جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

گسترش صنایع کوچک راهبرد مهم توسعه ایران+عکس

بررسی­ها نشان می­دهد که صنایع با کارآفرینی، نوآوری و ایجاد فرصت­های شغلی جدید بر رشد اقتصادی اثر می‏گذارد و به همین دلیل برای توسعه فعالیت­های اشتغال‏زا در کشور صنایع کوچک و متوسط مورد توجه قرار گرفته‏اند.
گسترش صنایع کوچک راهبرد مهم توسعه ایران+عکس
توليد ايرانی: طی چند دهه ‏اخیر با تغییر در ساختار صنعتی کشورها، رشد و گسترش صنایع کوچک و متوسط در راهبرد توسعه صنعتی از جایگاه خاصی برخوردار شده ‏است.
 
با توجه به تجربه موفق کشورهای صنعتی، کارشناسان و سیاست­ گذاران اقتصادی معتقدند در کشورهای در حال توسعه صنایع کوچک و متوسط عامل مهمی برای توسعه اقتصادی هستند.
درصد بالایی از واحدهای صنعتی کشور، کوچک و متوسط هستند و بیش از نیمی از شاغلان بخش صنعت را در خود جای داده‏اند، این صنایع از اهمیت بسزایی برخوردار شده و می‏توانند نقشی اساسی در برنامه‏های آتی توسعه صنعتی و اقتصادی کشور داشته باشند.
 
صنایع کوچک و متوسط بیش از 92 درصد از کل صنایع ایران را تشکیل می دهند که با ایجاد یک میلیون شغل، نقشی پیشتاز در اشتغال کشور دارند.
 
بر اساس تحقیقات صورت گرفته، رابطه­ای مثبت میان صنایع کوچک و متوسط و رشد اقتصادی استان­های کشور وجود دارد که دلیلی محکم بر اهمیت توجه به این صنایع در جای جای ایران است.
 
بررسی ها نشان می دهد با توجه به کمبود صنایع بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد در شرایط کنونی بهترین راهبرد برای توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال در این استان کمتر توسعه یافته، گسترش و توسعه واحد های صنعتی کوچک و متوسط بویژه در بخش کشاورزی است.
کارشناسان اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد بر این باورند که بخش کشاورزی استان از قابلیت های فراوانی برای ایجاد واحدهای کوچک و متوسط صنعتی تولید ی برخوردار است.
به گفته این گروه، راه اندازی واحدهای فرآوری در بخش های گیاهان دارویی، عسل، محصولات باغی، تولید ات دامی و سایر بخش های کشاورزی در این استان علاوه بر ایجاد تحول در وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم منطقه، نقش مهمی در ارتقای اقتصاد ملی خواهد داشت.
اکنون بسیاری از محصولات کشاورزی این استان به صورت خام و با بهای ناچیز توسط دلالان از استان خارج می شود و بهره برداران هرساله سود اندکی از فروش دست رنج خود دریافت می کنند.
نبود صنایع کوچ فراوری و بسته بندی محصولات کشاورزی در استان منجر به کاهش شاخص های معیشتی مردم و مهاجرت روستائیان و عشایر به حاشیه شهرها شده است.
براساس آمارها، کهگیلویه و بویراحمد از نظر سرانه درآمدی در رتبه 30 (سی امین) استان های کشور قرار دارد.
کد مطلب: 3967
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *