دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
۰
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۲

مرغ روی مدار گرانی

با توجه به اینکه در ماه های اخیر بیش از ۷۰۰ تن مرغ منجمد در بازار استان توزیع شده اما مرغ همچنان روی مدار گرانی بوده و خیال ارزانی ندارد.
مرغ روی مدار گرانی
توليد ايرانی: در ماه های اخیر قیمت مرغ به یکباره در مدار گرانی قرار گرفته و افزایش قیمت بی سابقه ای را به خود اختصاص داد به گونه ای که نارضایتی مردم از این گرانی ها در هر مغازه مرغ فروشی به گوش می رسید و حتی بسیاری دست خالی و نا امید از خرید به منزل خود بازگشتند.
اما بسیاری از مسئولان این افزایش قیمت را به دلیل کاهش میزان جوجه ریزی در گرمای بی سابقه دانسته و آن را موقتی خواندند اما وقتی با مرغداران به گفت و گو نشستیم آنان علت این اتفاق را تاثیر افزایش قیمت ارز بر نهاده های مرغداری دانسته و بسیاری گلایه مند از به صرفه نبودن قیمت مرغ بودند.
حال با توجه به اینکه در این روزها دمای هوا رو به کاهش بوده و باید جوجه ریزی ها افزایش یابد به سراغ مسئولان رفتیم تا علت استقرار قیمت مرغ در مدار گرانی ها را جویا شویم.
فضل الله قریشی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به قیمت مرغ در بازار امروز، گفت: مرغ زنده امروز در بازار ۷۹ هزار ریال و مرغ گرم ۱۰۵ هزار ریال به فروش می رسد.
وی، افزود: با توجه به افزایش جوجه ریزی ها مرغ در مدار ارزان شدن وارد شده و در روزهای اخیر مرغ زنده از ۸۵ هزار ریال به ۷۹ هزار ریال رسیده است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، با اشاره علت افزایش قیمت مرغ، ابراز کرد: کاهش جوجه ریزی در گرمای تابستان، خروج بیشتر مرغ از استان و افزایش قیمت ارز از مهم ترین علل افزایش قیمت مرغ محسوب می شد.
وی، تصریح کرد: نهاده های طیور از جمله ذرت، آرپا و کنسانتره به ارز دولتی ۴۲ هزار ریال وارد شده اما کمبود ارز دولتی موجب کاهش واردات نهاده های طیور شده و قیمت مرغ را افزایش داد همچنین دارو های مرغداری ها افزایش قیمت قابل توجهی داشته است.
قریشی، تاکید کرد: قیمت مرغ امروز در بازار به نفع مرغداران بوده و سود قابل توجهی را متوجه آنان می کند.
* توزیع ۷۰۰ تن مرغ منجمد در بازار
علی محسن پور نیز در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز با بیان اینکه امیدواریم توزیع مرغ منجمد هرچه سریعتر بتواند برکاهش قیمت متاثر باشد، گفت: تاکنون بیش از ۷۰۰ تن مرغ منجمد در بازاراستان توزیع شده و تا زمانی که قیمت مرغ به مرز ۸۵ هزار ریال تا ۹۰ هزار ریال نرسد این توزیع ادامه خواهد داشت.
وی، افزود: این مرغ های منجمد در هنگامی که جوجه ریزی مازاد بر میزان نیاز بوده در راستای حمایت از تولیدکننده به مبلغ ۷۵ هزار ریال خریداری شده و به صورت سریع منجد شده است.
مدیر شرکت پشتیبانی اموردام آذربایجان غربی، با بیان اینکه مرغ های منجمد شده بیش از ۲۵ هزار ریال هزینه نگهداری داشته، اذعان داشت: درنتیجه قیمت مرغ منجمد از مرز ۱۰ هزار تومان عبور می کند اما دولت با ارائه یارانه این مرغ هارا به قیمت ۶۳ هزار و ۲۰۰ ریال به بازاریان توزیع و بازاریان به مبلغ ۶۷ هزار ۵۰۰ ریال به فروش می رسانند.
* مردم نگران مصرف مرغ منجمد نباشند
وی، در ادامه خاطرنشان کرد: مردم نگران خریداری  و مصرف مرغ منجمد نباشند چرا که کیفیت این مرغ ها در حد عالی در حد مرغ سبز بوده و هیچ گونه آنتی بیوتیک ندارند.
محسن پور، تاکید کرد: البته مرغ گرم که به صورت کند منجمد شده بافت های خود را از دست می دهد مرغ منجمد به صورت سریع منجمد شده و بافت های خود را حفظ کرده است.
وی، همچنین در پایان از توزیع مرغ و گوشت قرمز در ایام محرم برای هیئات مذهبی خبر داد، و گفت: هیئات مذهبی می توانند با مراجعه به واحد پشتیبانی امور دام هر کیلو گوشت منجمد قرمز را به قیمت ۲۷۰ هزار ریال و هز کیلو مرغ منجمد را به قیمت ۶۳ هزار ریال خریداری کنند.
* مرغ خیال ارزانی ندارد
با توجه به گفته های مسئولان امروز بیش از یک ماه از آغاز توزیع مرغ منجد در بازار گذشته و تاکنون بیش از ۷۰۰ تن مرغ در بازار استان توزیع شده اما این توزیع ها تاکنون کاهشی را متوجه بازار مرغ نکرده است.
امید داریم مسئولان چاره ای اساسی تر برای گرانی قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار داشته باشند چرا که با توجه به گرانی بی سابقه گوشت قرمز و وضعیت اقتصادی موجود در بازار برخی از مردم تنها قادر به خرید مرغ بودند که امروز از این اقدم نیز عاجزند.
 
کد مطلب: 4119
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *