پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۲

رب گوجه ارزان با رنگ و بوی افغانستان!

با افزایش قیمت گوجه و سوءاستفاده صنایع تبدیلی در افزایش قیمت رب گوجه، اخبار از واردات رب‌های ۸۵۰ گرمی از کشور افغانستان حکایت دارد.
رب گوجه ارزان با رنگ و بوی افغانستان!
به گزارش توليد ايرانی به نقل از جوان آنلاین، با افزایش قیمت گوجه و سوءاستفاده صنایع تبدیلی در افزایش قیمت رب گوجه، اخبار از واردات رب‌های ۸۵۰ گرمی از کشور افغانستان حکایت دارد. نکته قابل توجه اینکه این رب‌های وارداتی با هزینه حمل‌و‌نقل به قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد! در‌حالی‌که رب‌های داخلی که با گوجه ۲۰۰ تومانی که در سال گذشته تولید شده است به قیمت ۱۸ هزار تومان فروخته می‌شود.
 
در پی صعود قیمت گوجه‌فرنگی در تعطیلات عاشورا و تاسوعا و اعتصاب کامیون‌داران و مشکلات حمل‌و‌نقل این محصول، کارخانجات صنایع تبدیلی قیمت رب گوجه را نیز سه برابر گران کردند، به‌طوری که دبیر سندیکای صنایع کنسرو خواستار واردات گوجه از چین شد که مورد موافقت قرار نگرفت و وزارت صنعت و تجارت صادرات گوجه رب را ممنوع اعلام کرد.

اکنون پس از گذشت دو هفته از آشفتگی در بازار گوجه و رب، رب‌های افغانی با قیمت ۱۰ هزار تومان وارد بازار ایران شده است و رب‌های داخلی که تاریخ مصرفشان روبه اتمام است، در انبار‌های صنایع تبدیلی باقی مانده و تقاضا نیز به دلیل بالا بودن قیمت کاهش یافته است. از جمله نابسامانی‌هایی که در بازار این دو کالا به وجود آمده حذف قیمت مصرف‌کننده و بعضاً تاریخ تولید است که دبیر سندیکای صنایع کنسرو ورود مراجع نظارتی و مجازات متخلفان را خواستار شده است.

طی هفته‌های اخیر هر قوطی در برخی برند‌ها و مغازه‌ها تا ۲۰ هزار تومان هم قیمت خورد و در سایت‌های فروش نیز بیش از ۲۴ هزار تومان هم اعلام شد. در این میان قیمت از روی برخی قوطی‌های رب گوجه‌فرنگی حذف و محصول به صورت توافقی به واحد‌ها عرضه شد و واحد‌های صنفی محصول را با قیمت تشخیصی خود به مشتریان عرضه می‌کنند که باعث شده این محصول با قیمت‌های غیر‌واقعی و متفاوت در هر مغازه فروخته شود که نشانگر نبود نظارت مناسب از سوی دستگاه‌های متولی است. محمد میررضوی در این خصوص می‌گوید: حذف قیمت از روی محصول تخلف است و این تخلف به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و دیگر دستگاه‌های نظارتی اعلام شده و آن‌ها از این مسئله مطلع هستند که باید در این زمینه ورود کنند.

وی افزاید: قیمت هر قوطی رب گوجه‌فرنگی بالاتر از ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان تخلف است و واحد‌های تولیدکننده موظف به درج قیمت محصول خود هستند. میررضوی می‌گوید: برخی از واحد‌های تولیدی با درج نکردن قیمت منجر به چنین وضعیتی شده‌اند و واحد‌های فروش نیز با درج اتیکت یا بدون درج قیمت محصول مورد‌نظر را با قیمت توافق شده یا بالاتر از آن می‌فروشند.

وی با اشاره به اینکه به‌رغم کاهش قیمت گوجه‌فرنگی تازه‌خوری در میادین، همچنان شاهد بالا بودن قیمت گوجه‌فرنگی صنعتی هستیم، می‌افزاید: قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی عرضه شده در کارخانه معادل ۲۰۰۰ تومان است و قیمت‌ها افزایش چشمگیری نداشته است.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران همچنین به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت صادرات گوجه‌فرنگی اشاره کرد و گفت: هر چند یک هفته از ابلاغ این دستور می‌گذرد، اما قیمت گوجه‌فرنگی ارائه شده برای کارخانجات کاهش نیافته است و با توجه به اعتصاب چند روزه کامیون‌داران، مشکلات عدیده دیگری برای واحد‌های تولید به وجود آمد.
کد مطلب: 4679
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *