پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۴

کاهش ۵ درصدی واردات برنج در سال جاری

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت:تاکنون 950 هزارتن برنج وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد اُفت داشته است.
کاهش ۵ درصدی واردات برنج در سال جاری
به گزارش توليد ايرانی؛ مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج از کاهش ۵ درصدی واردات برنج خبر داد و گفت: براساس آخرین آمار، تاکنون ۹۵۰ هزارتن برنج وارد کشور شده است که این رقم نسبت به میزان واردات یک میلیون و ۹۰ هزارتن سال گذشته، ۵ درصد کاهش داشته است.
 
به گفته وی با توجه به آنکه ۲۰۰ هزارتن از میزان واردات را دولت به منظور ذخایر استراتژیک وارد کرده است، از این رو رقم کاهش واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل توسط بخش خصوصی بیش از ۵ درصد است.
 
کشاورز با اشاره به اینکه بازار برنج ایرانی ارتباطی به برنج خارجی ندارد، بیان کرد: این درحالی است که وزارت جهاد کشاورزی تصور می‌کند به دلیل مناسب بودن تولید برنج داخلی، میزان واردات با احتساب ذخایر استراتژیک نباید بیش از یک میلیون تن باشد.
 
این مقام مسئول از افزایش ۳ هزارتومانی نرخ برنج ایرانی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو برنج ایرانی در شمال ۱۴ هزار تومان است که این افزایش قیمت به سبب اثر روانی‌می‌تواند بر بازار برنج خارجی تاثیر گذار باشد.
 
کشاورز با اشاره به ضرورت واردات ۴۸۰ تن برنج تا پایان سال بیان کرد: از دولت انتظار می رود که تا پایان سال با رفع موانع وارداتی مجوز واردات ۴۸۰ تن برنج را بدهد تا قیمت با نوسان چشمگیری روبرو نشود.

وی نرخ واقعی هر کیلو برنج هندی در مبادی وارداتی را ۷ هزار و پاکستانی را ۷ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات، هر کیلو برنج نباید بیش از ۸ هزارتومان به دست مصرف کننده برسد.
 
دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پایان تصریح کرد: اگرچه انجمن برنج معتقد است که با احتساب ذخایر استراتژیک‌ نباید بیش از یک میلیون‌‌تن برنج وارد شود، اما می توان گفت که ذخیره احتیاطی ارتباطی به مصرف ماهانه ندارد چرا که ممکن است ذخایر استراتژیک تنها دو ماه مانده به تاریخ انقضاء ، عرضه شود.
کد مطلب: 5197
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *