تولید در تهران، فروش در بانه!

9 مهر 1397 ساعت 15:49

با افزایش 100‌درصدی قیمت لوازم خانگی و کاهش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه، اقبال به سمت بازارهای مرزی نظیر بانه و جوانرود بیشتر از هر زمان دیگری شده است. سودجویان نیز فرصت را غنیمت شمرده و به روش‌های عجیب و غریبی برای کلاهبرداری از مردم بینوا متوسل شدند.


تولید ایرانی: با افزایش 100‌درصدی قیمت لوازم خانگی و کاهش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه، اقبال به سمت بازارهای مرزی نظیر بانه و جوانرود بیشتر از هر زمان دیگری شده است. سودجویان نیز فرصت را غنیمت شمرده و به روش‌های عجیب و غریبی برای کلاهبرداری از مردم بینوا متوسل شدند. کالاهای درجه چندمی که در زیرپله‌های تهران تولید می‌شود راهی بازارهای مرزی می‌شود و به اسم اجناس خارجی به چند برابر قیمت به مردم فروخته می‌شود.
 
 
مدتی است خبر ساخت لوازم خانگی با کیفیت پایین و بسته‌بندی‌های شیک در حاشیه‌های تهران و ساوه به گوش می‌رسد که اجناس را با مارک و لوگوی خارجی روانه بازارهای مرزی می‌کنند و با ضمانت‌نامه‌های نامعتبر به مشتریان می‌فروشند. غیر از این اما کلاهبرداری به بازار تهران هم رسیده است. فروشندگان تهرانی برای فرار از دست تعزیرات، قیمت‌هایی که در فاکتور اجناس می‌نویسند، با قیمتی که از مشتری می‌گیرند، بسیار متفاوت است و درصورت اعتراض مشتری از فروختن کالا به او خودداری می‌کنند. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که اعضای اتحادیه لوازم خانگی می‌گویند؛ برخی نمایندگی‌های رسمی فروش لوازم برای اینکه بتوانند قیمت‌ها را بیشتر از نرخ‌های مصوب نمایندگی‌ها بفروشند، دیگر کالای خود را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نمی‌فروشند.
آقای محمد طحان‌پور، رییس اتحادیه صنف لوازم خانگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید: «ما در تولید برخی از کالاهای لوازم خانگی پیشرفت خوبی داشتیم. این پیشرفت‌مان تا قبل از خروج آمریکا از برجام سیر صعودی گرفته بود.»
بازار لوازم خانگی این روزها حال خوشی ندارد و بازار کلاهبرداری و سوءاستفاده در آن حسابی داغ شده است. از جعل برندهای معتبر روی کالاهای بنجل و 
دست چندم گرفته و فروختن آن در بانه تا ترفند نمایندگی‌ها برای گرانفروشی. طحان‌پور در این‌باره می‌گوید: برخی کالاها مانند یخچال را در تهران تولید می‌کنند و در بانه به فروش می‌رسانند. این کالاها را 
در شهرک‌های اطراف تهران و ساوه تولید می‌کنند. اجناس را بسیار شیک و عیناً مانند کالاهای خارجی تولید می‌کنند. موتور و پوسته لوازم خانگی ارزان‌قیمت چینی را به ایران می‌آورند و در کارگاه‌های غیرمجاز تهران سر هم کرده و با شابلون، نشان برندهای معروف به روی آن کالاهای تقلبی حک می‌شود و آن را به بانه می‌برند و به فروش می‌رسانند.
رییس اتحادیه صنف لوازم خانگی می‌گوید: من خبر دارم که یخچال ساید‌بای‌ساید را در حوالی مشهد تولید می‌کنند و به بانه می‌برند و آنجا به‌نام جنس خارجی به چند برابر قیمت می‌فروشند. در بانه، گارانتی متفرقه روی کالا می‌گذارند و دفترچه ضمانت غیر معتبر نیز به آن اضافه می‌کنند و به نام جنس خارجی و به اصطلاح اورجینال به مردم می‌فروشند.
رییس اتحادیه صنف لوازم خانگی ادامه داد: ماشین لباس‌شویی و حتی جاروبرقی را نیز به این صورت به فروش می‌رسانند که ما در حال پیگیری برخی از آن‌ها هستیم. کالا را در جعبه‌هایی شبیه به کالاهای اصلی می‌گذارند و به مردم می‌فروشند. در فضای مجازی نیز این اجناس را به‌نام کالای وارداتی به فروش گذاشته‌اند و بعضاً شماره تلفن‌هایی در کرمانشاه؛ بانه و جوانرود را هم منتشر کرده‌اند که افراد با آن‌ها ارتباط بگیرند، اما دفاتر این افراد همگی در تهران‌اند.
 طحان‌پور درباره وضعیت تولید کالاهای داخلی می‌گوید: تا زمانی که بازار ارزی در نوسان است، وضعیت تولید نیز کم رونق بوده و با مشکل مواجه است. چرا که همه کارخانجات وابستگی ارزی دارند. مواد اولیه کارخانه‌های تولید لوازم خانگی وارداتی است و با تلاطمات ارزی کارخانه‌ها دچار مشکل می‌شوند. اخیراً کارخانه‌های ضعیف هم دچار مشکل شده‌اند و چرخ‌شان به سختی می‌چرخد.
 
100درصد افزایش قیمت لوازم خانگی
رییس اتحادیه صنف لوازم خانگی می‌گوید: نوسانات ارزی اخیر باعث افزایش 100درصدی برخی کالاها شده است اما به‌طور کلی در همه کالاها بین 60 تا 100 درصد افزایش قیمت را داشته‌ا‌یم. گفته می‌شود برخی فروشگاه‌های لوازم خانگی کالاهای خود را به مشریان عرضه نمی‌کنند. طحان‌پور در این‌باره می‌گوید: برخی واحدهای صنفی به‌دلیل نوسانات قیمت از فروش کالاهایشان امتناع می‌کنند چرا که معتقدند با فروش اجناس‌شان دیگر نمی‌توانند فروشگاه خود را تأمین کنند. فرض کنید شما ماشین داشتید و به شما بگویند چرخ‌های ماشین‌تان را به من بدهید!؟ اجناس داخل فروشگاه‌ها نیز برای صاحبان‌شان همین‌طور است. البته این‌ها را درباره واحدهای صنفی می‌گویم نه شرکت‌ها و فروشگاهای نمایندگی برند؛ واحدهای صنفی درحال از دست دادن سرمایه‌های خود هستند؛ بسیاری را می‌شناسم که در سه ماه گذشته، بیش از 30 درصد از سرمایه‌های خود را از دست داده‌اند. 
رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: ما به‌طور متوسط سالانه به یک میلیون لوازم خانگی برای جهیزیه، یک‌میلیون دستگاه لوازم خانگی برای تعویض کهنه با نو و ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار دستگاه لوازم خانگی وارداتی نیاز داریم. طبیعی است که وقتی واردات ممنوع شود و تولید کاهش یابد، بازار سیاه به راه می‌افتد.
 
چگونه می‌توان شکایت کرد؟
طحان‌پور ادامه می‌دهد: «گزارش‌های زیادی از مردم مبنی بر گران‌فروشی برخی واحدهای صنفی لوازم خانگی نیز داشته‌ایم. که شاکیان با مراجعه به واحدهای صنفی و یا از طریق سامانه 124 شکایت کرده‌اند که ما آن‌ها را پیگیری کرده‌ایم و برخی ازفروشگاه‌ها که زیربار گران‌فروشی خود نرفته‌اند؛ پرونده‌شان به سازمان تعزیرات ارسال شده است.»
رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به اینکه مردم چگونه باید از قیمت واقعی لوازم خانگی آگاه شوند، گفت: افراد به‌طور معمول قیمت اجناس را از چند فروشگاه قبل از خرید سؤال کنند و در صورتی که احساس کردند سرشان کلاه رفته است، به اتحادیه مراجعه کنند. مشتریان حتماً در فاکتورهای دریافتی از مغازه‌دار بخواهند که اسم دقیق محصول و کشور تولیدکننده و نوع گارانتی و خدمات پس از فروش را درج کنند تا درصورت هرگونه مشکلی بتوانند از واحدهای متخلف شکایت و حق خود را دریافت کنند. طحان‌پور می‌گوید اغلب مردم جامعه دانسته کالاهای قاچاق را می‌خرند و هنگامی که کالای آن‌ها دچار مشکل شد می‌گویند که ما نمی‌دانستیم
در صورتی که هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست.


کد مطلب: 4651

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/4651/تولید-تهران-فروش-بانه

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com