شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
۰
دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۵

رانت‌زدایی از جاده مخصوص!

رانت‌زدایی از جاده مخصوص!
به گزارش توليد ايرانی ، در هفته‌های گذشته خبرهایی منتشر شد که تعدادی از خودروهای ایران خودرو به شکل رانتی توزیع شده و پس از آن دولت برای بررسی ابعاد این موضوع ورود کرد و به این ترتیب مدیریت ۱۳ ماهه خطیبی در ایران‌خودرو به پایان رسید.

چهره روز: مهدی خطیبی

مهدی خطیبی که از بهمن ماه سال گذشته، کار خود را در ایران خودرو آغاز کرده بود، امروز برکنار شد. در حالی‌که سه هفته پیش برخی رسانه‌ها، ‌ خبر دستور رئیس‌جمهور مبنی بر برکناری مدیرعامل ایران خودرو به علت واگذاری رانتی خودرو به برخی دستگاه‌ها را منتشر کرده بودند، ‌ امروز با تغییر خطیبی این خبر تأیید و محقق شد. گزارش‌های پیشین حاکی از این بود که چندی قبل با رسیدن گزارش‌هایی به رئیس‌جمهور مبنی بر واگذاری رانتی خودرو به دست برخی خودروسازان، ‌ رئیسی در جلسه هیئت دولت در این زمینه به وزیر صمت و بازرسی ویژه رئیس‌جمهور دستور بررسی داده است. متعاقب این دستور و با بررسی حجت‌الاسلام حسن درویشیان، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور تخلف برخی خودروسازان از جمله ایران خودرو قطعی شد که رئیس‌جمهور نیز پیرو این گزارش دستور برکناری خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو را صادر کرد.

امروز سخنگوی وزارت صمت نیز روز پر خبری داشت و آخرین وضعیت واردات خودرو و فروش ویژه خودرو را تشریح کرد. در حالی که طبق اعلام یکی از مسئولان وزارت صمت قرار بود از چهارشنبه هفته جاری طرح فروش محصولات خودروسازان داخلی (دولتی و خصوصی) به صورت هماهنگ و با قید «بدون قرعه‌کشی» انجام شود، این موضوع با اعلام سخنگوی وزارت صمت اصلاح شد. روز چهارشنبه اطلاعیه فروش منتشر خواهد شد و عرضه هفته آینده انجام می‌شود.

در کنار آن، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به ابهامات مطرح شده در رابطه با طرح فروش خودروهای وارداتی، تاکید کرد که به دلیل مقتضیات تحریم‌ها نمی‌توان همه اطلاعات را به صورت شفاف اطلاع‌رسانی کرد اما متقاضیان اطمینان داشته باشند که در زمان ثبت‌نام اصلی همه اطلاعات در اختیارشان قرار خواهد گرفت؛ ضمن اینکه اکنون عرضه دو مدل خودرو چانگان قطعی شده است.

پرتلاطم روز: قیمت دلار

در حالی که در بازار غیر رسمی، خبرها از افزایش قیمت دلار حکایت داشتند، از ظهر امروز ورق برگشت و قیمت‌ها کاهشی شدند. قیمت دلار در بازار غیر رسمی که روند افزایشی در روزهای گذشته پیدا کرده بود، ساعاتی پیش تغییر مسیر داد و با حدود ۴۰۰۰ تومان کاهش مواجه شد.
همچنین بر اساس نرخ اعلام شده در مرکز مبادله ایران، آخرین قیمت دلار تا لحظه انتشار این خبر ۴۲ هزار و ۶۸۰ تومان بوده است.

در کنار آن، براساس آخرین جزئیات اعلام شده از مصارف ارزی خدماتی ۶۳ گانه اعلام شده از سوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، تغییراتی در نحوه و چگونگی دریافت ارز مسافری توسط مردم اعمال شده است که می‌توان به تعیین ارز برای سفرهای زمینی - ریلی و دریایی و کاهش شرط سنی دریافت ارز مسافرتی اشاره کرد.

رییس صندوق توسعه ملی نیز در گفت و گو باتوليد ايرانی ، پیشنهاداتی برای مدیریت بازار ارز ارائه کرد.

در اوج روز: بازار بورس

بازار سرمایه که روز گذشته، رشدی قابل توجه را ثبت کرده بود، امروز نیز به حرکت مثبتش ادامه داد. شاخص کل بورس امروز با ۶۵ هزار و ۵۲۰ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۸۰۴ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۱۰ هزار و ۷۰۶ واحد افزایش یافت و به رقم ۵۳۶ هزار و ۳۷۰ واحد رسید. در این بازار ۹۷۲ هزار معامله به ارزش ۱۵۰ هزار و ۳۷۷ میلیارد ریال انجام شد.

بازار ارزهای دیجیتال نیز مانند روز گذشته روندی منفی داشت. داده‌های کوین تلگراف مارکت و تریدینگ ویو نشان می‌دهند که بیت‌کوین تلاش می‌کند تا در مورد سرنوشت ۲۳هزار دلاری تصمیم بگیرد. بیت‌کوین در ۲۴ فوریه در حالی که دلار افزایش یافته بود تقریبا ۱۰۰۰ دلار از دست داد و هفته را در وضعیت ضعیفی همراه با سهام ایالات‌متحده به پایان رساند.

بازار مسکن نیز شرایط خاص خود را دارد.  اگر چه این روزها غالبا شاهد عرضه واحدهای مسکونی با قیمت‌های کاذب در بازار مسکن هستیم، اما بعضا آپارتمان‌هایی با نرخ‌های معقول و متعارف در مناطق مختلف تهران دیده می‌شود.

ناخوانده روز: هنرمندان

در روزهای گذشته خبرهایی از عضویت تعدادی از هنرمندان در اتاق بازرگانی مطرح شد که واکنش‌های فراوانی به همراه داشت. ایسنا امروز در گزارشی با عنوان پشت پرده ماجرای عضویت هنرمندان در اتاق بازرگانی به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است.

در آستانه آغاز سفرهای نورزی، فروش بلیت اتوبوس در این ایام نیز آغاز شد. پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی از اول اسفندماه به‌ صورت اینترنتی آغاز شده بود و از امروز هم پیش‌فروش بلیت همزمان به‌صورت اینترنتی و حضوری از پایانه‌های مسافری انجام خواهد شد.

وزارت ارتباطات نیز امروز توضیحاتی درباره استفاده از تجهیزات چینی منتشر کرد. پیرو انتشار خبری مبنی بر استفاده از تجهیزات چینی برای گسترش اینترنت نسل پنجم، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده است این امر در بسیاری از کشورها به دلیل کیفیت و فناوری بالای آنها مرسوم است.
کد مطلب: 37250
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *