چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
۰
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۳۸

از ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ جدید تا واردات هواپیما از چین

از ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ جدید تا واردات هواپیما از چین
به گزارش توليد ايرانی ، هفته‌ای که گذشت با بارش برف و باران همراه بود و این موضوع در جاده‌های کشور و فرودگاه‌ها به ریزش بهمن و مسدود شدن محورها و تاخیر در پروازها منجر شد، همچنین سفر رئیس جمهوری به چین که تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه حمل‌ونقل را هم به دنبال داشت، از مهم‌ترین اخبار هفته گذشته بود.

مسدود هفته: چالوس

در روزهای شنبه جاده چالوس و آزاداه تهران-شمال مسدود شد که همان روز بازگشایی شد و بار دیگر روز یکشنبه، این دو محور مسدود شدند، روز چهارشنبه هم بارش برف و باران مسدود شدن این محورها را به‌دنبال داشت که البته مدیرکل بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد که به‌دلیل گرم شدن هوا پس از بارش برف که منجر به ریزش بهمن می‌شود و برای حفظ ایمنی، ناچار به انسداد جاده‌ها هستند  و تا زمانی که شرایط عادی نشود، انسداد ادامه دارد. با وجود این، انسداد جاده‌ها با گذشت یک روز و اقدامات سازمان راهداری، به اتمام رسید و محورها بازگشایی شد.

مسکوت هفته: حمل‌ونقل ریلی

حوزه حمل‌ونقل ریلی و حرکت قطارهای مسافری برخلاف بارش سنگین قبلی خبرساز نبود و با در برف ماندن قطار مواجه نشد، اما گزارشی از مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی از آن است که برای تحقق هدف جابه‌جایی ۲۰ درصدی مسافران حمل‌ونقل عمومی زمینی توسط ریل در سال ۱۴۰۵، عملکرد بخش ریلی باید به ۳۷ میلیون نفر برسد که برآورد سرمایه‌گذاری لازم برای آن با قیمت‌های سال ۱۳۹۹، حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان است.

تاخیر هفته: پروازها

همچنین بارش برف سنگین در شهرهای کشور، بسیاری از پروازها را با تاخیر مواجه کرد، اگرچه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در روزهای برفی اعلام کرد که فرودگاه‌ها عملیاتی هستند و هیچ کدام تعطیل نیست، اما تاکید این شرکت به بررسی پروازها پیش از حرکت به سمت فرودگاه بود، زیرا شرایط جوی مبدا و مقصد پروازها می‌تواند در تصمیم خلبان برای انجام یا لغو پرواز موثر باشد.

در عین حال گزارشی از شرکت فرودگاه‌ها منتشر شده که نشان داد ۴۶ درصد از پروازهای برنامه‌ای ایرلاین‌های داخلی در دی ماه سال جاری، تأخیر داشتند و متوسط زمان تأخیر این پروازها هم ۱۰۰ دقیقه بود، که در مقایسه با آذرماه افزایش یافته و رکورد زد.

از طرفی بلیت هواپیما که این روزها در سودای افزایش است، همچنان شرکت‌های هواپیمایی را با اما و اگر مواجه کرده، تا جایی که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، گفت به‌دلیل افزایش تقاضای سفرهای مردمی در نوروز ۱۴۰۲ و محدودیت‌های ایرلاین‌ها که عدم نوسازی ناوگان هم یکی از آنهاست، نمی‌توان پاسخگوی تقاضای کل بازار بود.

در روزهای ابتدایی هفته، هم رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از نیاز به ۵۵۰ فروند هواپیما متناسب با ۹۰ فرودگاه و جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، سخن گفته بود، در حالی که اکنون تنها ۱۷۵ هواپیما فعال است.

 تولید بومی هفته: هواپیمای غیرمسافری

البته محمدی‌بخش همچنین وعده پرواز پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ را تا پایان سال داد و گفت که به دستور مقام معظم رهبری بوده و با پیگیری‌هایی رئیس جمهوری، کارگروه ساخت هواپیما شکل گرفته که فاز اول ساخت هواپیمای ایرانی و بهره‌برداری از آن در حوزه‌های مختلف غیر از مسافری نهایی شده است و آخر امسال اولین پرواز پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ را خواهیم داشت.

ظرفیت هفته: توافق با چین

اما حضور رئیس جمهوری در چین و به دنبال برنامه همکاری جامع ایران و چین، انتظاراتی را در حوزه حمل‌ونقل هوایی ایجاد کرد. از جمله اینکه به‌دنبال این توافق ۲۵ ساله، ایران باید از ظرفیت‌های فاینانس لیزینگ، سرمایه‌گذاری و اجاره هواپیما با کشور چین استفاده کند، این سرمایه‌گذاری می‌تواند درحوزه ساخت فرودگاه در ایران و اجاره هواپیما به‌واسطه هواپیماهای تحت مالکیت چین باشد.
کد مطلب: 37220
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *