پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۰

کاهش تولید خرما در راه است +عکس

یک مقام مسئول گفت: امسال به سبب شرایط اقلیمی و مشکلات کم آبی، تولید خرما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 200 تا 250 هزارتن کاهش خواهد یافت.
کاهش تولید خرما در راه است +عکس
توليد ايرانی:محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما درباره آخرین وضعیت تولید خرما در سال جاری اظهار کرد: امسال در بسیاری از مناطق خرما خیز به ویژه استان خوزستان و کرمان ، تولید ناشی از تغییرات اقلیمی،مشکلات مربوط به کم آبی و شور بودن آب افت خواهد داشت.
وی از کاهش محسوس تولید خرما در استان های خرما خیز به غیر از هرمزگان خبر داد و گفت: شدت و ضعف این کاهش تولید به تغییرات اقلیمی استان ها بستگی دارد.
رشید فرخی با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیون و 200 هزارتن خرما در کشور تولید شد، بیان کرد: این درحالی است که امسال به سبب شرایط خشکسالی پیش بینی می شود که تولید خرما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 200 تا 250 هزار تن کاهش یابد.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا خرید توافقی خرما می تواند راهگشای مشکلات خرماکاران باشد، بیان کرد: به اعتقاد بنده، عرضه و تقاضا باید تعیین کننده قیمت خرما در بازار باشد چرا که دخالت در قیمت گذاری ، مشکلات متعددی را در اقتصاد ایجاد می کند.
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه سال گذشته 20 درصد خرمای تولیدی به بازارهای هدف صادر شد، افزود: اگر اعمال تحریم های جدید مشکلی در بحث نقل و انتقال پول و کشتیرانی ایجاد نکند،پیش بینی می شود که میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2 تا 3 درصد افزایش یابد.
رئیس انجمن ملی خرما در پایان با اشاره به اینکه ایران دومین تولید کننده  و صادرکننده خرما در دنیا به شمار می رود، تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع ارزش افزوده در صادرات،در حال پیشروی به این سمت و سو هستیم و دیگر به سبب مشکلات مربوط به کم آبی دیگر، افزایش در واحد سطح را دنبال نمی کنیم.
انتهای پیام/
ایران دومین تولیدکننده و صادرکننده خرما در دنیاست
 
کد مطلب: 4257
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *