يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۹

توافق با یک پلتفرم چینی برای صادرات کالاهای ایرانی

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه سازمان با یکی از پلتفرم‌های بزرگ در چین توافقنامه‌ای امضاء کرده تا از بستر این پلتفرم برای صادرات کالا استفاده شود، گفت: تاکنون توانسته‌ایم چهار محصول از جمله زعفران و گلاب را در بستر این پلتفرم عرضه کنیم.
توافق با یک پلتفرم چینی برای صادرات کالاهای ایرانی
به گزارش توليد ايرانی؛      مهدی ضیغمی امروز در همایش روز ملی تجارت  الکترونیکی، با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت وظیفه دارد تا در بحث تسهیل‌گری تجارت با شرکت‌ها و کشورهای خارجی بسترسازی کند و زیرساخت را برای صادرکنندگان فراهم آورد، اظهار کرد: در شش ماهه اول امسال به دلیل اینکه قیمت‌های جهانی حوزه انرژی به خصوص پتروشیمی و فولاد کاهش ۳۰ درصدی داشت، صادرات ایران به لحاظ وزنی ۲۹  درصد افزایش داشت و به لحاظ ارزشی دو درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

جزئیات ارزش کالاهای صادراتی و وارداتی در ایران

وی با بیان اینکه ارزش کالاهای صادراتی ایران نسبت به وزن طی دهه‌های اخیر بین ۳۰۰ تا ۳۸۰ دلار بوده است، گفت: این رقم، رقمی منطقی به نظر می‌رسد زیرا ما صادرکننده مواد اولیه و مواد خام هستیم، ولی اگر مواد معدنی و فولادی را از صادرات حذف کنیم، ارزش صادراتی کشور به ازای هر تن ۱۱۰۰ دلار می‌شود. از لحاظ واردات ما معمولا واردکننده کالاهای نهایی هستیم که بر این اساس ارزش کالاهای وارداتی ما حدود ۱۷۰۰ دلار به ازای هر تن است، زیرا حداقل سالانه ۴ میلیارد دلار موبایل وارد می‌کنیم.

معاون وزیر صمت همچنین با اشاره به لزوم توجه به تجارت الکترونیکی گفت: برای افزایش ارزش کالاهای صادراتی لازم است تا از بستر پلتفرمی استفاده کنیم که از طریق آن بتوانیم محصول نهایی را به دست مصرف‌کننده برسانیم. این کار در تمام جهان انجام می‌شود اما ایران به علت تحریم‌ها و همچنین غفلت در این موضوع تا حدودی عقب است.

به گفته وی ارزش صادرات کالاهایی مانند زعفران و انجیر به ازای هر تن ۸۰۰ دلار است، اما اگر از بستر پلتفرم‌های دیجیتالی برای صادرات آن استفاده کنیم، ارزش صادراتی کالاها افزایش می‌یابد به طوری که ارزش صادراتی همین کالاها به ازای هر تن به ۱۸۰۰ دلار می‌رسد.

توافق با یک پلتفرم چینی برای صادرات کالاهای ایرانی

او با بیان اینکه با توجه به اهمیت استفاده از پلتفرم‌های دیجیتالی برای صادرات در یکسال گذشته سازمان توسعه تجارت ایران با چند پلتفرم از جمله تیک‌تاک، وی‌چت و ... مذاکراتی داشته، گفت: در نتیجه با یک از پلتفرم‌های بزرگ در چین توافقنامه‌ای امضاء کردیم تا بتوانیم از بستر این پلتفرم برای صادرات کالا بهره بگیریم.

وی افزود: تا کنون توانسته‌ایم چهار محصول از جمله زعفران و گلاب را در بستر این پلتفرم عرضه کنیم که البته از این بستر برای صادرات سایر کالاها نیز می‌توان استفاده کرد و این موضوع یک فرصت برای کشور است. ضمن اینکه می‌توانیم در ادامه این مسیر پلتفرم‌های داخلی را به پلتفرم‌های خارجی وصل کنیم تا پلتفرم‌های ما در قالب مراکز تجارت، نماینده بخش قابل توجهی از برندهای ایرانی باشند و مسائل آنها را پیگیری کند.

رشد ۷۵ درصدی حجم معاملات تجارت الکترونیکی طی شش ماه

همچنین در ادامه این مراسم امین کلاهدوزان، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در بخش حجم معاملات تجارت الکترونیکی رشد ۷۵ درصدی را شاهد بودیم که البته این بدون در نظر گرفتن معاملات دولتی الکترونیکی است.

وی با بیان اینکه در رویداد روز ملی تجارت الکترونیکی امسال مانند سال گذشته بحث اهدای جوایز به برترین‌های تجارت الکترونیک کشور اجرا خواهد شد، گفت: شرکت‌هایی که بر اساس اطلاعات مالی ثبت شده و نحوه پاسخگویی آن‌ها به مشتریان خود آن‌ها ۱۰ شرکت نخست را تقدیر خواهیم کرد و امیدواریم هر سال شاهد تغییر ۱۰ شرکت باشیم. 

به گفته او امسال رویداد ملی جوانه‌ها را داریم که از سال گذشته با همکاری وزارت علوم و آموزش و پرورش آغاز شد تا جوانان و نوجوانان کشور را با فضای کسب و کار دیجیتالی آشنا کند. رویدادهای مربوط به این رویداد ملی از سال گذشته آغاز شد و برترین‌های این رویداد جوایز خود را دریافت خواهند کرد تا بتوانند مسیر خود را با سرعت و قدرت طی کنند.

کلاهدوزان با بیان اینکه امضای تفاهم‌نامه بین دولت و بخش نوآور خصوصی از دیگر بخش‌های این رویداد است، تصریح کرد: در وزارت صمت نیز ما همین رویکرد را پیش گرفتیم و تعداد قابل توجهی از کارها از طریق شرکت‌های بخش خصوصی رخ می‌دهد. در این برنامه امروز تفاهم‌نامه‌هایی در بخش‌های مختلف منعقد خواهد شد. تفاهم‌نامه‌ها آغازی است برای مشارکت بخش خصوصی در امور اجرایی.

به گفته وی پس از مراسم امروز شش تفاهم‌نامه به امضا می‌رسد. البته ظرفیت‌های خوبی برای عقد قراردادهای دیگر نیز وجود دارد. سه موضوع اصلی از بهمن سال گذشته آغاز شده که شامل نظارت بر بازار فروش گوشی همراه، لاستیک و روغن خودرو از موضوعات اصلی است که شرکت‌های اینترنتی در گذشته خیلی در آن فعال نبودند. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قصد دارد شفافیت بیشتری در این حوزه‌ها ایجاد کند.
کد مطلب: 37621
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *