پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۳

حمل‌ونقل ریلی معضل پیش روی مرغداران

در شرایط فعلی، کامیون‌داران علاوه بر افزایش قیمت کرایه مبلغی جداگانه پشت بارنامه دریافت می‌کنند که این امر قیمت تمام شده تولید را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
حمل‌ونقل ریلی معضل پیش روی مرغداران
به گزارش توليد ايرانی؛ در ماه‌های اخیر، اعتصاب کامیون‌داران و افزایش قیمت کرایه، حمل و نقل نهاده‌های دامی را با اختلالاتی روبه‌رو کرده است به طوریکه برخی مرغداران برای جلوگیری از گرسنگی مرغ‌ها از یکدیگر دان قرض می‌کنند.
ماجرا تنها به این جا ختم نمی‌شود، چرا که کامیون‌داران علاوه بر افزایش قیمت کرایه، ملبغی جداگانه پشت بارنامه دریافت می‌کنند که این امر قیمت تمام شده تولید را تحت تأثیر خود قرار داده است.

با توجه به آنکه مرغداران برای جلوگیری از تلف شدن مرغ ها چاره ای جز تن دادن به خواسته کامیون‌داران برای حمل نهاده‌های دامی از بنادر شمال و جنوب کشور ندارند، از این رو انتظار می‌رود که وزارت راه و شهرسازی تمهیداتی برای حل این معضل به کار گیرد تا دود افزایش قیمت کرایه‌های حمل به چشم مصرف کنندگان نرود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت قیمت نهاده های دامی و افزایش کرایه و مشکلات حمل و نقل بر بازار با خبر شویم:

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با انتقاد از دریافت مبلغ پشت بارنامه برای حمل نهاده‌های دامی اظهار کرد: اگرچه مشکلات حمل و نقل تا حدودی مرتفع شده است، اما کامیون‌داران خواستار دریافت مبلغ جداگانه از بارنامه هستند.

وی افزود: هم اکنون کامیون‌داران برای انتقال هر کیلو نهاده دامی 200 تا 300 تومان پشت بارنامه دریافت می‌کنند که این امر قیمت تمام شده تولید را افزایش می‌دهد.

یوسفی ادامه داد: با توجه به آنکه هر کیلو مرغ 2 تا 2.5 کیلوگرم دان مصرف می‌کند، از این رو دریافت 300 تومان مبلغ مازاد بر بارنامه برای حمل هر کیلو نهاده‌های دامی، حدود 600 تا 700 تومان قیمت تمام شده تولید را افزایش می‌دهد.
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی از ثبات قیمت نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا 2 هزار و 400 و ذرت یک هزار و 200 تومان به مرغداران و دامداران عرضه می‌شود.

وی درباره آخرین وضعیت توزیع نهاده‌های دامی از سوی پشتیبانی امور دام بیان کرد: با توجه به آنکه پشتیبانی امور دام تنها 20 درصد نیاز تولیدکنندگان را تأمین می‌کند، از این رو بسیاری از واحدهای مرغداری به سبب مشکلات حمل و نقل در تامین دان مورد نیاز با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

یوسفی با اشاره به اینکه مرغداران با کمبود نهاده‌های دامی روبه‌رو هستند، بیان کرد: با وجود آنکه هر یک از واحدهای مرغداری برای حداقل یک هفته خود باید دان در واحدها داشته باشند، اما در ماه‌های اخیر به دلیل اعتصاب کامیون‌داران و مشکلات حمل و نقل روزانه دان خود را تهیه می‌کنند و در برخی موارد مجبورند برای جلوگیری از گرسنگی مرغ ها از یکدیگر دان قرض کنند.

این مقام مسئول  افزود: با توجه به آنکه مرغداران و مردم از شرایط فعلی به سبب افزایش قیمت تمام شده متضرر هستند، از این رو انتظار می‌رود که دولت با انجمن کامیون‌داران به توافق برسد تا قیمت ثابتی برای حمل نهاده‌های دامی از تولیدکنندگان دریافت شود و در غیر این صورت آشفتگی بازار ناشی از دریافت مبلغ اضافه پشت بارنامه ادامه خواهد داشت.

وی  با اشاره به اینکه ذخیره دان در واحدهای مرغداری به اتمام رسیده است، تصریح کرد: اگر دولت با انجمن کامیون‌داران بر سر دریافت مبلغ هزینه حمل و نقل به توافق برسد، پیش‌بینی می‌شود که مشکلات کمبود نهاده‌های دامی در واحدهای مرغداری حداقل تا دو ماه آینده ادامه یابد چرا که به یکباره نمی توان انتظار داشت که با رفع مشکلات حمل و نقل، کمبود دان در واحدها مرتفع شود.

یوسفی تصریح کرد: برای حل مشکلات حمل و نقل، دولت یکبار برای همیشه باید معضل حمل و نقل کامیون‌داران را برطرف کند تا مرغداران به طور مداوم با چالش روبه‌رو نباشند.

دریافت کرایه مازاد پشت بارنامه درد سر ساز شد/ حمل نهاده‌های دامی از طریق خطوط ریلی یک راه برای کاهش قیمت کرایه حمل و نقل
عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی موجودی نهاده‌های دامی در بنادر شمال و جنوب کشور را مناسب ارزیابی کرد و گفت: این درحالی است که کماکان مشکل حمل و نقل نهاده‌های دامی ادامه دارد.

وی افزود: اگرچه انتقال کالا از بنادر نسبت به پروسه زمانی دو هفته اخیر تسریع شده است، اما متاسفانه دریافت کرایه مازاد پشت بارنامه منجر به بروز تنش میان دامداران و مرغداران با کامیون‌داران شده چرا که هزینه تولید از محل حمل نهاده‌های دامی افزایش یافته است.

حجت متوسط قیمت کرایه حمل نهاده‌های دامی در گذشته را 100 تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون میانگین کرایه حمل و نقل با رشد 70 درصدی به 170 تومان رسیده است که این امر جدا از دریافت مبلغ اضافه پشت بارنامه از تولیدکنندگان است.

به گفته این مقام مسئول در ماه‌های اخیر به دنبال اعتصاب کامیون‌داران و مشکلات حمل و نقل به طور متوسط تا دو برابر بیش از نرم معمول از مرغداران کرایه دریافت می‌شود، اما به سبب آنکه مرغداران مجبور به تأمین دان مورد نیاز واحدهای خود هستند، چارهای جز پرداخت کرایه مدنظر کامیون‌داران ندارند.

وی ادامه داد: هماهنگی شرکت پشتیبانی امور دام با راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای انتقال کالا از طریق خطوط ریلی تنها راهکار پیش روی حل معضل کامیون‌داران با تولیدکنندگان به شمار می‌رود.

به گفته حجت، قیمت نهاده‌های دامی ناشی از افزایش کرایه حمل کالا از بنادر یا اخذ مبلغ نگهداری محصول در بنادر با رشد 25 تا 30 درصدی در بازار روبه‌رو شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت هر کیلو ذرت را 1100 تا 1200 و کنجاله سویا را 2400 تومان قیمت گذاری کرده بود، بیان کرد: این درحالی است که تولیدکنندگان به طور متوسط هر کیلو ذرت را با نرخ 1600 تا 1700  و کنجاله سویا را 2 هزار و 900 تومان ناشی از کمبود بار در واحدها خریداری می‌کنند و با وجود این قیمت فروش هر کیلو مرغ زنده نباید کمتر از 7هزار و 500 تومان باشد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در ادامه افزود: دولت برای کاهش قیمت تمام شده تولید علاوه بر استفاده از امکانات حمل و نقل ریلی باید از کامیون مراکز مختلف  همچون سپاه، ارتش و شرکت های بزرگ دولتی استفاده کند تا ظرف پروسه زمانی یک ماه، اقلام از بنادر روانه واحدهای تولیدی و انبارهای شرکت پشتیبانی در سطح استان ها شود تا از معضل فعلی عبور کنیم.

حجت گفت: اگر معضل دریافت کرایه پشت بارنامه مرتفع نشود، بی شک قیمت نهاده های دامی به سبب سودجویی عوامل واسطه با نوساناتی روبه‌رو خواهد بود.

مرغداران با کمبود دان در واحدها روبه‌رو هستند
فرزاد طلاکش دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار شبا اشاره به اینکه مشکلات حمل و نقل نهاده‌های دامی همچنان به قوت خود باقی است، اظهار کرد: اگرچه مشکلات حمل و نقل نهاده‌های دامی نسبت به هفته‌های اخیر تا حدودی کاهش یافته است، اما دریافت ملبغ جداگانه پشت بارنامه منجر به افزایش قیمت تمام شده تولید شده است.
وی افزود: کامیون‌داران برای حمل نهاده‌های دامی، رقم هایی پشت بارنامه تقاضا می‌کنند که به دلیل عدم ارائه فاکتور در امور مالی قابل لحاظ کردن نیست.

به گفته طلاکش، دریافت مبلغ جداگانه پشت بارنامه موجب شده قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ تا 200 تومان افزایش یابد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه تاکنون دولت راه حل مناسبی برای رفع مشکلات حمل و نقل به کار نگرفته است، از این رو قیمت تمام شده تخم مرغ به نسبت هفته‌های اخیر نوسانی داشته است.

وی با اشاره به اینکه مقدار زیادی نهاده در بنادر کشور دپو شده است، افزود: هم اکنون  میزان زیادی نهاده به دلیل مشکلات حمل و نقل و افزایش کرایه در بنادر شمالی و جنوبی کشور موجود است که این امر در نوسان قیمت سویا و ذرت تأثیر بسزایی داشته است.

طلاکش با اشاره به اینکه در گذشته  یک تریلی 20 تنی برای حمل نهاده از بندر ماهشهر به تهران 3 میلیون تومان کرایه دریافت می‌کرد، بیان کرد: این درحالی است که هم اکنون مبلغ کرایه با پشت بارنامه به 7 میلیون تومان رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار از کمبود نهاده‌های دامی در مرغداری‌ها خبر داد و گفت: با توجه به میزان قابل توجهی نهاده در بنادر، اما تعداد ماشین‌های حمل و نقل بسیار محدود است و به همین دلیل انتظار می‌رود دولت راه حل مناسبی برای مشکل کنونی به کار گیرد چرا که امکان گرسنگی مرغ ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی تمام صنایع با مشکل حمل و نقل روبه‌رو هستند، اما نقش حمل و نقل به سبب نیاز روزانه دان در واحدها در صنعت مرغ بارزتر است که  وزارت راه  هر چه سریع تر به عنوان متولی امر باید این مشکل را مرتفع کند.
طلاکش در پایان تصریح کرد: با توجه به کمبود دان در واحدهای مرغداری، مرغداران مجبورند برای جلوگیری از گرسنگی مرغ ها حتی تا سه برابر قیمت کرایه پرداخت کنند.
کد مطلب: 5185
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *