زحمت برای زیتون کاران، سود برای دلالان! + عکس

9 آبان 1397 ساعت 10:50

عضو شورای ملی زیتون در خصوص واردات روغن زیتون با ارز دولتی گفت: واردات روغن زیتون با ارز دولتی کمر تولید کنندگان داخلی را شکسته است.


تولید ایرانی: یونس قاسمی با اشاره به واردات زیتون و تاثیر آن بر تولید داخلی اظهار کرد: در دهه‌های گذشته تولید زیتون منحصر به استانهای قزوین، زنجان و گیلان بود.
وی تصریح کرد: این یک مثلثی بود که در منطقه طارم قرار داشت دره سپید رود، دره شهرود و دره قزل اوزن سه ضلع این مثلث بودند و چون آب هوای مدیترانه‌ای در این مناطق حاکم بود و میوه‌های درختی زیادی از جمله زیتون در این مناطق تولید می‌شد.
عضو شورای ملی زیتون با اشاره به اینکه زیتون امروز از جمله محصولات استراتیژیک مطرح است بیان کرد: زیتون یکی از محصولات مهم بوده که استفاده آن در مصارف غذایی تاکید شده و همچنین می‌تواند برای کشور ارز آوری داشته باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر استانها طرح توسعه باغات زیتون را در در پیش گرفتند بیان کرد: در سطح کشور در حال حاضر 90 هزار هکتار محصول زیتون زیر کشت وجود دارد.
قاسمی بیان کرد: از این تعداد 20 هزار هکتار سهم استان زنجان در شهرستان طارم بوده که بیشترین باغات بارده زیتون نیز مربوط به باغات شهرستان طارم استان زنجان است.
وی عنوان کرد: استان زنجان بیشترین سهم تولید زیتون کشور را دارد و در حدود 35 تا 40 درصد زیتون کشور در شهرستان طارم زنجان تولید می‌شود.
عضو شورای ملی زیتون خاطر نشان کرد: بعد از استان زنجان استان قزوین رتبه دوم در تولید زیتون در کشور دارد.
وی با اشاره به اینکه نیاز داخلی روغن داخلی در حدود 15 هزار تن است افزود: به طور میانگین در کشور در حدود 50 تن محصول زیتون تولید می‌شود.
قاسمی با بیان اینکه واردات کنسرو زیتون نیز از سال گذشته ممنوع شده چون تولید زیتون در کشور مازاد بر مصرف است افزود: سالیان گذشته دلالان که تعداد آنها نیز مشخص است می‌رفتند روغن زیتون‌ها وارداتی بی‌کیفیت را به نام روغن زیتون طارم به مردم می‌دادند.
وی با اشاره به اینکه واردات روغن زیتون با کیفیت پایین سبب متضرر شدن کشاورزان می‌شود افزود: با این اقدام کارخانه داران هیچ استقبالی از زیتون داخلی نمی‌کنند بنابراین زیتون در دست کشاورزان می‌ماند.
عضو شورای ملی زیتون با اشاره به اینکه همین روغن‌های بی‌کیفیت با قیمت‌های کیلویی 60 تا 70 هزار تومان به دست مردم می‌رسد افزود: در این میان یک تجارت بدی اتفاق می‌افتد که تنها دلالان سود می‌برند.
وی با بیان اینکه با این وضعیت اقتصاد تولید زیتون برای کشاورزان به صرفه نیست افزود: قیمت زیتون از 7 هزار تومان به 4 هزار تومان کاهش یافته است.
قاسمی با اشاره به اینکه با این وضعیت واردات روغن زیتون با ارز دولتی به ضرر کشاورزان تمام می‌شود گفت: با این وضعیت باید فاتحه زیتون خوانده شود.
وی با بیان اینکه این مشکلات از دغدغه مهم زیتون کاران در سطح کشور است بیان کرد: کشاورزان به ناچار محصولات تولیدی خود را به دلالان عرضه می‌کنند.
عضو شورای ملی زیتون بیان کرد: زیتونی که از کشاورزان به قیمت 4 هزار تومان می‌گیرند بعد از مدتی به قیمت 40 هزار تومان به مردم عرضه می‌کنند و این ظلمی برای کشاورزان است.
وی افزود: در این شرایط هم مصرف کننده با کیلویی 40 هزار تومان می‌خرد و هم تولید کننده نیز متضرر می‌شود.


کد مطلب: 4967

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/4967/زحمت-زیتون-کاران-سود-دلالان-عکس

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com