پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
۰
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۸

شبکه ریلی کشور مجهز به سیستم کنترل هوشمند ایرانی می شود+عکس

محققان یک شرکت دانش بنیان در صدد هستند تا ۷ سال آینده تمام خطوط ریلی کشور را به سیستم کنترل هوشمند ایرانی مجهز کنند.
شبکه ریلی کشور مجهز به سیستم کنترل هوشمند ایرانی می شود+عکس
توليد ايرانی:به نقل از پارک فناوری پردیس، غلامحسین جعفری نسبیان، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در پارک فناوری پردیس با اشاره به سابقه فعالیت این شرکت در حوزه سیستم کنترل هوشمند ریلی گفت: این شرکت فناور در سال ۱۳۷۶ تاسیس و یکی از زمینه‌های فعالیت این شرکت در حوزه سیستم‌های کنترل هوشمند ریلی است.
وی ادامه داد: سیستم سیر و حرکت قطار به وسیله سیستم‌های کنترل هوشمند به صورت ایمن درآمده‌اند. این سیستم در قطارهای بین شهری و متروها قابل استفاده بوده و از این طریق می توان به کنترل و مانیتورینگ واگن‌ها و قطارها پرداخت.
وی افزود: در واقع این شرکت دومین شرکت تولید کننده داخلی سیستم کنترل هوشمند در ایران است که این سیستم را تولید کرده و به تایید شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری و حومه تهران نیز رسانده است.
نسبیان با اشاره به استفاده از سیستم کنترل هوشمند در شبکه مترو یا راه آهن در سال‌های اخیر گفت: در حال حاضر توانسته‌ایم در ایستگاه جمکران این سیستم را زیر تست برده و تا یک ماه دیگر از آن بهره برداری کنیم. در ایستگاه شهر آفتاب نیز این سیستم به بهره‌برداری رسیده است.
وی افزود: در نظر داریم این سیستم را در ۸ ایستگاه راه‌آهن در محور غربی کشور پیاده سازی کنیم؛ طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته امیدواریم ظرف مدت سه سال، پروژه در دست را به اتمام رسانده و در صورت پشتیبانی لازم از طرف نهادها و سازمان‌های ذیربط این بهینه‌سازی در سراسر کشور گسترش یابد. با این اقدام ضریب ایمنی در سفرهای ریلی داخلی افزایش می‌یابد.
نسبیان درمورد هوشمندسازی خطوط قدیمی و بهره برداری شده گفت: تلاش ما این است که این هوشمندسازی بومی را بر روی تمام خطوط راه آهن و مترو اجرایی کنیم. 
وی با اشاره به فعالیت سیستم کنترل هوشمند در خطوط ریلی گفت: در مترو تنها ایستگاه شهر آفتاب هم اکنون به این سیستم مجهز شده است. اولین بار در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۶، سیستم کنترل هوشمند پیاده سازی شد و قطارها به صورت هوشمند وارد ایستگاه شهر آفتاب شده و از ایستگاه خارج می شدند.
وی با اشاره به استانداردهای جهانی در این حوزه گفت: اعطای استانداردهای ریلی بسیار سختگیرانه است، ولی سیستم طراحی شده شرکت برپایه الزامات استاندارد اروپاییcenelec بوده و دارای بالاترین سطح حفاظت و ایمنی است. برای اخذ استاندارد با تعدادی از شرکت‌های معتبر در دنیا ارتباط برقرار کرده و تا دو سال آینده استاندارد  SIL۴ را نیز دریافت خواهیم کرد.
وی گفت: این شرکت طی ۲۰ سال گذشته توانسته بالغ بر هزار نفر از متخصصین و نخبگان کشور را در حوزه‌های سخت افزار و نرم افزار جذب، آموزش و در نهایت به استخدام شرکت درآورد.
کد مطلب: 3689
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *