جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۲

تحقق خودکفایی در روغن با کشت فراسرزمینی

وزیر اسبق جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای تحقق خودکفایی در دانه های روغنی باید به کشت فرا سرزمینی روی آوریم،گفت: خرید تضمینی به تنهایی خیانت به کشاورزان است.
تحقق خودکفایی در روغن با کشت فراسرزمینی
توليد ايرانی: محمدرضا اسکندری درباره عدم تحقق اهداف مورد نظر در طرح های خوداتکایی برخی محصولات از جمله دانه های روغنی، اظها رکرد : تا زمانی که الگوی کشت را در بخش کشاورزی کشور پیاده نکنیم در تولید دانه های روغنی به خودکفایی نخواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه برای خودکفایی در حوزه روغن باید به سمت کشت فراسرزمینی برویم، افزود: کشت فراسرزمینی می تواند در این زمینه به ما کمک زیادی کند.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۱۵ درصد نیازمان را در داخل کشت می کنیم، اضافه کرد: ۸۵ درصد روغن مورد نیاز از طریق واردات تامین و عمدتا به صورت روغن خام وارد می شود.
اسکندری با اشاره به بحث خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: با خرید تضمینی صرف مخالف هستم چرا که با این روش نمی توان از کشاورزان حمایت کرد.

وی افزود: در قانون بهره وری کشاورزی مصوب سال ۸۸ ذکر شده که روش های حمایت از کشاورزان چیست، خرید تضمینی تنها یکی از این روش ها است.

اسکندری تصریح کرد: به عنوان مثال قیمت تضمینی یکی دیگر از این روش هاست، خرید تضمینی به تنهایی، خیانت به کشاورزان  و یکی از مهم ترین دلایل اختلاف عمده قیمت محصولات از مرزعه تا سفره همین مساله است.

وی ادامه داد: وقتی دولت به عنوان مثال محصولی مانند سیب زمینی را کیلویی ۳۰۰ تومان خرید می کند، دلالان وارد بازار می شوند و آن را ۳۰۵ تومان از کشاورزان می خرند و انبار می کنند در نهایت ایجاد بحران می شود.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی با بیان اینکه تا قبل از سال ۸۴ تنها کمتر از ۸ محصول خرید تضمینی می شد، گفت: آن زمان محصولاتی مانند خرما، گندم، سیب زمینی، پیاز، سیب زمینی و گاهی نیز برنج به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می شد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل لزومی نمی بینم که جز گندم محصولات دیگر توسط دولت از کشاورزان خریداری شوند و باید راه های دیگری را برای حمایت از تولیدکنندگان به کار برد.
کد مطلب: 3694
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *