جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
يکشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۵

شوک گرانی بلیت هواپیما به مسافران

افزایش نامتعارف قیمت بلیت هواپیما با «شیب تند» و در «کوتاه مدت» در روزهای گذشته مسافران را شوکه کرده است. پس از نوسانات اخیر ارزی‌ و افزایش‌ قیمت دلار، هزینه شرکت‌های هواپیمایی که بیش از ۵۰ درصد آن ارزی است، بی‌محابا افزایش یافت و این روند در کنار حذف ارز 4200 تومانی ایرلاین ها از هفته گذشته تشدید شده است. در شرایطی که در ابتدای تابستان، مسافران می توانستند با حدود 600 هزار تومان بلیت رفت و برگشت برای پروازهای داخلی تهیه کنند این قیمت ها هم اکنون در بسیاری از مسیرها به بالای یک میلیون تومان رسیده است.
شوک گرانی بلیت هواپیما به مسافران
توليد ايرانی:
افزایش نامتعارف قیمت بلیت هواپیما با «شیب تند» و در «کوتاه مدت» در روزهای گذشته مسافران را شوکه کرده است. پس از نوسانات اخیر ارزی‌ و افزایش‌ قیمت دلار، هزینه شرکت‌های هواپیمایی که بیش از ۵۰ درصد آن ارزی است، بی‌محابا افزایش یافت و این روند در کنار حذف ارز 4200 تومانی ایرلاین ها از هفته گذشته تشدید شده است. در شرایطی که در ابتدای تابستان، مسافران می توانستند با حدود 600 هزار تومان بلیت رفت و برگشت برای پروازهای داخلی تهیه کنند این قیمت ها هم اکنون در بسیاری از مسیرها به بالای یک میلیون تومان رسیده است. در این میان پروازهای خارجی نیز که ارزبری بیشتری دارند هم افزایش بیشتر و چند میلیون تومانی داشته است. این مساله کاهش قدرت خرید مسافران را در پی داشته و باعث شده درصد قابل توجهی از پروازهای شرکت‌ها در ساعات باقی مانده به پرواز ظرفیت خالی داشته باشند و همچنین بسیاری از هواپیماها نیز با ظرفیت حداقلی پرواز کنند. این مساله واکنش هایی از سوی نمایندگان مجلس در پی داشته و قرار است در هفته پیش رو مسئولان وزارت راه و شهرسازی از جمله وزیر راه برای بررسی این موضوع در مجلس حضور یابند.

  دلایل گرانی بلیت هواپیما

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی روز سه شنبه هفته گذشته در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درباره گرانی بلیت هواپیما با بیان اینکه در حال حاضر حفظ صنعت هوانوردی، از قیمت بلیت برای ما اهمیت بیشتری دارد، اظهار داشت: «علت این گرانی بلیت، افزایش نرخ دلار بوده و شرکت‌های هواپیمایی، بعضا تا ۵۵ درصد هزینه‌های نگهداری هواپیما را به صورت ارزی پرداخت می‌کنند.»

سیداحسن علوی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با مهر درباره چرایی گرانی بلیت هواپیما اظهار داشت: «افزایش قیمت ارز بر روی همه مسائل از جمله صنعت حمل و نقل اثر منفی داشته؛ اما قرار نیست با افزایش نرخ ارز، ناگهان قیمت بلیت هواپیما دو تا دو و نیم برابر شود. حتی در برخی مسیرها قیمت بلیت از این مقدار هم گرانتر شده است. بلیت رفت و برگشت به مشهد یک میلیون تومان برای مردم هزینه دارد.»

وی افزود: «چنین افزایش قیمتی سبب می شود تا بسیاری از خانواده ها و مردم عادی نتوانند از حمل و نقل هوایی استفاده کرده و مجددا شاهد افزایش استفاده از خودروی شخصی و حمل و نقل جاده ای خواهیم بود که نتیجه آن افزایش ترافیک جاده ها، سوانح جاده ای و رانندگی و کشته های سوانح جاده ای خواهد بود. یعنی مشکلات دو چندان می شود.»

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره لزوم حفظ صنعت هوانوردی، یادآور شد: «در صورت ادامه شرایط فعلی گرانی بلیت هواپیما، صنعت هوانوردی به مرور زمین گیر خواهد شد؛ چراکه اگر مسافر کم شود، ایرلاین‌ها مجبورند هواپیماها را خالی اعزام کنند که جز زیان، برای آنها نتیجه‌ای نخواهد داشت.»

نماینده مردم سنندج تصریح کرد: «در حال حاضر سوخت هواپیما برای پروازهای داخلی گران نشده است و تنها موضوعی که به شرکت‌های هواپیمایی از نظر ارزی فشار می آورد، قطعات هواپیما است؛ اما این فشار نباید کاری کند که بلیت هواپیما تا این حد گران شود. وی معتقد است که ایرلاین‌ها می‌توانستند بلیت ها را پلکانی و تدریجی گران کنند نه اینکه دیگر مردم عادی نتوانند سوار هواپیما شوند.»

صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم   با انتقاد از افزایش قیمت بلیط هواپیما از حضور وزیر راه و شهرسازی در هفته جاری در کمیسیون عمران خبر داد و گفت: «قیمت بلیط هواپیما به ویژه در پروازهای چارتری در روزهای اخیر افزایش سرسام آوری داشته است به همین دلیل آقای آخوندی به همراه مسئولان هواپیمایی کشور با حضور در کمیسیون در رابطه با اقدامات و تمهیدات موردنیاز برای ساماندهی قیمت بلیط هواپیما گزارشی ارائه می‌دهند همچنین باید گزارشی از فعالیت‌های انجام شده و برنامه های آتی در رابطه با قیمت بلیط هواپیما ارائه شود». وی تصریح کرد:«ضروری است تا برای این افزایش قیمت چارچوب و ضوابطی تعیین و تهیه شود.»

علاوه بر گرانی ارز برخی از کارشناسان نیز کمبود ناوگان را مزید بر گرانی بلیت هواپیما عنوان می‌کنند.  مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: «بیش از ۵۰ درصد ناوگان هوایی ایران زمین گیر است و یکی از علل گرانی بلیت هواپیما، همین کمبود ناوگان برآورد می شود.»
کد مطلب: 3981
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *