قطب تولید خرما در انتظار بازار فروش

18 مهر 1397 ساعت 10:55

هرمزگان یکی از اصلی ترین تولید کنندگان خرما در سطح کشور بوده و نخل داری به عنوان اصلی ترین شغل کشاورزان در تمام شهرستان ها و به خصوص روستاهای این استان به شمار می رود اما هیچ مرکز فروش مشخصی برای این محصول در نظر گرفته نشده است.


تولید ایرانی: خرما یکی از اصلی ترین محصولات کشاورزی در جنوب کشور به شمار می رود و این میوه بسیار مقوی و شیرین در انواع مختلف و با خواص پزشکی و درمانی بسیاری وجود دارد که در ساخت عسل خرما و چیپس خرما استفاده بسیاری دارد.
هرمزگان یکی از اصلی ترین تولید کنندگان خرما در سطح کشور است و نخل داری به عنوان اصلی ترین شغل کشاورزان در تمام شهرستان ها و به خصوص روستاهای این استان به شمار می رود.
بندرعباس، مرکز این استان به عنوان قطب اقتصادی و دریچه صادراتی کشور محسوب می شود که باعث ایجاد بازار های پر رونقی در این شهرستان شده است.
با وجود رونق بازار های مختلف در این شهر، هیچ بازار فروش مشخصی برای خرما در بندرعباس و سایرشهرستان های آن وجود ندارد.
نبود بازار فروش مجهز و مشخص باعث شده پای دلالان به این حوزه هم باز شود و با دست درازی آن ها به این طلای سیاه، باعث خرید ارزان آن از کشاورزان شوند.
مردم این استان با جمع آوری محصولات خود یا مجبورند آن ها را دست فروشی کرده و یا با انبار کردن محصولات، آن ها را خوراک دام های خود کنند.

عرضه این میوه در فضاهای باز توسط دست فروشان مشکلات بسیاری را هم برای مدیریت شهری و هم از لحاظ بهداشتی به دنبال دارد و بر کیفیت خرما هم تأثیرات منفی می گذارد.
با توجه به ظرفیت تولید بالای خرما در این استان و سیل عظیم گردشگران، می توان با ایجاد بازاری مسقف و شکیل این محصول را به عنوان یکی از سوغاتی های هرمزگان به مردم معرفی کرد.
همچنین می توان با ایجاد کارگاه های صنعتی، سایر مشتقات خرما مانند شیره خرما، عسل و...را تولید و عرضه کرد که این کار باعث ایجاد بستر های لازم برای خرید خرما از دست کشاورزان می شود.
مهدی خباز، یکی از گردشگرانی که از تبریز به این شهر سفر کرده در گفتگو با هرمز با بیان اینکه خرما و نخل نماد جنوب است، اظهار کرد: دفعات بسیاری را برای کار و تفریح به بندرعباس سفر کرده ام.

این گردشگر تبریزی افزود: انواع ماهی ها و خرما از اصلی ترین سوغاتی های بندرعباس به شمار می روند که هر گردشگری برای خرید آن ها در این شهر مشکلات عدیده ای دارد.
خباز به نبود بازاری برای خرید خرما اشاره کرد و گفت: با توجه به مرغوبیت خرمای هرمزگان هیچ مکان فروشی برای آن در نظر گرفته نشده و اشخاص غیر بومی برای تهیه آن ها دچار سردرگمی می شوند.
وی ادامه داد: در بیشتر اوقات این میوه را فقط در دست فروشی ها می توان یافت که از نظر بهداشتی چندان قابل قبول نبوده و ماندگاری پایینی هم دارد.
این گردشگر اظهار کرد: حضور دستفروشان در پیاده رو ها جهت فروش خرما و ریختن شیره آن به زمین باعث شده کف پیاده رو بسیار چسپنده باشد که احساس ناخوشایندی را به شهروندان القا می کند.
خباز در پایان خاطر نشان کرد: نیاز است با احداث مرکزی مشخص، کشاورزان را برای عرضه محصولات خود ساماندهی کرد تا هم مسائل ایمنی و بهداشتی مورد توجه قرار گیرد و هم مردم و مسافران برای تهیه این محصول از سردرگمی رها شوند.
چشم امید کشاورزان برای فروش این تولیدات به مسئولان دوخته شده که نیاز است با ایجاد بستر های لازم، فروش خرمای مرغوب جنوب را تسهیل و باعث رونق کار نخل داران هرمزگانی شد.


کد مطلب: 4776

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/4776/قطب-تولید-خرما-انتظار-بازار-فروش

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com