شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
۰
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۱

خودروهای برقی در مقابل نفت می‌ایستند؟

نتایج نشان می‌دهد تغییر به سمت تحرک الکتریکی به طور کلی تقاضای جهانی نفت را روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش داده است و خودروهای دو و سه‌چرخ ۶۰ درصد از این کاهش یا ۱.۰۸ میلیون بشکه را تشکیل می‌دهند.
خودروهای برقی در مقابل نفت می‌ایستند؟
به گزارش توليد ايرانی، شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی جهان در خیابان‌های آسیا و آفریقا با یک رقیب کوچک روبرو می‌شوند. خودروهای پر سر و صدا و مضری که حرکت می‌کنند و روزانه میلیاردها نفر را حمل می‌کنند، بی سر و صدا برقی می‌شوند و به نوبه خود تقاضای نفت را تا یک میلیون بشکه در روز در سال جاری کاهش می‌دهند.

ده‌ها استارت‌آپ در کنیا و رواندا، در حال رقابت برای جایگزینی تاکسی‌های برقی هستند. در هند، بیش از نیمی از تمام خودروهای سه چرخ جدید فروخته شده و ثبت نام شده در سال جاری با باتری کار می‌کردند. اندونزی و تایلند نیز برقی شدن تاکسی‌های موتورسیکلت را تشویق می‌کنند.

چین بر این بازار مسلط است؛ دولت این کشور از دهه‌ها پیش به منظور پاکسازی شهرهای خفه‌شده از دود شروع به تبلیغ وسایل نقلیه الکتریکی کرد که توضیح می‌دهد که چرا اکثریت قریب به اتفاق خودروهای دو چرخ برقی جهان در چین هستند.

در مجموع، پیش‌بینی می‌شود که خودروها و خودروهای الکتریکی کوچک‌تر تنها ۴ درصد از کل تقاضای نفت را در سال جاری جایگزین کنند. با این حال، رشد آنها برای انتقال انرژی حیاتی است زیرا حمل و نقل حدود ۲۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را تشکیل می‌دهد.

طبق یک مطالعه مستقل جامع، از میان همه تغییراتی که جهان برای کاهش گرمایش بیشتر ایجاد می‌کند، فروش خودروهای الکتریکی تنها دسته‌ای است که در مسیر دستیابی به اهداف آب وهوایی قرار دارد.

وسایل نقلیه الکتریکی همچنین مشکل آلودگی هوا را حل می‌کند که سازمان بهداشت جهانی آن را به هفت میلیون مرگ زودرس سالانه مرتبط می‌داند.

در نایروبی و هانوی، ویتنام، موتورسیکلت‌ها به عنوان تاکسی خدمت می‌کنند. در بمبئی هند، اسکوترها می‌توانند یک خانواده چهار نفره را حمل کنند. در چین، دوچرخه‌های برقی راهی برای رفت وآمد میلیون‌ها نفر است. در جاهای دیگر، تولیدکنندگان معتبر موتورسیکلت در حال عرضه مدل‌های باتری‌دار هستند. هوندا اخیرا اعلام کرد که ۳.۴ میلیارد دلار با هدف فروش سالانه چهار میلیون موتورسیکلت الکتریکی تا سال  ۲۰۳۰سرمایه‌گذاری کرده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، بزرگترین مانع برای خودروهای الکتریکی کوچک، سیاست برخی دولت هاست. کشورهایی مانند مکزیک که به جای باتری به نفت یارانه می‌دهند، تعداد اندکی از خودروهای برقی دو و سه چرخ دارند.
 
کد مطلب: 37846
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *