پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۹

وام های بانکی و نوسانات دمایی بلای جان نخلدارن شرق کرمان

اقتصاد شرق و جنوب کرمان وابسته به خرما است و با هر گونه نوسانات دمایی و خشکسالی این محصول معیشت و اقتصاد مردم تحت تاثیر قرار می گیرد و ضرر و زیان های چشمگیری همچون خشکیدگی و ریزش خرما را برای کشاورزان به همراه دارد .
وام های بانکی و نوسانات دمایی بلای جان نخلدارن شرق کرمان
توليد ايرانی: استان کرمان رتبه نخست سطح زیر کشت خرما در کشور را به خود اختصاص داده است و دومین تولید کننده خرما از نظر حجم محصول محسوب می شود ؛ این محصول بعد از پسته دومین محصول صادراتی کرمان در بخش کشاورزی است و هر سال میلیون ها دلار را نصیب صادر کنندگان این محصول می کند.
اقتصاد شرق و جنوب کرمان وابسته به خرما است و با هر گونه نوسانات دمایی و خشکسالی این محصول معیشت و اقتصاد مردم تحت تاثیر قرار می گیرد و اکنون خشکسالی و نوسانات دمایی ناشی از تغییرات اقلیمی محصول خرمای بسیاری از مناطق استان کرمان را دچار ضرر و زیان های چشمگیری چون خشکیدگی و ریزش کرده است.
خشکسالی در چند سال اخیر سبب کاهش تولید خرما و ایجاد آفات و امراض شده است
مهدی لطفعلی زاده مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت : میزان سطح زیرکشت خرما در استان 27 هزار و 727 هکتار است .
وی گفت : محصول تولیدی استان از کیفیت مناسبی برخوردار است و در داخل کشور مصرف می شود و بخشی از آن نیز صادر می شود .
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در رابطه با تاثیر خشکسالی و کم آبی بر این محصول خاطر نشان کرد : نوسانات دمایی در استان در برخی مناطق سبب کاهش تولید محصول خرما و ایجاد آفات و امراضی در چند سال اخیر شده است.
لطفعلی زاده ادامه داد : افزایش دما و کاهش رطوبت نسبی سبب خسارت به باغات خرما و خشکیدگی خوشه های خرما شده است .
وی در خصوص مسائل و مشکلات کشاورزان در این حوزه عنوان داشت : کمبود بعضی ارقام تجاری مانند رقم مجول ، کمبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصول خرما ، عدم وجود یک تشکل تعاونی جهت حمایت از تولیدکنندگان و خسارت وارده در اثر عوامل اقلیمی به باغات خرما از جمله این مشکلات هستند .
نوسانات دمایی دلیل عمده و اساسی خشکیدگی خرما است
محمدرضا پورخاتون معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز با بیان اینکه سال گذشته 155 هزار تن خرما در شمال این استان تولید داشته ایم، پیش بینی کرد که گرمازدگی کاهش تولید 30 هزار تنی خرما را در این منطقه به دنبال داشته باشد .
محمدرضا پورخاتون افزود: با توجه به افزایش دما و کاهش رطوبت در سال جاری پیش بینی می شود مقدار محصول خرمای این استان به 120 هزار تن کاهش یابد و خسارتی حدود 120 میلیارد تومان به نخلداران وارد کند.
وی مناطق خرماخیز شمال استان کرمان را شهرستان های بم، فهرج، ریگان، نرماشیر، ارزوئیه و مناطق شهداد و گلباف اعلام کرد و افزود: در بیشتر این مناطق رقم مضافتی تولید می شود که به نوسانات دمایی بسیار حساس است.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمان سطح زیر کشت خرما در شمال این استان را 27 هزار و 700 هکتار عنوان کرد و گفت: 10 درصد از خرمای این مناطق صادر و باقی مانده راهی بازارهای مصرف داخلی می شود.
وی اظهار داشت : روند نوسانات دمایی در استان طی چند سال اخیر حدود سه تا چهار درجه افزایش یافته و حدود پنج درصد رطوبت کمتر شده که دلیل عمده و اساسی خشکیدگی خرما است.
خسارت 30 درصد خرما در شهرستان ریگان
امین باقری فرماندار شهرستان ریگان در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص اظهار داشت : شهرستان ریگان بالغ بر 12 هزار هکتار محصول خرما دارد که محصول اصلی آن خرمای مضافتی است .
وی گفت : این شهرستان از جمله نقاطی در استان است که خرما مضافتی آن به دست می آید و امسال بالغ بر 35 هزار تن پیش بینی تولید خرما در این شهرستان را داریم .
فرماندار شهرستان ریگان خاطر نشان کرد : اما متاسفانه به دلیل شرایط مختلف دمایی و اقلیمی متوسط بین 20 تا 70 درصد این محصولات ریزش یا خشکیدگی خرما را داشته ایم.
وی با بیان این که در کل تولید خرما در سال جاری کم بوده است ، بیان کرد : امسال حدود 30 درصد خسارت در خصوص محصول خرما را داشته ایم ولی مشکل عمده ما کارتون بود که با پیگیری مسئولین شهرستان حل شد.
باقری ادامه داد : اکنون میزان تولید خرما کم شده است و با توجه به هزینه ها و وضعیتی که مردم دارند باید قیمت ها به گونه ای باشد تا این هزینه ها را پوشش دهد.
فرماندار شهرستان ریگان خرما را محصول اصلی این منطقه دانست و گفت : اکثر مردم در بخش کشاورزی و خرما اشتغال دارند که در این صورت هر زمان این محصولات دچار بحران شوند معیشت مردم و مسائل دیگر شهرستان تحت تاثیر قرار می گیرند .
کشاورزان بیش از 90 درصد محصول خود را از دست داده اند
حبیب‌الله نیکزادی‌پناه نماینده مردم شهرستان های شرقی استان کرمان در نشست مجمع نمایندگان در استانداری کرمان برای پیگیری اجرایی شدن امهال وام های کشاورزی و اعطای تسهیلات برای واحدهای فعال اقتصادی برگزار شد اظهار داشت: وام‌های بانکی به جز ضرر، هیچ منفعتی برای کشاورزان ندارد. وی با بیان اینکه سود تسهیلات بانکی زیاد است و کشاورز توان بازپرداخت این وام‌ها را ندارد .
وی گفت: با ارائه این نوع تسهیلات کشاورزان همیشه بدهکار دولت باقی می‌مانند. نیکزادی با بیان اینکه نخلداران جنوب و شرق استان کرمان امسال بیش از 90 درصد محصول خود را از دست داده‌اند تصریح کرد: کشاورزان دیگر پولی برای پرداخت وام‌های خود ندارند.
کد مطلب: 4912
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *