جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۹

تولید بیش از 50 درصد دانه های روغنی کشور در اردبیل

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: در حال حاضر بیش از نیمی از دانه‌های روغنی کشور در استان اردبیل تولید می شود.
تولید بیش از 50 درصد دانه های روغنی کشور در اردبیل
توليد ايرانی: حسین کربلایی خیاوی عصر امروز در حاشیه بازدید از مزرعه کلزا به خبرنگاران گفت: در حال حاضر بیش از نیمی از دانه‌های روغنی کشور در اردبیل تولید شده و استان اردبیل مقام نخست کشوری را در این زمینه دارد.
وی افزود: به تازگی ۱۶ رقم جدید کشاورزی و باغی توسط این مرکز معرفی شده که این اقدامی مناسب به شمار می‌رود و فعالیت‌های در این زمینه توسعه می‌یابد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: در حال حاضر بیشترین وابستگی در محصولات غذایی در روغن و کنجاله دانه‌های روغنی است که با توجه به این امر تلاش و جدیت بر توسعه تولید این محصولات است.
کربلایی بیان کرد: در سال 94 که طرح دانه‌های روغنی شروع شد میزان وابستگی در این محصول 96 درصد بود ولی امسال با توجه به تولید خوبی که در سویا و کلزا داریم این رقم به 84 درصد می‌رسد یعنی امسال 16 درصد نیاز کشور در داخل تامین می‌شود که این امر گامی مهم در راستای کاهش وابستگی در این محصولات است.
وی با بیان اینکه برخی از محصولات در همه کشورها به عنوان محصولات استراتژیک محسوب می‌شوند، افزود: گندم، برنج، دانه‌های روغنی و شکر در ایران جزو کالاهای اساسی محسوب می‌شوند و هر کشوری برای کالای اساسی خود یک امنیت غذایی در نظر می‌گیرد که تا اندازه زیادی ضریب خوداتکایی را در کشورش افزایش دهد و در شرایط بحران نیاز کشور در داخل تولید شود.
کربلایی خیاوی گفت: با هدف معرفی یک رقم متوسط رس و پر محصول سویا برای کشت تابستانه در دشت مغان پس از 17 سال تلاش محققان دانه‌های روغنی مرکز رقم جدید سویا به نام پارسا در سومین جشنواره معرفی ارقام جدید زراعی و باغی معرفی شد و در تلاش برای انجام تحقیقات برای معرفی ارقام جدید کشاورزی هستیم
کد مطلب: 4374
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *