سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
۰
سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۸
جزئیات افتتاح 3 طرح جدید پتروشیمی؛

ظرفیت تولید پتروشیمی از مرز 65 میلیون تن گذشت

هم‌زمان با شمارش معکوس افتتاح رسمی سه طرح جدید پتروشیمی و افزایش ظرفیت تولید در این صنعت استراتژیک به 65 میلیون تن، 10 طرح دیگر پتروشیمی با پیشرفت ساخت بیش از 75 درصد در صف راه‌اندازی ایستادند.
ظرفیت تولید پتروشیمی از مرز 65 میلیون تن گذشت
توليد ايرانی:در شرایط فعلی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به حدود 62 میلیون و 150 هزار تن رسیده که با بهره برداری رسمی از دو طرح جدید پتروشیمی تا چند روز آینده این ظرفیت تولید از مرز 65 میلیون و 550 هزار تن در سال عبور کند.

بر این اساس هفته جاری، طرح پتروشیمی مرجان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول و فاز سوم پتروشیمی پردیس با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 750 هزار تن اوره و آمونیاک به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد.

مهمترین ویژگی بهره برداری از فاز سوم پتروشیمی پردیس آن است که با راه اندازی و آغاز تولید تجاری در این واحد جدید از سال گذشته و ورود به دوره تثبیت تولید در شهرویر ماه امسال، مجموع ظرفیت تولید اوره و آمونیاک پتروشیمی پردیس به حدود پنج میلیون و 265 هزار تن در سال افزایش می یابد و عملا این مجتمع به بزرگترین تولیدکننده متمرکز اوره و آمونیاک جهان و منطقه خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

سومین طرح آماده افتتاح صنعت پتروشیمی هم مربوط به فاز اول پتروشیمی دماوند شامل نیروگاه یک‌هزار و 900 مگاواتی، واحد بخار، تاسیسات GIS و پست‌های انتقال برق بوده که با هدف تامین خدمات و سرویس جانبی طرح های جدید پتروشیمی در فاز دوم عسلویه احداث شده است.

بهره برداری از بزرگترین متانول جهان در سال 97

علاوه بر این همزمان با افتتاح احتمالی این دو طرح جدید تولیدی صنعت پتروشیمی اما دست کم تا سال آینده 10 طرح جدید پتروشیمی در مجموع با ظرفیت تولید سالانه 12 میلیون و 700 هزار تن محصول پتروشیمی و سه طرح جدید تامین خوراک صنایع پتروشیمی یکی پس از دیگری در مدار تولید تجاری و بهره برداری قرار می‌گیرند.

در بین طرح هایی که در طول یکسال آینده به تولید تجاری و بهره برداری می رسند سه طرح پتروشیمی شامل کاوه به عنوان بزرگترین طرح تولید متانول جهان با ظرفیت تولید سالانه دو میلیون و 310 هزار تن محصول، فاز اول پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید سالانه چهار میلیون و 111 هزار تن محصول پایه و متانول و فاز دوم توسعه پتروشیمی ایلام با ظرفیت تولید سالانه 800 هزار تن اتیلن، بنزین پیرولیز، پروپیلن و ... همگی دارای پیشرفت ساخت 95 تا 100 درصدی هستند و این سه پروژه امسال به تولید تجاری می رسند.

بنابراین با احتساب بهره برداری از این سه طرح پیش بینی می شود تا پایان سال جاری ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به حدود 72 میلیون و 800 هزار تن افزایش می یابد که یک رکورد جدید در ارتقای ظرفیت نصب شده صنایع پتروشیمی در طول عمر 50 ساله این صنعت استراتژیک است.

10 طرح پتروشیمی در صف راه‌اندازی
در کنار این سه طرح، تا پایان سال 98 حدود هفت طرح جدید پتروشیمی دیگر هم در کشور مراحل ساخت و راه اندازی را پشت سر می گذارند و در مدار بهره برداری و تولید تجاری قرار می‌گیرند.

بنابراین باید از طرح متانول سبلان با یک میلیون و 650 هزار تن ظرفیت، پتروشیمی لردگان و مسجدسلیمان هر یک با ظرفیت یک میلیون و 755 هزار تن اوره و آمونیاک، فاز اول کیمیا صنایع دالاهو با ظرفیت 60 هزار تن پلی استایرن، پتروشیمی میاندوآب با ظرفیت 140 هزار تن پلی اتیلن سنگین، فاز اول طرح انیدرید مالئیک با ظرفیت 94 هزار تن و فاز اول طرح ABS پتروشیمی جم به عنوان طرح هایی نام برد که همگی دارای پیشرفت ساخت 75 تا بیش از 90 درصدی هستند.

در کنار بهره برداری از طرح‌های جدید تولیدی در صنعت پتروشیمی تا سال آینده سه طرح تامین کننده خوراک صنایع پتروشیمی شامل پالایشگاه گاز بیدبلند دو، طرح استحصال اتان فاز 12 پارس جنوبی و پالایشگاه گاز سپهر در عسلویه هم در مدار بهره برداری قرار می گیرند که فقط با راه اندازی این سه طرح پالایشی سالانه حدود چهار میلیون و 500 هزار اتان به ظرفیت تامین خوراک صنایع پتروشیمی افزوده خواهد شد.

در مجموع هر چند افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به بیش از 100 میلیون تن از سال ها قبل در دستور کار دولت قرار گرفته اما پیش بینی می‌شود صرفا با بهره برداری از 10 طرح جدید پتروشیمی ظرفیت تولید در این صنعت ارزش آفرین از مرز 78 میلیون تن عبور کند.
کد مطلب: 4174
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *