شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۴

آرامش بازار پس از بازگشت تحریم‌ها

تحریم‌های آمریکا به صورت رسمی هفته گذشته روی اقتصاد ایران اعمال شد. با وجود اینکه هدف اصلی این تحریم‌ها بر هم زدن بازارهای داخلی کشورمان بود اما تاکنون نتوانسته‌ هیچ تاثیری روی اقتصاد ایران بگذارد و حتی بیشتر برای کشور تحریم‌کننده هزینه داشته ‌است.
آرامش بازار پس از بازگشت تحریم‌ها
به گزارش توليد ايرانی؛ هفته گذشته را می‌توان سیاسی‌ترین هفته بازارهای مختلف نام برد به طوری که از شاخص بورس تا قیمت جهانی طلا تاثیرپذیر از اتفاقات سیاسی بودند. از یک سو انتخابات کنگره آمریکا که روی قیمت طلا تاثیر گذاشت و از سوی دیگر تحریم 700 نهاد، فرد، کشتی و هواپیمای ایرانی توسط ایالات متحده آمریکا که قیمت نفت را افزایش داد. اما مقاوم‌ترین بازاری که در برابر این اتفاقات سیاسی خود را حفظ کرد، بازار طلا و ارز در ایران بود.  بر این اساس با وجود اینکه مسؤولان آمریکا به صورت گسترده هدف خود را از تحریم‌های 13‌آبان بر هم زدن تعادل اقتصادی ایران و افزایش قیمت کالاهای مختلف اعلام کرده بودند اما نه‌تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه تا پایان هفته گذشته شاهد کاهش قیمت‌ها هم بودیم.  بر این اساس با وجود اینکه قیمت هر دلار آمریکا در بازار تهران تا هفته منتهی به تحریم‌ها تا کانال 15 هزار تومان هم پیشروی کرده بود اما از زمان اعلام شروع تحریم‌‎ها با کاهشی محسوس به 14500 تومان رسید و در برهه‌ای حتی وارد کانال 13 هزار تومان شد.  سکه بهار آزادی طرح جدید هم که تا نزدیک 2 هفته گذشته مرز 5 میلیون تومان را رد کرده بود، بعد از شروع تحریم‌ها با روندی نزولی در انتهای ساعات کاری 15 آبان ماه به 4‌میلیون و 300 هزار تومان رسید.

از بازارهای جهانی چه خبر؟

اما در خارج از ایران بازارهای مختلف نسبت به اتفاقات سیاسی بی‌واکنش نبودند. رویترز در این باره نوشت: به دلیل آشفتگی در بازارهای مالی، سرمایه‌گذاران به فکر سرمایه‌گذاری در بازار طلا افتاده‌اند، همین موضوع هم باعث شد قیمت طلا افزایش محسوسی را تجربه کند. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته با 33/0 درصد افزایش به 1231 دلار و 19 سنت رسید. قیمت طلا در آمریکا نیز با 53/0درصد افزایش به 1232 دلار و 80 سنت رسید. نکته جالب اینجا بود که با وجود شروع تحریم‌ها ارزش دلار آمریکا در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی 4/0درصد کاهش داشت.

سوئیفت ایرانی- اروپایی در راه است؟

به گزارش وطن امروز؛ اتحادیه اروپایی با تاسف‌بار خواندن اقدام سوئیفت که دسترسی برخی بانک‌های ایرانی به این سامانه را تعلیق کرده است، به ایجاد سازوکار جدید مالی برای تجارت با ایران سرعت بیشتری بخشید. با آغاز دور دوم تحریم‌های یکجانبه و غیرمشروع آمریکا علیه ایران، سامانه خدمات پیام‌رسان مالی سوئیفت دسترسی برخی بانک‌های ایرانی به این سامانه را تعلیق و در عین حال از ذکر نام‌ این بانک‌ها خودداری کرد. رویترز اعلام کرده است کمیسیون اروپا به موضوع ورود کرده و تعلیق دسترسی برخی بانک‌های نامشخص ایرانی به این سامانه را «تاسف‌بار» خوانده است. اما از دیگر سو، این اقدام سوئیفت، اروپا را برای ایجاد سیستم مالی مستقل از سوئیفت بیش از پیش مصمم کرده است؛ موضوعی که مدتی است قدرت‌های اصلی اروپا به دنبال آن هستند و تلاش می‌کنند با ایجاد یک صندوق بین‌المللی اروپایی علاوه بر تسهیل تجارت با ایران، خود را از زیر فشار آمریکا بیرون بکشند. این اقدام قرار است در مرحله اول با ایجاد یک سازوکار ویژه مالی به نام «وسیله هدف ویژه»، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور بزند و تجارت با ایران را برای همه کشورهای دنیا تسهیل کند تا این کشورها بتوانند بدون نگرانی از جریمه‌های آمریکا، به مبادلات تجاری خود با ایران ادامه دهند که این مبادلات به احتمال قوی بیشتر بر پایه یورو، یوآن یا روبل خواهد بود.
 
 
کد مطلب: 5062
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *