پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

افزایش سقف مبلغ و کاهش نرخ سود وام مسکن + عکس

مدیرعامل بانک مسکن از ارائه پیشنهاداتی برای افزایش سقف وام مسکن خبر داد و گفت که کاهش نرخ سود در این وام‌ها مشروط به کاهش بهای تمام شده منابع خواهد بود، هر زمان که این اتفاق رخ دهد به طور حتم نرخ سود نیز به مرور کمتر می‌شود.
افزایش سقف مبلغ و کاهش نرخ سود وام مسکن + عکس
توليد ايرانی :مدیرعامل بانک مسکن از ارائه پیشنهاداتی برای افزایش سقف وام مسکن خبر داد و گفت که کاهش نرخ سود در این وام‌ها مشروط به کاهش بهای تمام شده منابع خواهد بود، هر زمان که این اتفاق رخ دهد به طور حتم نرخ سود نیز به مرور کمتر می‌شود.
 رحیمی انارکی، به تشریح عملکرد بانک مسکن پرداخت و توضیحاتی در رابطه با شرایط منابع و وام‌های این بانک ارائه کرد.

 
چه زمانی وام مسکن اضافه می‌شود؟

در حالی سقف وام مسکن در سال‌های گذشته با افزایش مواجه بوده و در صندوق پس انداز مسکن یکم به حدود 160 میلیون تومان برای زوجین و در وام‌های با اوراق به حدود 100 میلیون تومان می‌رسد که در ماه‌های اخیر و با شدت گرفتن قیمت‌ها در بازار مسکن قدرت تایید با وجود وام‌های موجود کاهش یافته است.

 
اینکه وام مسکن آیا قرار است افزایش داشته و یا دچار تغییراتی شود موضوعی است که مدیرعامل بانک مسکن درباره آن توضیح داد.

 
آنطور که رحیمی انارکی اعلام کرد: بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن میانگین افزایش قیمت در یکسال گذشته حدود 60 درصد بوده است.

بانک مسکن نیز در حال رصد قیمت‌ها بوده و با توجه به مقررات بانک و به ویژه توان بازپرداخت کسانی که مخاطبان وام مسکن بوده و اغلب اقشار متوسط و رو به پایین جامعه هستند موضوع افزایش سقف وام را مورد بررسی قرار داده است. از این رو پیشنهاداتی مطرح شده که مدیرعامل بانک مسکن می‌گوید امیدواریم بررسی و تصمیم گیری شود تا بتوان بخشی از تغییرات قیمتی اخیر را جبران کند. اما موضوع دیگر به تغییر نرخ سود وام‌های مسکن برمی‌گردد گرچه طی یکی دو سال گذشته نرخ سود در صندوق پس انداز مسکن یکم کاهشی بوده و از حدود 14 درصد به هشت درصد رسیده است، اما از سوی دیگر نرخ سود در وام‌های مربوط به خرید اوراق با کاهش سودی همراه نشده به گونه‌ای که در حال حاضر نرخ سود وام‌های اوراق به 13 درصد می‌رسد. این موضوع خود موجب بالا بودن اقساط پرداختی وام‌های مسکن و فشار بر دریافت کنندگان آن شده است.

 
اینکه آیا برنامه‌ای برای کاهش نرخ سود وجود دارد یا خیر مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به ایسنا اینگونه توضیح داد که برای کاهش نرخ سود، بهای تمام شده پول مورد توجه خواهد بود. هر زمان که حساب‌های سپرده در شرایطی قرار بگیرد که توجیه پذیر بوده و بتوانیم بهای تمام شده خود را نسبت به زمان فعلی کاهش دهیم به طور حتم برای کاهش نرخ سود ورود خواهیم کرد. هر چند که اکنون نیز نرخ سود وام‌های با اوراق در بافت‌های فرسوده را به 16 درصد کاهش داده‌ایم.

وارد رقابت مخرب بانک‌ها در نرخ سود نشدیم

در ادامه این نشست رحیمی انارکی به بررسی عملکرد بانک خود پرداخت و به جریان رقابت بانک‌ها در نرخ سود اشاره داشت
 
وی با بیان اینکه بانک مسکن به هیچ کدام از رقابت‌های مخرب بانکی از جمله نرخ سود وارد نشده‌ است، گفت: با اینکه در این میان منابعی را از دست داده‌ایم، اما توانستیم بهای تمام شده پول را تا حدی ساماندهی و کاهش دهیم.

مدیرعامل بانک مسکن همچنین به اشاره به اینکه در پنج ماهه ابتدایی امسال حدود 8300 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده گفت: بیش از 96 درصد این مبلغ در حوزه مسکن بوده که با رشد همراه شده است. همچنین حدود 90 هزار تسهیلات خرید مسکن پرداخته‌ایم که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 70 درصد افزایش دارد.

گزارشی از عملکرد صندوق پس انداز مسکن یکم

مدیرعامل بانک مسکن به عملکرد صندوق پس انداز مسکن یکم نیز اشاره کرد و گفت: در پنج ماه ابتدایی امسال بالغ بر 103 هزار فقره حساب جدیدی  افتتاح شده که حدود 1600 میلیارد تومان ارزش منابع آن است.

 
این در حالی است که تعداد کل حساب‌های افتتاح شده در صندوق پس انداز مسکن یکم از ابتدای تاسیس تاکنون حدود 496 هزار فقره بوده که 59 هزار مورد منصرف شده‌اند.

 
85 هزار فقره حساب به اخذ تسهیلات منجر شده‌اند و تعداد حساب‌های در جریان نیز به 359 هزار فقره می‌رسد که میانگین مانده آنها حدود 21 میلیون تومان در هر حساب است.

 
مسکن مهر به هسته سخت رسید

 
اما جریان وام‌های مربوط به مسکن مهر طی سال‌های گذشته و هزینه‌های سنگینی که به شبکه بانکی تحمیل کرده نیز مورد اشاره مدیرعامل بانک مسکن قرار گرفت و گفت که در پنج ماه ابتدایی امسال حدود 24 هزار واحد مسکن مهر تقسیط شده، ولی به هرحال این پروژه به هسته سخت رسیده و به کندی واحدهای باقی مانده آن تقسیطی می‌شود.

 
رحیمی انارکی یادآور شد اکنون بانک مسکن مراجعه‌ای به بانک مرکزی برای برداشت از منابع آن ندارد.
کد مطلب: 4261
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *