پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۲

تولید اسکاچ با فناوری نانو همسو با محیط زیست

گروه آموزشی صنایع شیمیایی و نساجی دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری به کمک فناوری نانو و اثر القای الکتریکی موفق به فناوری تولید اسکاچ بدون استفاده از مایع ظرفشویی شد.
تولید اسکاچ با فناوری نانو همسو با محیط زیست
به گزارش توليد ايرانی؛ پروژه تولید اسکاچ با فناوری نانو بدون نیاز به مایع ظرفشویی و همسو با محیط زیست بوسیله دکتر مرتضی ابراهیم نژاد عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای و سرگروه آموزشی صنایع نساجی و شیمیایی دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری اجرا و تولید گردید.

فرایند تولید این اسکاچ ها به کمک القا الکتریکی بوسیله دستگاه کابینت نور و دستگاه سنجش نوری اجرا می گردد، به گونه ای که در اثر القای الکتریکی سطح الیاف اسکاچ را باردار کرده و مواد شیمیایی مورد نیاز به عنوان دترجنت یا شوینده را بار مخالف داده و در نتیجه مولکول های ماده شوینده می توانند جذب سطحی انجام داده و دترجنت ها جذب الیاف شوند.

این فرایند قابلیت شستشو تا ده بار بدون نیاز به مایع ظرفشویی را دارا می باشد و هر بار که با مولکول های آب تماس می گیرد با انجام پیوند هیدروژنی کف ایجاد شده و فرایند شستشو انجام می شود.

این پروژه با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای و با نظارت امیر حیاتی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران در طی یکسال انجام شد.

ویژگی شاخص این پروژه آن است که این روش هیچگونه حساسیت پوستی برای پوست دست ایجاد نمی کند و آلایندگی برای محیط زیست ندارد و رشد و نمو میکرو ارگانیسم ها در بافت اسکاچ به حداقل می رسد.

این پروژه در چندین همایش علمی بعنوان طرح برتر پذیرفته شده و در حال حاضر مراحل آزمایشی خود را جهت امکان تولید انبوه می‌گذراند.
کد مطلب: 5165
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *