دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
۰
شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۵

صادرات ۹ میلیون دلاری و کاهش ۷۰۰ میلیارد ریالی هزینه بیمه با تولید ۳ قلم نانو دارو

صادرات ۹ میلیون دلاری و کاهش ۷۰۰ میلیارد ریالی هزینه بیمه با تولید ۳ قلم نانو دارو
به گزارش توليد ايرانی،دکتر عماد احمدوند در نشست خبری امروز که در محل ساختمان ستاد نانو برگزار شد، با اشاره به اجرای پروژه تحلیل بازار نانو به طور سالانه، گفت: این بررسی و تحلیل را در تیرماه که سال مالی شرکت‌ها به پایان رسیده است و در آخرین تحلیل وضعیت بازار نانو در سال ۱۴۰۱ انجام داده و تهیه کردیم.
وی با اشاره به بازار نانو داروی سرطان از سال ۹۵ تا ۱۴۰۱، افزود: طبق برآوردهای ما در این بازه زمانی حجم فروش کل نانو داروها ۵۳۰۰ میلیارد ریال و حجم صادرات آن ۹ میلیون دلار است. حجم فروش نانو داروهای ضد سرطان در داخل نیز ۳۷۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.
وی با بیان اینکه این میزان فروش و صادرات مربوط به ۳ قلم دارو می‌شود، اظهار کرد:  این داروها شامل سینا دوکسوزوم، پادینکس و پاکلینب می‌شود و عرضه این ۳ دارو موجب کاهش هزینه ۷۰۰ میلیارد ریالی شرکت‌های بیمه‌ای شد، چون تولید داخل موجب کاهش قیمت این داروها شده است.
به گفته وی با تولید این نانو داروها و کاهش واردات آنها، کاهش هزینه شرکت‌های بیمه‌گذار از مجموع فروش داخلی این داروها در سال گذشته بیشتر بوده است.
احمدوند خاطر نشان کرد: محصولات نانو داروی ضد سرطان ایران در ۷ سال گذشته از خروج بیش از ۹۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است.
نحوه تحلیل نانو
دبیر ستاد نانو با اشاره به نحوه تحلیل بازار گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۴۲۸ محصول نانو به وسیله ۳۵۰ شرکت فعال در این حوزه تجاری شده و از واحد ارزیابی و نظارت ستاد فناوری نانو، گواهی نانو مقیاس دریافت کرده‌اند. محصولات دارای نانو مقیاس آزمایشی از فهرست محصولات ارزیابی ما حذف شد.
احمدوند افزود: طبق این تحقیق تحلیل بازار، مجموع بازار فروش این محصولات در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است و همچنین بیش از ۶ درصد از این بازار یعنی معادل ۶۹ میلیون دلار را صادرات این محصولات تشکیل می‌دهد.
وی ادامه داد: معادل ارزی بازار فروش محصولات نانویی ساخت ایران بر اساس متوسط روزانه نرخ دلار سال ۱۴۰۱ برابر ۱۱۲۵ میلیون دلار ارزیابی شده است.
احمدوند گفت: در دوره چهار ساله گذشته بازار محصولات نانو ساخت داخل از ۴.۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۳۰.۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده که متوسط رشد سالانه ۹۰ درصد را در این دوره نشان می‌دهد که حدود ۵۰ درصد بیشتر از متوسط نرخ تورم سالانه کشور در این دوره بر اساس اعلام رسمی مرکز آمار ایران بوده است.
ساخت و ساز پیشرو در فروش و صادرات
احمدوند خاطر نشان کرد: سه حوزه صنعتی ساخت و ساز، خودرو و نفت، گاز و پتروشیمی به ترتیب بیشترین سهم را از بازار محصولات نانو در سال ۱۴۰۱ داشته‌اند.
دبیر ستاد توسعه نانو افزود: نزدیک به نیمی از بازار فناوری نانوی کشور مربوط به حوزه ساخت و ساز است، همچنین حدود ۹۰ درصد از بازار دو حوزه بعدی یعنی خودرو و نفت و گاز را انواع نانوکاتالیست‌های خودرو و نفت و پتروشیمی تشکیل می‌دهند.
احمدوند گفت: چهار فناوری نانو پوشش، نانو کاتالیست، نانو آمیزه‌سازی و پرداخت و عملیات سطحی بیشترین سهم را در تولید محصولات نانوی ساخت ایران دارند.
وی گفت: حدود ۷۰ شرکت با حجم فروش نانوی بالای ۱۰۰ میلیارد تومان در سال در کشور فعال هستند که ۸۵ درصد از حجم بازار فناوری نانوی ایران را در اختیار دارند.
احمدوند افزود: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۹ میلیون دلار از محصولات نانوی ساخت ایران به ۴۸ کشور در ۵ قاره دنیا صادر شده است.
وی افزود: بیش از ۸۰ درصد از صادرات محصولات نانو به ترتیب به کشورهای عراق، افغانستان، روسیه، ترکیه، گرجستان و آذربایجان بوده است.
احمدوند گفت: محصولات نانو داروی ضد سرطان ایران در ۷ سال گذشته حدود ۹ میلیون دلار صادرات داشته‌اند و در همین مدت با تولید این داروها از خروج بیش از ۹۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است. 
دبیر ستاد توسعه نانو افزود: باتولید این نانو داروها و کاهش واردات آنها، کاهش هزینه شرکت‌های بیمه‌گذار از مجموع فروش داخلی این داروها در سال گذشته بیشتر بوده است.
وی یادآور شد: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از کل نانوکاتالیست‌های صنایع گاز و پتروشیمی ایران در داخل کشور تولید می‌شود.
احمدوند افزود: در حوزه نانو پوشش در سال‌های اخیر ۵ شرکت در تولید تجهیزات پوشش‌دهی صنعتی نانو فعال بوده‌اند که با تولید این تجهیزات حدود ۱۰۰ برابر محموع فروش این شرکت بازار ثانویه محصولات نانو پوشش از قبیل شیرآلات بهداشتی، کاشی، یراق‌آلات، چینی و بلورجات و مصنوعات فلزی توسعه پیدا کرده است.
 
کد مطلب: 37636
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *