چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
۰
دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۲
دبیر انجمن صنایع لبنی کشور

قیمت فرآورده های لبنی با وجود نوسان نرخ ارز منقطی است

دبیر انجمن صنایع لبنی کشور گفت: افزایش قیمت فراورده های لبنی با وجود نوسان نرخ ارز و هزینه های تمام شده تولید از جمله رشد هفت برابری قیمت مواد بسته بندی و شیرخام منطقی است.
قیمت فرآورده های لبنی با وجود نوسان نرخ ارز منقطی است
توليد ايرانی:رضا باکری با بیان اینکه معتقدیم تا مساعد شدن شرایط اقتصادی کشور نمی توان قیمت کنترلی در نظر گرفت، اظهار کرد: تا زمانی که دولت شرایط اقتصادی و نرخ ارز را کنترل نکند، امکان اعمال قیمت های مصوب کالاها وجود ندارد؛ در غیر این صورت باید منتظر تعطیلی کارخانه ها و بیکاری دهها هزار نفر باشیم.
دبیر انجمن صنایع لبنی از نوشتن نامه ای در مورد افزایش قیمت ها به سازمان حمایت مصرف کنندگان خبر داد و افزود: امروز در نامه ای به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اعلام کردیم صنعت لبنیات در شرایط اقتصادی کنونی به دلیل افزایش هزینه های تمام شده تولید، امکان رعایت نرخ های مصوب را ندارد.
وی گفت: پارسال قیمت یک کیلوگرم مواد اولیه برای تولید بطری چهار هزار تومان بود اکنون به ۲۸ هزار تومان رسیده است.
باکری افزود: قیمت مصوب هر لیتر شیرخام ۱۵۷۰ تومان است اما دامداران این محصول را به قیمت بیش از ۲ هزار تومان می فروشند.
مشکل ترخیص از گمرک درگیر و دار تعهدنامه ارزی 
دبیر انجمن صنایع لبنی کشور به افزایش قیمت پاکت تتراپک، پودر کاکائو، مایع ماست و مایع پنیر وارداتی اشاره کرد و مدعی شد: تاکنون کسی نتوانسته است این کالاها را از گمرک ترخیص کند زیرا به تعهدنامه ارزی نیاز است.
باکری اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار نهاده های دامی را با ارز دولتی وارد کرده است اما محموله های داخل کشور به نرخ ارز آزاد فروخته می شود و کسی نمی تواند نرخ گذاری کند.
به گفته وی، اکنون حدود ۴۰۰ کارخانه فعال و نیمه فعال تولید فراورده های لبنی در کشور داریم؛ درحالی که تا سال ۱۳۸۹ شمار آنها بیش از یک هزار و ۳۳۸ مورد بود اما بیشتر آنها تعطیل شده است.
۵۸  کارخانه تولید فراورده های لبنی در انجمن صنایع لبنی ایران عضوند که ۷۰ درصد عرضه این محصول را برعهده دارند
 
کد مطلب: 4529
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *