يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۰

تازه‌ترین آمار ایجاد اشتغال در مناطق روستایی

بر اساس گزارش‌ها از مجموع یک میلیون فرصت شغلی ایجاد شده در سال گذشته، ۴۳۰ هزار شغل در مناطق روستایی به وجود آمده است و تا دو هفته آینده ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق عشایری اختصاص می‌یابد.
تازه‌ترین آمار ایجاد اشتغال در مناطق روستایی
به گزارش توليد ايرانی؛     روستاها به عنوان یکی از کانون‌های اشتغال و تولید در کشور به شمار می‌روند که طبق آمارها ۲۵ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند و ٧٠ درصد تامین مواد غذایی و محصولات توسط آنها صورت می‌گیرد.

بسیاری از کارشناسان انجام فعالیت‌های اشتغال روستایی را در کاهش مهاجرت به شهرها موثر دانسته و معتقدند ایجاد اشتغال روستایی در قالب تعاونی‌ها علاوه بر گسترش مشارکت جمعی و توسعه آبادانی در روستاها، موجب اشتغالزایی و درآمدزایی برای خانوارهای روستایی می‌شود.

در همین راستا به تازگی محمود کریمی بیرانوند ـ معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد بیش از ۴۰۰ هزار فرصت شغلی در روستاها طی سال ۱۴۰۱ خبر داده و گفته است: از مجموع یک میلیون فرصت شغلی ایجاد شده در سال گذشته ۴۳۰ هزار شغل در مناطق روستایی ایجاد شده است و امسال هم ۲۰۰ هزار کد ملی روستایی و عشایری مشغول به کار شده‌اند که آمارهای مذکور از دستگاه‌های مرتبط با امر اشتغال دریافت شده است.

وی سهم اشتغال ایجاد شده روستایی در سال جاری را ۲۶ درصد از کل اشتغال کشور دانست و گفت: از ابتدای دولت تاکنون ۳۰۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات اشتغالزایی جذب مناطق روستایی و عشایری شده است.

معاون اشتغال وزیر کار افزود: امسال منابع اشتغال در تبصره ۱۸ متمرکز شده و دبیری حساب‌های پیشرفت و عدالت و تبصره ۱۸ برعهده وزارت اقتصاد قرار گرفته است. بر این اساس مقرر شده تا با همکاری وزارت اقتصاد طی دو هفته آینده ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق عشایری اختصاص یابد.

به گفته کریمی بیرانوند یکی از قوانین مهم دولت، ایجاد اشتغال روستا با منابع در اختیار است که تحت عنوان قانون اشتغال پایدار روستایی دنبال می‌شود و منابع ایجاد اشتغال روستایی در قانون اشتغال پایدار روستایی از طریق حساب‌های پیشرفت و عدالت با عاملیت بانک‌های مربوطه پرداخت می‌شود.
تصمیم دولت برای اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به اجرای طرح اشتغال روستایی و اذن مقام معظم رهبری برای برداشت آن، شرایط مناسبی برای اشتغال در بخش‌ روستایی و عشایری به وجود آورد؛ به نحوی که وام‌های پرداختی به روستاییان موجب رونق اشتغال در بخش‌های صنعت، کشاورزی، خدمات، صنایع تبدیلی و گلخانه‌ای، بوم گردی، گردشگری و صنایع دستی شده و زمینه اشتغال برای جوانان جویای کار را فراهم کرده است.
در همین راستا نعمت الله رضایی‌ـ مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از وجود ۶ میلیون شاغل در روستاها خبر داده و می‌گوید: درحال حاضر ۲۶ درصد جمعیت کشور در روستاها مستقرند ولی بیش از ۲۷ درصد تولید ناخالص داخلی کشور متعلق به روستاهاست در حالی که سهم روستاها از اشتغال نزدیک به سهم جمعیتی آنهاست.
وی بازار و تامین مالی را دو مشکل عمده در فعالیت روستاییان و مشاغل روستایی عنوان کرده و می‌گوید: هم اکنون ۶۰۰۰ صندوق خرد محلی در روستاهای کشور برای توسعه کسب و کارها راه‌اندازی شده و صندوق کارآفرینی امید در قالب صندوق‌های خرد محلی این مساله را ساماندهی کرده است.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید همچنین از تسهیل فرایند صدور مجوزها در بخش روستایی خبرداد و گفت: تا دو ماه آینده در بحث صدور مجوزهای روستایی اقدامات موثری صورت خواهد گرفت. طولانی شدن فرایند صدور مجوز در روستاها مرتبط با مباحث سلامت خانوار است زیرا بخش عمده فعالیت‌ها در مناطق روستا در بخش‌های دامی و کشاورزی است و لازم است که استانداردها در این زمینه رعایت شود.
پیشتر معاون اشتغال وزیر کار از پیش‌بینی افزایش اعتبار طرح اشتغال روستایی به ۸۰۰۰ میلیارد تومان در سال جاری خبر داده و گفته بود: با اختصاص این مبلغ تسهیلات اشتغال روستایی نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی داشته است.
به گزارش توليد ايرانی؛     از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۴۰ درصد خدمات اشتغالزایی دولت در حوزه روستاها انجام شده و برخلاف گذشته سهم بیشتری در سیاست‌ها و خدمات به روستائیان اختصاص یافته است. طبق آمارها ۴۰ درصد اشتغال ایجاد شده بر اساس سامانه رصد ملی اشتغال در روستاها و مناطق عشایری بوده است.
کد مطلب: 37603
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *