چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۳

افت صادرات "پسته"!

طبق آمار، صادرات پسته در چهار ماهه نخست سال با افت و کاهش 40 درصدی همراه شده،موضوعی که به اعتقاد برخی کارشناسان ریشه آن را باید در ضعف بازاریابی و شیوه سنتی کشاورزی جستجو کرد.
افت صادرات "پسته"!
توليد ايرانی: پسته از نمونه محصولاتی به شمار می رود که کشت و تولید آن در ایران از عقبه نسبتاً طولانی مدت برخوردار است.
کیفیت پسته ایرانی و استعدادهای بالقوه موجود در این عرصه، از مؤلفه هایی به شمار می رود که در صورت تعریف و طراحیِ برنامه ریزی مدون و اصولی، می توان از آن به عنوان ظرفیتی در راستای توسعه صادرات غیرنفتی بهره گیری کرد.
با این وجود، آمار و ارقام منتشر شده از سوی گمرگ ایران، موید افت 40 درصدی صادرات این محصول در چهار ماهه نخست سال جاری است.
اصغر کرمانی مقدم، یکی از فعالان و توزیع‌کنندگان عمده خشکبار و بخصوص پسته در استان تهران، با اشاره به تلاش ایالات متحده در طول سالیان اخیر برای ربودن گوی سبقت از ایران در حوزه صادرات پسته اظهار داشت:کیفیت پسته ایرانی در دنیا همتا ندارد و با اطمینان خاطر می توان این ادعا را مطرح کرد که پسته ایرانی از حیث کیفی،  بی نظیر است اما متأسفانه آن‌چنان که باید، از این ظرفیت بالقوه بهره گیری نشده است.
وی افزود: خوشبختانه اخیراً گام های سازنده ای برای کشت پسته در چارچوب های علمی و نوین برداشته ایم که به اعتقاد بنده این موفقیت گام و توفیق ارزنده ای برای حوزه مذکور به شمار می رود.
این فعال در عرصه توزیع عمده پسته و خشکبار در استان تهران عنوان کرد: اصلی ترین عارضه و نارسایی در این بخش را باید در بازاریابی غیر علمی و نا آشنایی به اصول نوین نقش آفرینی در بازار های جهانی جستجو کرد.
کرمانی مقدم گفت: آن‌چنان که در گزارشات رسانه ها و جراید منعکس شده کل ارزش پسته صادراتی ایران در 4 ماهه نخست سال  بیش از 173 میلیون دلار بوده که به واقع این عدد و رقم نشان دهنده افت 36 درصدی ارزش پسته صادراتی در مقایسه با سال گذشته بوده است.
وی افزود: از نظر وزنی نیز، صادرات محصول مذکور قریب به 42 درصد اُفت داشته که این اعداد وارقام برای یکی از کانون ها و بزرگ ترینتولیدکنندگان پستهِ با کیفیت در جهان ، شایسته به نظر نمی رسد.
این فعال در عرصه توزیع پسته و خشکبار در استان تهران عنوان کرد:  بررسی های انجام شده نشان می دهد پسته ایرانی در مقایسه با سال گذشته افزایش قیمت داشته لذا در مجموعِ ، افزایش قیمت نیز نتوانسته وضعیت را بهبود بخشد و به واقع شاهد افت ضریب صادرات پسته کشور از دو منظر وزنی و قمیتی هستیم.
حضور ایران در نمایشگاه های بین المللی باید تقویت شود
مصطفی خدایاری،کارشناس بازار، با اشاره به نقش حائز اهیمت بازاریابی در فروش و عرضه محصولات تولیدی، صنعتی، زراعی، کشاورزی و...گفت:  با بازاریابی حرفه‌ای امکان پوشش بسیاری از کاستی ها و نارسایی ها وجود دارد آن‌چنان که ایالات متحده توانسته با بازاریابی علمی، پسته آمریکایی را (با وجود کیفیت پایین تر آن در مقایسه با محصولات ایرانی) به خوبی به جهان معرفی و عرضه کند.
وی افزود:  این معضل صرفاً به حوزه پسته و صادارت آن خلاصه نمی شود و در بخش های دیگر نیز به انحای مختلف این کاستی ها ظهور و بروز پیدا می‌کند که نمونه بارز آن به زعفران ایرانی باز می‌گردد که البته تبیین و واکاوی آن در این مجال محدود امکان پذیر نیست.
کارشناس بازار گفت: باید ساز وکاری لحاظ شود تا با تکیه بر آن نقش آفرینی ایران در بازارهای جهانی تقویت شود، در غیر این‌صورت همچنان شاهد پَسرفت و عقب گرد ایران در صادرات پسته خواهیم بود.
وی افزود: حضور مؤثر و پر رنگِ ایران در نمایشگاه های بین المللی از نمونه راهکارهایی است که روند حصول و تحقق این امر را تسهیل خواهد کرد.
خدایاری در خاتمه یادآور شد: تلاش برای رفع موانع صادراتی از دیگر ضروریاتی است که انتظار می رود با فوریت مد نظر قرار گیرد که قطعاً با تحقق آن شاهد توفیقات هر چه بیشتری در صادارت پسته خواهیم بود.
انتهای پیام/
کد مطلب: 515
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *