جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۰

"سنگان خاش" قطب مهم تولید انار در سیستان وبلوچستان

مدیرامورباغبانی سازمان جهادکشاورزی سیستان وبلوچستان از پیش بینی برداشت ۲۰ هزارتن انار از سطح باغات بارور خبر داد و گفت: به واسطه آب و هوای مناسب تفتان، سنگان خاش، مرغوب ترین انار استان می باشد.
"سنگان خاش" قطب مهم تولید انار در سیستان وبلوچستان
توليد ايرانی: برداشت یاقوت سرخ از باغ های دامنه تفتان سرافراز در سیستان وبلوچستان از ابتدای شهریور ماه آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.
در این میان شهرستان های خاش و میرجاوه عمده کشت و تولید این محصول را برعهده دارند به گونه ای که انار آن بسیار معروف و دارای کیفیت بالا و بسیار شیرین و خوشمزه است.
اناری که به محض برداشت نیمی از آن برای فروش راهی بازارهای مصرف شده و درصدی به تولید مربا، آب انار، رب انار، ادویه محلی و غیره اختصاص می یابد.
 
خاش رکورددارتولید و کشت برداشت انار در سیستان وبلوچستان
محسن کهرازهی مدیر جهاد کشاورزی میرجاوه در گفت وگو با خبرنگار ما از برداشت2هزار تن انار از سطح باغات این شهرستان خبر داد و گفت:  شهرستان مرزی میرجاوه دارای 3 هزار هکتار سطح زیر کشت باغی است که 260 هکتار آن به کشت انار اختصاص دارد که 200 هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.
 
 

وی عمده انار کشت شده از باغات این شهرستان را انار سنگانی، بزمانی و ساوه عنوان کرد و گفت: محصول انار باغات این شهرستان در شهرهای استان و استان های مجاور نیز صادر می شود.
مجتبی خاشی کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی خاش هم در این خصوص با اشاره به اینکه برداشت انار از اوایل شهریور آغاز شده است و تا اوایل آذر ادامه دارد، گفت: سطح کل باغات خاش 650 هکتار است که 50 هکتار آن غیربارور است.
وی با بیان اینکه شهرستان خاش رتبه اول تولید و سطح زیر کشت انار را در سیستان و بلوچستان به خود اختصاص داده است، افزود: انارهای کیانی، گلابی ، فردوسی، می‌خوش، شیرین باهسته و شیرین بدون هسته در خاش و رقم‌های میر‌یحیایی در منطقه سنگان خاش کشت می شود.
 
 
 
سنگان خاش مرغوب‌ترین انار استان
اردشیر شهرکی مدیرامورباغبانی سازمان جهادکشاورزی استان هم از پیش بینی برداشت 20 هزارتن انار از سطح باغات بارور خبر داد و گفت: کار برداشت انار از سطح بیش از2 هزارهکتار باغات اناراستان آغاز و تا آبان ادامه دارد.
وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت انواع انار می‌خوش، ملس ساوه‌، کیانی، میریحیی، شیرین بی‌هسته وگلابی برداشت و به بازار مصرف استان و استانهای همجوار عرضه شود.
 
شهرکی مرغوب‌ترین انار استان را به واسطه آب و هوای مناسب تفتان، انار سنگان خاش معرفی کرد و گفت: 500 هکتار از مجموع 2 هزارو100 هکتاری باغ‌های انار سیستان وبلوچستان در این شهرستان واقع است که سالانه 6 هزارتن انارازاین منطقه برداشت می‌شود.
کد مطلب: 4712
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *