پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۶

جهش قیمت‌ها در بازار قنادان/ گرانی شیرینی کام مردم را تلخ کرد!

این روزها علاوه بر گرانی های حاکم بر بازارهای متفاوت، گرانی شیرینی باعث تلخ‌کامی خریداران و قنادان شده است.
جهش قیمت‌ها در بازار قنادان/ گرانی شیرینی کام مردم را تلخ کرد!
به گزارش توليد ايرانی؛ تورم، رکود، گرانی یا افزایش قیمت ها مواردی هستند که درروزهای اخیر نقل تلخ مجالس بوده و در هر مکانی بدون شک سخنی از این گرانی ها در میان است با این وجود بسیاری از مردم در این اندیشه هستند که این افزایش قیمت ها به نفع اصناف و فروشندگان است اما وقتی در طول این چند وقت به سراغ اصناف مختلف رفته ایم شاهد گلایه های آنان نیز از گرانی ها بوده ایم به گونه ای که هر صنفی به روش مختلفی از روند افزایش قیمت ها شاکی بوده و هیچ کدام سودی از این اتفاق نمی برند.
البته این افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر، صنف قنادان را هم بی‌تاثیر نگذاشته و افزایش چندبرابری قیمت لبنیات، خشکبار، آرد و روغن باعث شده قیمت شیرینی و کیک هم بالا برود.
*جهش قیمت شیرینی قنادی
حال آنکه خبرنگار اروم‌نیوز پس از گذشت از صنف خشکبار فروشان این‌بار به سراغ رئیس اتحادیه قنادان ارومیه رفته تا حال و هوای این صنف را جویا شود.
امیر علی نوجوان در گفت و گو با خبرنگار ما، می گوید: افزایش زیاد قیمت لوازم اولیه قنادی و نوسانات ارزی افزایش قیمت آجیل و شیرینی را به دنبال داشته است.
وی، با بیان اینکه از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت نرخی به قنادان ارائه نشده، می‌افزاید: با ادامه روند افزایش قیمت فعلی شاهد افزایش قیمت بیش از انتظار در شب یلدا و شب عید خواهیم بود که این مسئله قدرت خرید را از مردم صلب خواهد کرد.
*افزایش ۱۵ برابری قیمت لوازم اولیه قنادی
رئیس اتحادیه قنادان ارومیه، با اشاره به تاثیر قیمت لبنیات بر قیمت شیرینی و کیک، تاکید می کند: گرانی خامه و افزایش ۱۵ برابری قیمت لوازم اولیه قنادی از علل افزایش قیمت انواع شیرینی بوده است.
وی، ادامه می دهد: مسئولان باید بیش از پیش بر مسئله نظارت بر بازار توجه داشته باشند چرا که با کمترین تورمی در بازار و افزایش قیمت مواد اولیه از جمله شیر و بخصوص تخم مرغ قنادان متوجه تورم شده و قیمت ها نیز افزایش می یابد.
*تعطیلی در انتظار قنادی ها
نوجوانی، ابراز می کند: امروز ۱۲۰ واحد مجاز در سطح ارومیه در حال فعالیت هستند اما با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر بازار برخی در حال اقدام برای تعطیلی واحدهای خود و برخی دیگر در تعدیل نیروهای خود هستند.
*کاهش قدرت خرید مردم
«م. احمدی»، یکی از قنادان ارومیه است.
او در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز ابراز می کند: مواد اولیه بیش از ۵۰ درصد گران شده‌ به گونه ای که از ابتدای سال تاکنون قیمت شیر چند بار گران شد همچنین در اواخر تابستان هم برخی مواد مانند روغن در بازار نایاب شده و به سختی تهیه می‌شد البته الان کمبودی نیست، اما قیمت‌ها همچنان بالاست.
وی، با اشاره به افزایش قیمت برخی مواد اولیه در قنادی ها، ادامه می دهد: قیمت پسته که ۲ ماه قبل کیلویی ۷۰ هزار تومان بود، حالا ۳ برابر شده و ترجیح می‌دهیم از پودرهای ارزان‌تر استفاده کنیم.
این فعال صنف قنادی، عنوان می کند: البته مواد دیگری مانند پودر کنجد پودر کاکائو نیز بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است.
وی، تاکید می کند: به دلیل گرانی خامه و گردو در کیک بیشتر شاهد گرانی هستیم به گونه ای که مردم تنها در مناسبت های کوچک قادر به خرید کیک و شیرینی بوده و به ندرت مردم توان خریدهای کلان دارند به همین دلیل با کاهش مشتری قنادان نیز با کاهش فروش روبه رو شده و متوجه ضرر و زیان می شوند.
احمدی، با بیان اینکه امروز قیمت ها براساس کیفیت شیرینی ها تعیین می شود، اظهار می کند: البته قنادی های معروف تر شهر که تنوع و کیفیت بالاتری دارند قیمت ها نیز بالاتر بوده و افرادی که دستشان به دهانشان می رسد بیشتر مشتریان آن ها هستند حال آنکه به دلیل پایین بودن قیمت شرینی ها خشک نسبت به تر مشتری های بیشتری دارند.
وی، تصریح می کند: در چند ماه گذشته ۱۵ کارگر در قنادی مشغول به کار بودند که به دلیل تورم و گرانی های بازار قادر به پرداخت حقوق آنان نبوده و اقدام به تعدیل ۱۱ نفر ازآنان کردم.
*جو روانی گرانی شیرینی
کافی است در این بحبوحه سری به شیرینی فروشی ها بزنیم تا شاهد اعتراضات مردم از این وضعیت باشیم.
اکبری مشتری یکی از قنادی های معروف شهر است.
او می گوید: قیمت شیرینی در چند ماه اخیر افزایش قیمت قابل توجهی داشته و به گونه ای که در یک نمونه شیرینی خشک شاهد افزایش قیمت تا مرز۵۰درصد هستیم.
وی، ادامه می دهد: در حالی که دخل و خرج مردم با یکدیگر هماهنگی ندارد و هرروز شاهد خالی شدن جیبشان هستند افزایش قیمت شیرینی تناسبی با حمایت از حقوق مصرف کننده ندارد.
این مشتری، می گوید: با توجه به افزایش قیمت ها بالاجبار خرید کمتر نسبت به گذشته بوده و این افزایش قیمت ها جو روانی بدی را ایجاد کرده است. اگر به همین منوال ادامه یابد در شب یلدا و شب عید با توجه به افزایش تقاضا، قیمت‌ها نجومی خواهد بود.
حال با توجه به شرایط فعلی بازار و تلخی گرانی ها با افزایش قیمت شیرینی نیز کام مردم و قنادان در حال تلختر شدن است امید داریم در همهمه گرانی ها با نظارت بیشتر بر بازار مواد اولیه شاهد ارزان تر شدن مواد شده و شیرینی مهمان پایدار سفره های مردم در شب یلدا و شب عید باشد.
کد مطلب: 5193
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *