پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۴

آمارهای کاغذی منجر به توسعه نمی‌شود

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: میزان بیکاری در اقتصاد استان افزایش پیداکرده است اما خودمان را توسعه‌یافته صنعتی می‌دانیم باید گفت این آمارها روی کاغذ است و نتیجه محاسبات روی کاغذی است.
آمارهای کاغذی منجر به توسعه نمی‌شود
علی یونسی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با دیار آفتاب؛ ضمن بیان اینکه معمولاً یکی از اهداف اقتصادها موضوع توسعه‌یافتگی است گفت: گاهی اوقات بین رشد و توسعه اشتباه می‌شود، توسعه دارای ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است و زمانی ما می‌توانیم بگوییم به توسعه دست پیدا کردیم که این فاکتورها باهم رشد کند.
توسعه ابعاد بسیار مهم‌تری از رشد دارد
یونسی، با اشاره به اینکه توسعه ابعاد بسیار مهم‌تری از رشد دارد و مسئولین ما زمانی که می‌خواهند گزارش‌های کاری بدهند معمولاً به رشد آمار و ارقام توجه می‌کنند و به‌اشتباه آن را توسعه تلقی می‌کنند اظهار کرد: درحالی‌که  رشدِ یک متغیر اقتصادی با توسعه در اقتصاد متفاوت است و در حوزه اقتصاد نیز وقتی ما توسعه اقتصادی داریم که کلیه محورهای اقتصادی ما رشد کنند و رشد یک بخش خاص به معنی توسعه‌یافتگی نخواهد بود.
وی در رابطه با توسعه‌یافتگی صنایع استان به بیان نظر پرداخت و اظهار کرد: در مورد وضعیت استان مرکزی ازنظر رتبه‌ها و شاخص‌های توسعه‌یافتگی معمولاً نکات مختلفی مطرح می‌شود اگر ما بخواهیم ببینیم این اعداد و ارقام در زندگی مردم تأثیر مثبت دارند یا نه در کنار این اطلاعات باید آمار و ارقام دیگری را هم موردبررسی قرار دهیم و ببینیم آیا زمانی که ما در حوزه کمی به رتبه‌ای می‌رسیم این اتفاق ازنظر کیفی هم رقم خورده است یا که ازنظر کیفی دچار ضعف هستیم.
وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال بین ۱۳ شهرستان استان مرکزی شازند به علت موقعیت جغرافیای خوب، قرار داشتن در مسیر تردد یکی از شاهراه‌های اصلی کشور، داشتن منابع طبیعی و آب فراوان، وجود تأسیسات سنگین مثل پالایشگاه، پتروشیمی و شهرک‌های صنعتی متناسب با این، جمعیت مناسب فعال و وجود زمین‌های بسیار حاصلخیز و فراوان باکیفیت یکی از برخوردارترین شهرستان‌های استان است و می‌توان گفت ازنظر شاخص‌های اقتصادی بسیار شرایط خوبی دارد اما وقتی بشنوید که همین شهرستان بالاترین نرخ بیکاری در استان رادار است آیا می‌توان این شهرستان را توسعه‌یافته تلقی کرد؟
این کارشناس اقتصادی به مسئله آمار و توسعه در صنایع و تولیدات پرداخت و اذعان داشت: بسیاری از گزارش‌هایی که توسط مدیران اعلام می‌شود، متناسب با بهبود سایرمتغیرها و شاخص‌هایمان در مقایسه با سایر استان‌ها نیست. آیا این توسعه‌یافتگی صنعتی که در مورد آن صحبت می‌شود تأثیری بر توسعه شهری و توسعه انسانی داشته است؟ آیا نرخ مشارکت اقتصادی در استان مرکزی متناسب با رتبه‌های استان در مقایسه با سایر استان‌ها است؟ تحقق همه این‌ها در کنار هم است که می‌تواند توسعه‌یافتگی صنعتی و اقتصادی را رقم بزند.
رشد بیکاری استان از ۷.۴ به ۸.۸ طی یک سال گذشته
وی به رشد بیکاری استان از ۷.۴ به ۸.۸ طی یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: میزان بیکاری در اقتصاد استان افزایش پیداکرده است اما خودمان را توسعه‌یافته صنعتی می‌دانیم باید گفت این آمارها روی کاغذ است و نتیجه محاسبات روی کاغذی است. مثلاً بر اساس پروانه صادره این آمار اعلام می‌شود ولی این بررسی اتفاق نمی‌افتد که چند پروانه به مرحله اجرای کار تولید رسیده یا زمانی که آمار می‌دهند در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی رتبه چهارم را کسب کردیم و کلی تفاهم‌نامه داشتیم نمی‌گویند بعضی از این‌ها در مرحله عمل، در حد کلنگ و بعضی در حد مذاکره هستند و هنوز ما به عملیات نرسیدیم و طعم اشتغال و تولید این را نچشیدیم اینجاست که بین آماری که مسئولین می‌دهند و آنچه مردم در کف اقتصاد مشاهده می‌کنند فاصله ایجاد می‌شود.
یونسی با تأکید بر اینکه بهتر است در حوزه توسعه با دقت بیشتری صحبت کنیم چون‌که توسعه خیلی ابعاد مختلفی دارد عنوان کرد: خیلی از این آمارها نشان‌دهنده پتانسیل‌های ماست که بالقوه است و هنوز بالفعل نشده به‌عنوان‌مثال بسیاری از معادن کشور در استان مرکزی وجود دارد اما توجه لازم به آن نمی‌شود یا اگر صنایع مادر را نگاه کنیم اغلبشان در استان مرکزی هست ولی در همین صنایع سنگین گرفتار مشکلات کارگری هستیم و هرروز خطر تعطیلی و اعتصاب کارگرها این صنایع سنگین را تهدید می‌کند. آیا کارخانه‌هایی که باواسطه آن‌ها ازنظر تعداد، تنوع و عنوان‌های دیگر رتبه‌های بالایی را در کشور کسب می‌کنیم ازنظر اشتغال هم این شرایط رادارند.
۲۰ درصد واحدهای تولیدی استان با ظرفیت ۱۰۰ درصدی کار می‌کنند
وی با اشاره به اینکه امروز برخی از شهرک‌های صنعتی با بیست درصد ظرفیتشان کار می‌کند و شاید حدود سی چهل درصد این‌ها تعطیل‌اند اظهار کرد: اگرچه ازنظر تعداد شرکت‌های زیادی در این شهرک‌ها وجود دارد و رتبه خوبی هم ازنظر کمی دارند ولی ازنظر فعالیت و عملکرد لزوماً شرایط مناسبی را ندارد. آنچه مدیران مطرح می‌کنند آرزوهای آن‌هاست و پتانسیل‌ها و شرایط بالقوه ما را نشان می دهدکه بالفعل نشده و اگر بالفعل می‌شد ما نباید آمار بیکاری‌مان از سال ۹۶ به ۹۷ افزایش پیدا می‌کرد.
این استاد دانشگاه فرصت کاهش ارزش پول ملی تا یک‌سوم و ایجاد موقعیت مناسب برای صادرات را فرصت خیلی خوبی دانست و تشریح کرد: اگر کارخانه جات تولیدی که با استناد به آن‌ها به‌اصطلاح رتبه چهارم توسعه‌یافتگی صنعتی شده‌ایم وابسته به نهاده‌های وارداتی باشند این افتخار نیست و نمی‌توانند از فرصت ایجادشده استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال شرکت آلومینیوم ازنظر تعداد اشتغال و ازنظر حجم سرمایه‌گذاری حجم بسیار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد اما تا زمانی که وابستگی به نهاده‌های وارداتی دارد می‌بینیم که در جریان نوسانات نرخ ارز زمین‌گیر شده و معلوم است که این شرکت رو به ضعف و ورشکستگی می‌رود.
افتخار یک مدیر باید رهایی واحد تولیدی از وابستگی به خارج باشد
وی افزود: بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز همین شرایط رادارند و افتخار یک مدیر در استان مرکزی باید این باشد که بیاید و بگوید که من این شرکت را از وابستگی به فلان نهاده نجات دادم و با استفاده از امکانات و پتانسیل‌های موجود توانستم در داخل کشور زنجیره تولید را کامل کنم. افتخار یک مدیر این است که بگوید من فروش کالا را چند برابر کردم. تعداد مجموعه‌هایی که ما داریم خیلی افتخار مهمی نیست و آمار منجر به توسعه نمی‌شود البته شاید در یک فضای موقتی بتوانیم در جهت تقویت روحیه‌ی خودمان و دیگران از آن استفاده ببریم ولی مطمئناً مفهوم این توسعه‌یافتگی نیست.
نرخ مشارکت اقتصادی در استان ۳۰ درصد است
یونسی بیان کرد: من معتقدم هیچ‌کدام از این‌ها توسعه‌یافتگی نیست و فقط ارائه‌ای از وضعیت موجود است ممکن است مدیری نقشی داشته باشد ممکن هم هست نقشی نداشته باشد. ولی به‌هیچ‌وجه این‌ها منجر به توسعه نمی‌شود و کاملاً شواهدش معلوم است.
وی با تأکید بر اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در استان ۳۰ درصد است خاطرنشان کرد: این به این معنا است که ۷۰درصد در فعالیت‌های اقتصادی هیچ مشارکتی ندارند از طرفی بیکاری جوانان تحصیل‌کرده بالای ۲۵ درصد است و شغل‌های ناقص و غیر مولد و خدماتی لحظه‌به‌لحظه در حال افزایش است و درنتیجه امروز مشاغلی در حال رشد است که به تولید نمی‌افزاید بلکه مصرف‌کننده بخش‌های دیگر هستند این‌ها هیچ‌کدامش توسعه نیست.
کد مطلب: 5120
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *