شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۳

کاهش بارندگی بر میزان تولید گندم تاثیر نداشت +عکس

مجری طرح گندم وزارت جهاد گفت: با وجود کاهش میزان بارندگی نسبت سال گذشته، تولید گندم به سبب اقدامات فنی و انتقال تکنولوژی در مزارع، رشد داشته است.
کاهش بارندگی بر میزان تولید گندم تاثیر نداشت +عکس
توليد ايرانی:اسماعیل اسفندیاری پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: براساس آخرین آمار تا دوم شهریور بیش از ۹ میلیون و ۲۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شده است.
به گفته وی؛ نتیجه طرح خوداتکایی گندم در ۵ سال گذشته ،حاکی از روند روبه رشد تولید و خرید تضمینی گندم بوده است.
اسفندریاری پور با اشاره به اینکه برداشت مستقیم و دو مرحله ای گندم تا اواسط شهریور ادامه دارد، بیان کرد: براساس دستورالعمل اتخاذ شده، خرید تضمینی گندم تا پایان آبان ماه از کشاورزان ادامه دارد.
به گفته این مقام مسئول روند روبه رشد تولید بیانگر پایداری تولید گندم و رسیدن به وضعیت مطلوب است که از دستگاه های سیاست گذار و پشتیبان انتظار می رود که از کشاورزان به نحو مطلوبی حمایت کند.
وی با اشاره به اینکه کاهش میزان بارندگی تاثیری در افزایش تولید و ضریب خوداتکایی گندم نداشته است، بیان کرد: اگرچه در برخی موارد مطرح می شود که افزایش بارندگی در برخی از سال ها منجر به افزایش میزان تولید شد، اما در سال زراعی ۹۶ کل ارتفاع بارش کشور ۱۶۶ میلی متر بود که در برابر ۲۱۱ میلی متر سال گذشته و ۲۳۲ میلی متر بلندمدت به ترتیب ۲۱ و ۲۶ درصد کاهش داشته است، اما میزان تولید و خرید تضمینی گندم ناشی از اقدامات فنی و انتقال تکنولوژی به مزارع و تلاش و همت بی وقفه کشاورزان رشد داشته است.
بیشتر بخوانید: نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم ۱۸۰۰ تومان اعلام شد
مجری طرح گندم ادامه داد: گندمکاران برای خوداتکایی گندم و امنیت غذایی کشور تلاش های فراوانی کردند، بنابراین انتظار دارند که مورد پشتییانی و حمایت مسئولان دولتی قرار گیرند.
وی درباره آخرین وضعیت تدارک تامین بذر برای سال زراعی آینده گفت: مقدمات کشت سال زراعی ۹۷_۹۸ در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، به نحوی که تاکنون بیش از ۵۳۳ هزارتن بذر گندم اصلاح شده از ۹۰ رقم لاین تهیه و تولید و در مرحله بوجار و فرآوری قرار دارد و به زودی برای کشت در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.
به گفته اسفندیاری پور؛ ۱۰۰ درصد بذر گندم از محل تولید داخل تامین و از طریق شرکت هاس بخش خصوصی و تعاونی های تولید، تکثیر، فرآوری در متاطق مختلف در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
اسفندیاری پور در توصیه ای به گندمکاران گفت: به آن دسته از کشاورزانی که از بذور مصرفی مزارع خود، برای کشت سال آینده استفاده می‌کنند، توصیه می کنیم که از بذرهای بوجاری، ضد عفونی و حاوی کود روی که اثر مثبتی بر جوانه زنی و تولید دارد، استفاده کنند.
وی با اشاره به ضرورت اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم بیان کرد: کشاورزان از دولت انتظار دارند که تا پایان شهریور و قبل از شروع سال زراعی جدید، قیمت خرید تضمینی گندم به موقع و مناسب اعلام کنند تا کشاورزان به امیدواری به سرمایه‌گذاری و کشت خرید تضمینی گندم اقدام کنند.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در دو سال اخیر گندمکاران از قیمت گندم گلایه مند بودند که استمرار این روند بر کشت و تولید گندم، سرمایه گذاری استفاده از نهادهای مطلوب تر تاثیر منفی خواهد داشت.
به گفته مجری طرح گندم امسال برای سومین سال متوالی است که از واردات گندم بی نیاز هستیم که به منظور حمایت از کشاورزان خرید تضمینی گندم باید با نرخ مناسب و دلخواه کشاورزان صورت گیرد تا علاوه بر رعایت حقوق آنها جبران مافات دو سال گذشته نیز شود.
وی با اشاره به اینکه خوداتکایی گندم تاثیر بسزایی در جلوگیری از خروج سه میلیارد دلار ارز از کشور داشت، بیان کرد: در چنین شرایطی که اقدامات کشاورزان منجر به بی نیازی از واردات گندم شد؛ برای حمایت از این کشاورزان می طلبد که درخواست قانونی و منطقی آنها اجابت شود.
این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی قیمت پیشنهادی محصولات کشاورزی را در زمان مقرر به سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کرده است که انتظار می رود در زمان مقرر نرخ از سوی دولت اعلام شود.
انتهای پیام/
ضرورت اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم
کد مطلب: 4029
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *