تعطیلی 2 واحد تولیدی ماهی به دلیل بیماری!

16 مهر 1397 ساعت 13:31

رئیس اداره دامپزشکی نهاوند گفت: از ابتدای امسال ۲ مزرعه ماهی در نهاوند به علت بیماری VHS معدوم شد.


تولید ایرانی: حیدر سلگی، با بیان اینکه اداره دامپزشکی نهاوند، در راستای بهداشت و امنیت غذایی، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دام و طیور اقدامات اساسی را در سطح شهرستان انجام داده است، اظهار کرد: اقدامات صورت گرفته به منظور تأمین سلامت همشهریان بوده است.

وی به ارائه گزارش عملکرد این اداره طی 6 ماهه امسال اشاره کرد و گفت: تعداد 4 هزار و 251 بازدید از اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی شامل قصابی‌ها، مرغ فروشی‌ها، رستوران‌ها و... طی این مدت در سطح شهرستان انجام‌ شده است.

رئیس اداره دامپزشکی نهاوند بیان کرد: در این بازرسی‌ها 3 هزار و 277 کیلو گرم مواد خام دامی فاسد کشف و ضبط و ۲۱ نفر متخلف در این خصوص به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: در این بازه زمانی مقدار ۴ هزار و ۱۱۵ کیلو گرم انواع گوشت قرمز و سفید نیز در حین بازرسی از کشتارگاه دام سبک و سنگین و کشتارگاه طیور نهاوند ضبط، از چرخه مصرف خارج و معدوم شد.

سلگی با اشاره به واکسیناسیون‌های انجام شده، تصریح کرد: واحد مبارزه با بیماری‌های دامی و پیشگیری از بیماری‌های اداره، واکسیناسیون بیماری‌های تب مالت گوسفند و بز به تعداد ۴۵ هزار رأس، تب مالت گوساله و گاو 3 هزار و 200 رأس، آبله گوسفندی و بز ۲۱۱ هزار و ۲۸۵ رأس، تب برفکی گاوی ۹ هزار رأس، تب برفکی گوسفندی ۸۸ هزار و ۴۰۰ رأس، طاعون نشخوارکنندگان کوچک ۷۸ هزار رأس، اکتیمای گوسفند و بز ۴۲ هزار رأس و هاری سگ ۲۲۵ قلاده طی این مدت انجام داده است.
وی ادامه داد: 2 هزار و 581 رأس دام سنگین، بیش از 18 هزار رأس دام سبک و بیش از ۶۰ هزار متر مربع جایگاه دام در شهرستان نهاوند برای مقابله با بیماری‌های مختلف توسط کارشناسان و کارکنان این اداره سم‌پاشی شد.
رئیس اداره دامپزشکی نهاوند خاطرنشان کرد: پس از بازرسی‌های مختلف در این بازه زمانی 139 مورد مجوز جوجه‌ریزی مرغداری‌ها صادر شد.
وی یادآور شد: در واحدهای صنعتی دام سنگین شهرستان تعداد ۶۳۳ رأس تست بیماری سل و تعداد ۳۸۸ رأس تست بیماری بروسلوز انجام‌ شد؛ در گاوداری‌های دارای پروانه بهداشتی و بهره‌برداری نیز از ابتدای سال تا کنون یک نوبت تست سل و بروسلوز (تب مالت) انجام شده است.
سلگی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در بخش شیلات نهاوند، اظهار کرد: بازرسی از ۶ میلیون  و۵۰۰ هزار لارو ماهی زنده از مزارع و سایت‌های پرورش ماهی و نمونه‌گیری به منظور انجام آزمایش‌های ویروسی در هنگام فروش ماهی یا بچه ماهی از اقدامات این اداره در حوزه شیلات بوده است.
وی با بیان اینکه دو مزرعه ماهی به علت بیماری VHS معدوم شده‌اند، گفت: مجوز ورود ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تخم ماهی چشم زده تحت نظارت دامپزشکی در مزارع پرورش ماهی شهرستان نهاوند صادرشده است.


کد مطلب: 4751

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/4751/تعطیلی-2-واحد-تولیدی-ماهی-دلیل-بیماری

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com