پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
۰
شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۲

خداحافظی ۱۱۰ مدیر با دولت

ایران می‌گوید که با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان باید 110 نفر در نهادهای مختلف بازنشسته شوند. خراسان می‌نویسد که جانبازان بالای 50 درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنا هستند. دنیای اقتصاد از ترخیص کالاهای مبحوس در گمرک خبر می‌دهد و در نهایت جام‌جم فروش نفت از طریق بورس را بررسی می‌کند.
خداحافظی ۱۱۰ مدیر با دولت
توليد ايرانی: هنوز مدت زمان زیادی از تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان نگذشته که مخالفت‌ها با آن به طور غیررسمی آغاز شده است.
 
سازمان‌ها، وزارت‌خانه‌ها و مدیران آنها هر کدام سعی می‌کنند تا با یافتن بند یا تبصره‌ای، خود را از این قانون مستثنی کنند.

روزنامه ایران با تیتر «وقت بازنشستگی» روایت می‌کند که ۱۰۰ مدیر در نهادهای مختلف با اجرای این قانون باید بازنشسته شوند و اجرای این قانون نهایتا باید تا دو ماه آینده اجرایی شود.

ایران به نقل از جمشید انصاری، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، آمار مربوط به بازنشستگان را اینگونه اعلام می‌کند: ۱۴ استاندار، ۱۴ معاون استاندار، ۳ سفیر و ۱۱۵ مدیر و معاون. این روزنامه همچنین به نقل از انصاری می‌نویسد که با اجرای این قانون باید ۱۱۰ نفر از دولت خارج شوند.

این روزنامه به نقل از یکی از نمایندگان مجلس در مورد بازنشستگی رئیس سازمان صدا و سیما می‌گوید: البته در این قانون معاونان وزرا، سفیران و همترازانشان از این استثنائات حذف شده‌اند و افرادی هم که تحت تدبیر فرمانده معظم کل قوا انتخاب شده‌اند، مشمول این قانون قرار نمی‌گیرند و استثنا هستند، کما اینکه رئیس سازمان صدا و سیما نیز مستثنی قرار می‌گیرد.

ایران همچنین وضعیت شهرداران مختلف از جمله شهرداری تهران را در هاله‌ای از ابهام دیده است. اما این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «دولت پنهان مشکل امروز» به گفتگو با برخی از اعضای کابینه پرداخته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با ایران در مورد دولت پنهان، موازی‌کاری‌ها را غیرساختاری و غیرحقوقی می‌داند. وزیر دادگستری، موزاری‌کاری را نیت‌هایی می‌داند که خدایی نیست. اما معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری در این مورد اعتقاد دارد که مخاطبان باید از سخنان رهبری تبعیت کنند.

اما روزنامه خراسان نیز با تیتر «ضرب الاجل برای خداحافظی با مدیران بازنشسته» به بررسی قانون منع بکارگیری بازنشستگان پرداخته است.

این روزنامه در مورد استثنائات این قانون می‌نویسد: مجلس به کارگیری بازنشستگان در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده کل قوا را مجاز کرد و در عین حال، به کارگیری بازنشستگان وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد از مجموع نیروهای شاغل این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارتخانه مذکور مجاز است، جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنا هستند.

خراسان به نقل از محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این مورد می‌نویسد: دولت سامانه‌ای شفاف و قابل دسترسی برای ارسال رزومه درست کند و بهترین‌های علمی و کاری را بر اساس اولویت تحصیلی و کاری انتخاب کنند ‎تا انتخاب مدیران از گردونه رفیق بازی وفاجعه آقازادگی نجات پیداکند. آقای آذری جهرمی هم مدیر آن باشد.

اما اگر از بحث بازنشستگان عبور کنیم، روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «سوت ترخیص کالاهای محبوس» خبر از آزادسازی کالاهای محبوس در گمرک می‌دهد. البته دنیای اقتصاد روایت می‌کند که خودرو همچنان از این قاعده مسثتثنی است و واردات آن ممنوع است.

اما این روزنامه در خصوص مشکل محبوس ماندن کالاها در گمرک می‌نویسد: بعد از ابلاغ سیاست‌های ارزی در فروردین‌ماه امسال و اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار به‌عنوان نرخ رسمی، واردات تنها در قالب ثبت‌سفارش بانکی امکان‌پذیر بود و ورود کالاهای بدون انتقال ارز (خارج از سیستم بانکی) به کشور ممنوع شد، اقدامی که عملا روند طبیعی ترخیص کالا از گمرکات را با مشکل مواجه کرد.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: با اصلاح برخی از بخشنامه‌ها طی ماه جاری، ارزیابی فعالان اقتصادی حاکی از این است که سرعت ترخیص کالا از روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ کانتینر به ۵ هزار کانتینر افزایش یابد و با اجرای مصوبه جدید هیات وزیران نیز می‌توان شاهد ترخیص کالاهای حبس‌شده در انبارها بود.

روزنامه جام‌جم نیز در گزارشی به بررسی فروش نفت در بورس پرداخته است. این روزنامه در گزارش خود با تیتر «پاسخ به ابهامات فروش نفت در بورس» نظرا کارشناسان را جویا شده است.

جام‌جم اعتقاد دارد که با واگذاری فروش نفت به بخش خصوصی از جمله از طریق بورس می‌توان تحریم‌ها بر علیه ایران را دور زد.
کد مطلب: 4393
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *