چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
۰
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۳

اعظمی: مجلس بر اساس «نیازهای روز کشور» دولت را نقد می‌کند

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه «مجلس تا جایی که امکان دارد با دولت راه می‌آید ولی واقعیت این است که دولت با مجلس راه نمی‌آید و نمایندگان مجلس را نزد ملت به چالش می‌کشد»، عنوان کرد: نمایندگان همین دوره مجلس در یکسال پایانی دولت یازدهم بیش از ۱۰ کارت زرد به وزرای دولت روحانی دادند، اما همین نمایندگان به دولت فعلی به ندرت کارت زرد داده است که تعداد از عدد ۳ تجاوز نمی‌کند.
اعظمی: مجلس بر اساس «نیازهای روز کشور» دولت را نقد می‌کند
به گزارش توليد ايرانی ذبیح الله اعظمی گفت : درباره معیارهای مجلس شورای اسلامی برای تعیین اولویت‌ جهت نقد دولت اظهار کرد: واقعیت این است که در تمام جلسات روزهای سه‌شنبه مجلس که سه‌شنبه‌های نظارتی نام دارد، اعضای هیئت وزرا متناسب با موضوعات روز به صحن مجلس فراخوانده می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر این، کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز در طول هفته از وزرا دعوت می‌کنند و موضوعات روز و همچنین مسائل مربوط به آینده کشور را مورد رسیدگی قرار می‌دهند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نقد دولت از سوی مجلس بر اساس نیازهای روز کشور صورت می‌گیرد، گفت: مثلاً وقتی حوزه دارو با مشکلاتی مواجه می‌شود، مطمئن باشید که طی همان هفته وزیر بهداشت حداقل دو مرتبه به مجلس فراخوانده می‌شود؛ در حوزه‌های دیگر نیز شرایط به همین صورت است؛ وقتی می‌بینیم که نهاده‌های دامی کم است یا قیمت مرغ رو به افزایش است، این اتفاق افتاده که صبح زود در ساعت شش و نیم وزیر جهاد کشاورزی را فراخوانده و از او توضیح خواستیم، حتی گاهی اوقات معاونان وزارت‌خانه‌ها تا ساعات ۱۱ شب جهت پاسخگویی و رسیدگی به موضوعات مرتبط در جلسات کمیسیون‌های تخصصی حضور داشتند.

اعظمی همچنین درباره طرح برخی انتقادات از مجلس مبنی بر اینکه به جای نقد وزرای ناکارآمد و نقاط ضعف دولت، وارد دعواهای غیرضرور با دولت شده است، با بیان اینکه «فکر نمی‌کنم این‌گونه باشد»، اظهار کرد: اتفاقاً مجلس خیلی رعایت حال دولت را کرده است و واقعاً رعایت حال دولت را می‌کند. چنانچه تذکرات دو و سه دقیقه‌ای نمایندگان مورد بررسی قرار بگیرد، مشاهده می‌شود که نمایندگان سعی می‌کنند که خیلی برای دولت چالش ایجاد نکنند چون شرایط را درک می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین چنانچه مقایسه‌ای میان رفتار نمایندگان مجلس یازدهم در مواجهه با دولت در یک سال پایانی دولت روحانی و یک سال نخست دولت آقای رئیسی انجام شود، متوجه تغییر فتار نمایندگان در مواجهه با دولت می‌شوید؛ نمایندگان همین دوره مجلس در یکسال پایانی دولت یازدهم بیش از ۱۰ کارت زرد به وزرای دولت روحانی دادند، اما همین نمایندگان به دولت فعلی به ندرت کارت زرد داده است که تعداد از عدد ۳ تجاوز نمی‌کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در پایان تاکید کرد: بنابراین مجلس تا جایی که امکان دارد با دولت راه می‌آید ولی واقعیت این است که دولت با مجلس راه نمی‌آید و نمایندگان مجلس را نزد ملت به چالش می‌کشد؛ چنانچه روند به همین صورت ادامه یابد، ما نیز مجبوریم در مجلس خیلی جدی‌تر و بدون رودربایستی با دولت برخورد کنیم.
کد مطلب: 36988
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *