پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۱

ضرورت توسعه تولید غذای زنده آبزیان در داخل

دبیر اجرایی همایش ملی تغذیه آبزیان با غذای زنده، گفت: در حالی که سرانه مصرف آبزیان در ایران 10 کیلوگرم در سال است این سرانه در جهان 20 کیلوگرم است.
ضرورت توسعه تولید غذای زنده آبزیان در داخل
توليد ايرانی:نغمه نظری مدیر شیلات استان تهران در نشست خبری که به مناسبت همایش ملی تغذیه آبزیان با غذای زنده، امروز در موسسه علوم تحقیقاتی شیلات برگزار شد، با اشاره به اهمیت غذای زنده آبزیان اظهار کرد: سال گذشته حدود 32 میلیون قطعه ماهیان زینتی در استان تهران تولید شد که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به 35 میلیون قطعه برسد.

وی با اشاره به اینکه 100 واحد فعال در استان تهران مشغول تولید غذای زنده آبزیان هستند، افزود: سالانه 3 هزار و 500 تن آرتمیا در استان تهران مصرف می شود که 30 درصد این میزان توسط واحد ها تولید و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

نظری ادامه داد: دو مرکز در استان تهران تولید آرتمیا را آغاز کردند و انتظار می رود که به مرور فعالیت خود را توسعه دهند.
این مقام مسئول غذای زنده را یکی از رایج ترین تغذیه آبزیان گوشت خوار اعلام کرد و گفت: استفاده از غذای زنده در افزایش مقاومت ماهی در برابر عوامل بیماری زا، بهبود کیفیت و هضم راحت تر غذای کنسانتره تأثیر بسزایی دارد از این رو با برگزاری این همایش  انتظار می‌رود که توجه جدی به تولید غذای زنده آبزیان در کشور شود چرا که مصرف غذای زنده در مراحل اولیه رشد آبزیان نقش ویژه ای را دارد.
وی از افزایش سرانه مصرف آبزیان خبر داد و گفت: با وجود افزایش قیمت آبزیان نسبت به مدت مشابه سال قبل، مصرف تا این لحظه کاهش نیافته  چرا که قیمت آن در مقایسه با قیمت گوشت و مرغ بسیار مناسب است.
نوسان نرخ ارز، اهمیت تولید غذای زنده در داخل را بالا برد
محسن بابائی دبیر اجرایی همایش در ادامه این نشست با اشاره به اینکه مجموع تولید سالانه آبزیان در کشور به 1.1 میلیون تن می‌رسد، اظهار کرد: 50 درصد تولید آبزیان مربوط به آبزی پروری در بخش های مختلف ماهیان گرم آبی، سردآبی، میگو و ماهیان زینتی است.
وی افزود: با توجه به نوسان نرخ ارز، تولید غذای زنده از جمله جلبک‌ها و آرتمیا در داخل اهمیت ویژه ای دارد که خوشبختانه بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده به این امر ورود کردند.
بابائی از توسعه آبزی پروری در دو تا سه دهه اخیر در کشور خبر داد و گفت: اگرچه تولید قزل آلا، میگو، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی در ابتدای انقلاب بسیار نامحدود بود اما خوشبختانه در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است که از این رو تامین نهاده های مورد نیاز غذای زنده اهمیت ویژه ای دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: اگرچه در دو تا سه سال اخیر، هیچ شرکتی در زمینه تولید جلبک کار نمی کرد اما هم اکنون چند شرکت در زمینه تولید جلبک وارد شده است چرا که با توجه به هدف گذاری تولید 200 هزارتن ماهی در قفس در دریای شمال و جنوب کشور، تولید غذای زنده اهمیت ویژه ای دارد.
وی  متوسط سرانه  مصرف آبزیان در دنیا  را 20 کیلوگرم اعلام کرد و افزود: متوسط سرانه مصرف در ایران به 10 کیلوگرم در سال می‌رسد که با وجود ارزش غذایی بالای آبزیان، برگزاری همایش های مختلف می تواند تاثیر بسزایی در افزایش مصرف داشته باشد.
ضرورت تولید غذای زنده آبزیان در کشور
حاجی زاده دبیر علمی همایش در پایان با اشاره به اینکه تولید غذای زنده از دیرباز مورد توجه بوده است،اظهار کرد: با توجه به آنه تمامی آبزیان در مراحل رشد اولیه از جلبک ها و آرتمیا تغذیه می کنند،از این رو توجه به این صنعت امری ضروری است.
وی از توسعه پرورش میگو و ماهیان خاویاری در سال ها اخیر خبر داد و گفت: با وجود آنکه میگو و ماهیان خاویاری در مراحل اولیه رشد نیاز به غذای زنده دارد،از این رو انتظار می رود که بسیاری از شرکت های تولید کننده در داخل به این سمت و سو روند.
به گفته حاجی زاده تولید برخی گونه های زنده از جمله آرتمیا، جلبک ها، کرم سفید،کرم خاکی، روتیفر وغیره به عنوان غذای اصلی آبزیان  در داخل امری ضروری است.
این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: اقتصاد تولید غذاهای زنده،روش های تکثیر و پرورش غذاهای زنده، اکولوژی و بیولوژی غذاهای زنده، نقش غنی سازی غذاهای زنده از جمله آرتمیا و کاربرد غذاهای زنده در تغذیه و افزایش سیستم ایمنی آبزیان از جمله محورهای این همایش به شمار می رود.
 
کد مطلب: 4607
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *