شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
۰
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۱

تازه‌هایی از اشتغال و تعاون

عناوین مهم ترین خبرهای حوزه اشتغال و تعاون در هفته اخیر به انجام بیش از ۶۴ هزار فقره بازرسی از کارگاه‌های پرخطر، تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور، جذب بیش از ۳۷ هزار نفر جوینده کار در طرح یارانه دستمزد و امضای تفاهم نامه بنیاد تعاون ارتش با اتاق تعاون ایران اختصاص داشت.
تازه‌هایی از اشتغال و تعاون

به گزارش توليد ايرانی، این هفته مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بازنگری آیین­‌نامه نحوه تشکیل و فعالیت دفاتر مشاوره فنی طبقه­‌بندی مشاغل کارگری خبر داد و گفت: به موجب تبصره ۲ ماده ۴۹ قانون کار،صلاحیت مؤسسات و افرادی که به تهیه طرح­‌های طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌­ها می­‌پردازند باید به تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برسد.

دفاتر مشاوره فنی موسساتی هستند که صرفا به منظور انجام امور طبقه‌بندی مشاغل کارگاه‌ها و اخذ مجوز از ‌وزارت کار توسط یک یا چند کارشناس طبقه‌بندی مشاغل فعالیت‌ ‌می‌کند.

انجام بیش از ۶۴ هزار فقره بازرسی از کارگاه‌های پرخطر خبر دیگری بود که از سوی مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شد.

به گفته احمدرضا پرنده، مشارکت کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار در ایمن‌سازی محیط کار طی شش ماهه نخست امسال ۱۰۶ درصد رشد یافته و به بیش‌از ۲۴ هزار کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار رسیده است.

وی از انجام ۶۴ هزار و ۹۰۳ فقره بازرسی از کارگاه‌های پرخطر طی شش ماهه امسال خبر داد و گفت: بازرسی از کارگاه‌های پرخطر در شش ماهه نخست ۱۴۰۲ صددرصد تحقق یافته است.

تازه ترین نتایج اجرای طرح یارانه دستمزد نیز نشان داد که تاکنون بیش از ۴۳ هزار نفر از کارجویان و متقاضیان در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد بیش از ۳۷ هزار جوینده کار قرارداد بسته و جذب بنگاه شده‌اند.

طرح یارانه دستمزد با هدف کاهش هزینه‌های به‌کارگماری نیروی کار جدید برای کارفرمایان و به منظور پایداری تولید، حفظ اشتغال، افزایش فرصت‌های شغلی و حمایت از بنگاه‌های خصوصی و تعاونی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کشور به اجرا درآمده است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت رویداد دیگر این هفته بود.

این تفاهم نامه در راستای راه‌اندازی کسب‌وکارهای خرد و خانگی در قالب رویداد مردم‌نهاد کارآفرینی همت به امضا رسید و اهدافی همچون ایجاد ستاد توسعه بازار مشاغل خرد و خانگی به‌ صورت مشترک،تأمین مالی کسب‌وکارهای خرد و خانگی و اعطای وام مشاغل خانگی به برگزیدگان رویداد همت و اصناف تولیدی خانگی را دنبال می کند.

در هفته ای که گذشت معاونت اشتغال وزارت کار اعلام کرد که در دولت سیزدهم بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به صورت مستقیم در اختیار استانداران قرار گرفته است.

وی از تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور خبر داد و یکی از علل تحقق آن را افزایش اختیارات استانداران در عرصه اشتغالزایی دانست.
به گفته کریمی‌ بیرانوند، تنها در شش استان نرخ‌ بیکاری دو رقمی وجود دارد که بالاترین آن ۱۲.۵ درصد است، این هفته تفاهم نامه همکاری میان اتاق تعاون ایران و بنیاد تعاون ارتش با هدف تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به تعاونی های زیرمجموعه بنیاد تعاون (آجا) و استفاده تعاونی های ارتش از خدمات اتاق تعاون در زمینه مشاوره های حقوقی، تامین اجتماعی و صدور کارت بازرگانی و گواهی مبدأ به امضا رسید.
 
کد مطلب: 37785
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *