سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
۰
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۶

بزرگترین شهرک صنعتی ایرانی درگیر مشکلات!

نرخ بالای تعرفه های گمرکی و نبود زیرساخت های مناسب این شهرک از جمله آب، برق، تلفن، فاضلاب و راه مناسب ذکر کردند.
بزرگترین شهرک صنعتی ایرانی درگیر مشکلات!
توليد ايرانی: با عدم تحقق مناسب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال گذشته، مقام معظم رهبری سال ۹۶ را نیز بر مبنای اقتصاد نامگذاری کردند و در کنار اقتصاد مقاومتی بر تولید و اشتغال نیز به طور ویژه تاکید داشتند.
تحقق شعار سال و رسیدن به رشد اقتصادی مورد نظر در برنامه ششم توسعه نیازمند الزاماتی است که عمده‌ترین آن‌ها حمایت از تولیدکننده، تسهیل فرایند صادرات، توجه به مدیریت مصرف، جهت‌گیری منابع صندوق توسعه ملی، تحقق سیاست‌های اصل۴۴، رفع موانع دست و پاگیر تولید و اشتغال، اصلاح و جهت‌گیری نظام بانکی به سمت اشتغال و درصورت لزوم تصویب قوانین تسهیل کننده اشتغال از مهم‌ترین آن است.
با توجه به اینکه مسئله اقتصاد، صنعت، تولید و اشتغال از جمله مسائل کلیدی و اساسی کشور است و نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد، از این رو پایگاه خبری تحلیلی آفتاب ری، به بررسی موانع تولید و مشکلات صنعت شهرستان ری پرداخته و با تعدادی از مدیران واحدهای شهرک صنعتی شمس‌آباد گفت‌و‌گو کرده است.
شهرک صنعتی شمس‌آباد با وسعتی بالغ بر ۳ هزار هکتار بزرگ‌ترین شهرک صنعتی ایران و خاورمیانه محسوب می‌گردد و در کیلومتر ۴۵ اتوبان تهران – قم در مجاورت شهر حسن‌آباد فشافویه از توابع شهرستان ری قرار واقع شده است. 
*کمبود نقدینگی و بهره‌های بانکی بالا مهم‌ترین چالش‌های حوزه صنعت
رضا خلیلی مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره یکی از شرکت‌های شیمیایی صنعتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی آفتاب ری، گفت: امیدوارم مسئولین بتوانند مشکلات پیش روی تولید را بردارند زیرا تا زمانی که موانع از سر راه برداشته نشود قطعا تولید مناسبی نخواهیم داشت و اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد.
وی با بیان اینکه کمبود نقدینگی و بهره‌های بالای بانکی مهم‌ترین چالش‌های حوزه صنعت هستند، گفت: اگر بخواهیم صادرات داشته باشیم و کالای با کیفیت تولید کنیم باید بتوانیم قیمت تمام شده خود را پایین بیاوریم ولی متاسفانه عوامل مهمی که در قیمت تمام شده کالا تاثیر دارد، نرخ بالای بهره‌های بانکی است.
خلیلی ادامه داد: اگر ما در شرکت‌ها درآمد مناسب داشته باشیم با افتخار مالیات و بیمه پرداخت می‌کنیم و حقوق کارگران به موقع پرداخت می‌شود ولی اگر درآمد مناسب نداشته باشیم دچار مشکلات اساسی می‌شویم.
وی با بیان اینکه کشور ما در بحث بهره‌های بانکی در رتبه ۱۲۱ دنیا قرار دارد، تصریح کرد: نمایندگان مجلس، قانونگذاران دولت و بانک مرکزی باید فکر اساسی به حال صنعت بکنند. نرخ بهره‌های بانکی مشکلی بوده که اکنون مهلک شده است.
خلیلی با بیان اینکه در این واحد بالا‌ترین استانداردهای بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی رعایت می‌شود، گفت: چینی‌ها و هندی‌ها در بازدیدی که از مرکز ما داشته‌اند اظهار کردند که ما اگر چنین کارخانه‌ای داشتیم، به تمام دنیا جنس صادر می‌کردیم. ولی ما به دلیل مشکلات گسترده‌ای که داریم چنین توانایی نداریم.
*ترافیک صبحگاهی ورودی شهرک، دغدغه روزانه صنعتگران
ولی‌پور مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک به خبرنگار آفتاب ری گفت: ترافیک صبحگاهی در ورودی شهرک از دغدغه‌های روزانه صنعتگران است. صاحبان صنایع و شاغلان شهرک‌ صنعتی شمس‌آباد ابتدای صبح برای ورود به این شهرک با ترافیک شدید، مواجه هستند که این امر علاوه بر اتلاف وقت، موجب بروز تصادفات سنگین می‌شود.
وی افزود: اگر در خروجی اتوبان تهران-قم به طرف حسن آباد و ورودی شهرک صنعتی شمس آباد، دوربرگردان ایجاد شود، ازحام ترافیک در این مسیر کنترل خواهد شد.
ولی‌پور گفت: در همه شهر‌ها و استان‌های کشور، تابلوهای راهنما، هدایت‌کننده مشتریان به شهرک‌های صنعتی هستند ولی این مسئله تا ۶ماه پیش برای شهرک‌ صنعتی شمس‌آباد لحاظ نشده بود و مشتریان این شهرک برای رسیدن به شمس‌آباد دچار مشکل شده و گاهی تا قم هم می‌رفتند.
وی با بیان اینکه دولت برای نگهداری ادامه داد: در ‌‌نهایت هزینه هنگفتی پرداخت کردیم تا توانستیم تابلوی مسیریاب را در ورودی شهرک نصب کنیم.
*مشکلات آب، برق، جاده و مخابرات در شهرک صنعتی شمس‌آباد
نوروزی رئیس هیئت مدیره شهرک در نشست رفع موانع تولیدکنندگان و صنعتگران شهرستان ری بیان کرد: بزرگ‌ترین شهرک صنعتی ایران به واسطه معضلات موجود و وعده‌های عملی نشده مسئولان، به حالت نیمه فعال درآمده است.
وی با اشاره به مشکلات روزانه شهرک، افزود: هر روز قطعی آب داریم، مشکل برق داریم، وسعت زمین‌های صنعتی این شهرک به ۹۰۰هکتار می‌رسد ولی خط تلفن ثابت نداریم، تلفن همراه آنتن ندارد، جاده‌ها زیرسازی نشده است. امروز با وجود پیشرفت امکانات و بهره‌مندی دورافتاده‌ترین مناطق کشور از این نیازهای اولیه، شهرکی با ۱۴۰۰واحد صنعتی با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.
نوروزی با بیان اینکه مسئله واحدهای صنعتی فقط با پول حل نمی‌شود، گفت: تسهیلات و تزریق منابع مالی شرط لازم است ولی کافی نیست. اشتغال با حرف و کلنگ زدن ایجاد نمی‌شود، اقدام عملی و صریح می‌خواهد.
رئیس هیئت مدیره شهرک با اشاره به ماده ۱۳۲ قانون معاف مالیاتی که شامل کارخانه‌های جدیدالاحداث خارج از شعاع ۱۲۰کیلومتری تهران می‌شود، اظهار داشت: هرگز درمورد صنایع موجود حرف زده نشده و قانونگذار هیچ معافیتی برای کارخانه‌های موجود درنظر نگرفته که این به معنی حکم مرگ ۹۵درصد کل صنایع کشور است.
وی ابراز کرد: حق طبیعی صنعتگران است که دولت با تامین زیرساخت‌های صنعت به وظایف قانونی خود عمل کند. ما حق داریم آب، برق، مخابرات و جاده داشته باشیم.
بر اساس این گزارش؛ تاکنون جلسات متعددی با مسئولان و مدیران شهرک‌های صنعتی و با حضور مدیران ادارات ذی مدخل برای حل مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان تشکیل شده است.
هدایت الله جمالی‌پور فرماندار ویژه شهرستان ری در جلساتی که برای این منظور در مورخه‌های سوم آذرماه ۱۳۹۵، چهاردهم مردادماه ۱۳۹۳ و اسفندماه ۱۳۹۳ در همین شهرک برگزار شد، به مسئولان ادارات مربوطه دستور رسیدگی و اقدامات لازم برای رفع مشکلات را داد ولی اعضای هیئت مدیره شهرک از عملی نشدن این وعده‌ها خبر می‌دهند.
بیست و ششم تیرماه ۱۳۹۶ پس از بازدیدی که الیاس حضرتی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از واحدهای صنعتی این شهرک داشت، جلسه‌ای تشکیل شد و مدیران واحدهای صنعتی بار دیگر مشکلات خود را بازگو کردند.
*برای رفع مشکلات تولید باید قوانین اصلاح شوند
فرماندار شهرستان ری در این جلسه ابراز کرد: امروز با انبوهی از قوانین مواجه هستیم که مشکل درست می‌کنند و لذا باید با همکاری همدیگر یک زنجیره درست کنیم که مشکلات را حل کنند.
فرماندار شهرستان ری درخصوص اعتراض برخی از تولیدکنندگان به بحث مالیات، تصریح کرد: مالیات ندادن، ضد رفاه و توسعه کشور است و لذا سعی نکنیم از دادن مالیات فرار کنیم چون به ضرر خودمان خواهد بود.
جمالی‌پور با بیان اینکه بدون برنامه مالیات گرفتن غلط است، ادامه داد: لازم است دولت و مجلس در این زمینه تعامل بیشتری داشته باشند و سامانه آنلاینی ایجاد شود تا همه بصورت شفاف وضعیت مالیات خود را مشاهده کنند.
وی با اشاره به مشکل قطعی روزانه آب در این شهرک، اظهار داشت: موضوع آب وظیفه دولت است و قطعا باید حل شود. جلسات مختلفی در این زمینه تشکیل شده و منابعی برای این منظور اختصاص داده شده است و اگر در این منطقه کمبود آب داشته باشیم باید از منابع دیگر تامین شود.
فرماندار شهرستان ری گفت: حیات صنایع استان و کشور به این مجموعه بستگی دارد و درواقع شریان حیات صنعتی کشور در این شهرک قرار گرفته است و ما وظیفه داریم آب این شهرک را که برای تولید و اشتغال سرمایه گذاری شده است، تامین کنیم.
جمالی‌پور با ابراز تاسف از مشکلات مخابراتی شهرک، اظهار داشت: قابل پذیرش نیست که ۹۰۰شرکت صنعتی تلفن ثابت نداشته باشند و حتما باید جلسه فوق العاده‌ای برای حل این مسئله تشکیل شود. در عصری که فناوری و ارتباطات پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دارد این گونه مشکلات باعث تاسف است.
وی ادامه داد: همه مشکلات با تعاون و همکاری حل می‌شود و همه باید با هم تعامل داشته باشیم نه اینکه منتظر بمانیم دولت همه مشکلات را حل کند چرا که وضعیت دولت نیز بهتر از صنعتگران نیست.
*سیستم فعلی کشور به جای گرفتن دست تولید کننده، پای آن‌ها را می‌کشد
حضرتی نیز در این جلسه بیان کرد: من با تمام توان در خدمت شما و حل مشکلات شهرک فنی هستم، به شرطی که خودتان همکاری بکنید.
وی افزود: صنعتگران، تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی، واردکنندگان، صادرکنندگان و کشاورزان مشکلات خیلی زیادی دارند که موانع زیادی برای تولید و اشتغال ایجاد کرده است.
حضرتی با اشاره به این‌که عمده مشکلات تولیدکنندگان و صاحبان صنایع، مسئله مالیات است، اظهار داشت: مشکلات مالیاتی عمیق است و من حاضرم در ماه یکبار بیایم تا مشکلات را حل کنیم و مدیران ارشد این حوزه را نیز برای پاسخگویی به سوالات شما دعوت می‌کنیم.
وی تصریح کرد: مالیات‌های مستقیم، ارزش افزوده و ایجاد سامانه جامع مالیات در دستور کار دولت قرار دارد، منتها قانون ناجور است و باید قانون بصورت شفاف، خلاصه و مفید نوشته شود. ما در مجلس به قدری قانون‌های متعدد و متضاد تصویب می‌کنیم که ملت گیر می‌کنند و نمی‌دانند کدام طرف بروند.
عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: در جامعه امروز ما؛ کاری که تولیدکنندگان، صنعتگران و مدیران شهرک‌های صنعتی انجام می‌دهند، عاقلانه نیست بلکه عاشقانه است. اگر با عقل و منطق به مسئله تولید نگاه کنیم هیچ کسی دست شما را نمی‌گیرد، همه می‌خواهند پای شما را بگیرند.
حضرتی گفت: کل سیستم کشور ما طوری تنظیم شده که همه می‌خواهند تولید کننده را تنبیه کنند که چرا تولید می‌کنید. ولی شما با عشق و علاقه همچنان پای کار هستید.
وی با بیان این‌که امروز به جهت آشنایی و گوش کردن به مشکلات و اعلام آمادگی برای حل مشکلات آمده‌ایم، تصریح کرد: مشکلات را اولویت بندی کنید و لیستی تهیه کنید تا از مسئولان استانی و کشوری درخواست رسیدگی کنیم.
عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: خودتان باید مشکلات را دسته بندی کنید تا در صورت لزوم در جلسات بعدی آقایان تقوی‌نژاد و طیب نیا، نمایندگان تهران، اعضای کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی را دعوت کنیم و به ترتیب اولویت در هر جلسه به یکی از مشکلات پرداخته شود.
حضرتی گفت: شرکت‌هایی که علاوه برمشکلات عمومی شهرک، مشکلات تخصصی و مخصوص شرکت خودشان را دارند بصورت مجزا رسیدگی می‌شود.
*ظرفیت ایجاد ۹۰هزار شغل در شهرک صنعتی شمس آباد
عزیزاله افضلی رئیس اداره صنعت، معدت و تجارت شهرستان ری در گفت‌و‌گو با خبرنگار آفتاب ری با بیان اینکه درخصوص احداث واحدهای صنعتی به صورت جزیره‌ای مطالعه شده است، گفت: در شعاع ۱۵کیلومتری این شهرک چندین منطقه اقتصادی ایجاد شده است. شهرک فرودگاهی حضرت امام (ره)، شهرک پوشاک و چندین شهرک صنعتی دیگر با وسعت‌های زیاد با فاصله‌های حدود ۷کیلومتر با یکدیگر ایجاد شده‌اند و اکنون با مشکلات زیرساختی از جمله تامین آب مواجه شده‌اند.
وی تصریح کرد: اگر امروز فعالیت شهرک صنعتی شمس آباد به صد در صد برسد برای ۹۰هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود که در اینصورت جامعه کارگری انبوهی را در این منطقه خواهیم داشت بنابراین در این منطقه باید یک شهرک برای سکونت کارگران احداث شود و یا زیرساخت‌های جاده‌ای و حمل و نقل مانند مترو برای رفت و آمد کارگران فراهم شود.
اکنون که حضرتی قول داده برای حل مشکلات بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه در ماه یکبار به همراه مسئولان مربوطه در این شهرک حضور یابد، تولیدکنندگان و صنعتگران منتظر حل مشکلات و عملی شدن وعده‌ها هستند.
کد مطلب: 470
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *