کار ازلحاظ درآمدی به‌شدت به‌صرفه است و برای کسانی که بخواهند به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی و کارآفرینی فعالیتی را آغاز کنند بسیار موقعیت خوبی است و بازدهی بالایی دارد.

وی افزود: منطقه خمین به دلیل کوهپایه‌ای بودن برای کشت زعفران در مهرماه و کشت گل محمدی در فصل بهار بسیار عالی است.
خودکفایی منطقه خمین در حوزه تولید بذر
کاظمی ضمن اشاره به خودکفایی منطقه خمین در حوزه تولید بذر گفت: متأسفانه بازار فروش مشخصی نداریم و اینجاست که نقش دلال‌ها جدی می‌شود. فعلاً دنبال نشان تجاری هستیم تا بتوانیم این فضا را مدیریت کنیم.
وعده‌های مسئولین فقط در حد شعار باقی‌مانده است
وی ضمن تأکید بر اینکه یکم و دوم آذرماه جشنواره استانی زعفران در خمین اجرا می‌شود ادامه داد: متأسفانه مسئولان دولتی کمکی نمی‌کنند و وعده‌هایشان فقط در حد شعار باقی می‌ماند و همین باعث می‌شود تا واسطه و دلال نقش جدی و تعیین‌کننده‌ای را بازی کنند.
این تولیدکننده در مورد ضعف حمایت مسئولین خاطرنشان کرد: سال گذشته به مدت شش ماه  دنبال نشان تجاری بودم که با سنگ‌های متعددی روبه‌رو شدم به‌عنوان‌مثال بسته‌بندی‌ای که می‌تواند در یک سالن بیست‌متری اتفاق بیفتد را برای آن سالن دویست متری می‌خواهند.


کد مطلب: 5204

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/5204/رکوردشکنی-فعال-اقتصاد-مقاومتی-خمین-تولید-زعفران

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com