يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۰

افزایش ارزشی میزان صادرات در ۶ ماه نخست امسال

مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت گفت:در ۶ ماه امسال بیش از ۲۴ میلیارد دلار ارزآوری از صادرات غیر نفتی داشتیم اما متناسب با ظرفیت کشور در بخش‌های تولید کالا و خدمات نیست.
افزایش ارزشی میزان صادرات در ۶ ماه نخست امسال
به گزارش توليد ايرانی ؛        برنامه میز اقتصاد شبکه خبر با حضور «محمود بازاری» مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت، «حمید بیات» مدیرکل دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرک و «امیر عابدی» رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی پخش شد. این برنامه به موضوع «تجارت غیرنفتی در نیمه نخست سال جاری» اختصاص داشت.
مجری: تحلیل شما از اینکه ما در این ۶ ماه به لحاظ ارزشی ارزآوری بیشتری داشتیم، اما به لحاظ کاهش وزنی محصولات چیست؟
 
«محمود بازاری» مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت: در گزارش هم اشاره ما در ۶ ماه امسال تقریبا بیش از ۲۴ میلیارد دلار ارزآوری از صادرات غیر نفتی داشتیم که عدد بسیار خوبی است. اما متناسب با ظرفیت کشور در بخش‌های تولید کالا و خدمات نیست.
 
رشد ارزشی به لحاظ شرایط بعد از کرونا و وضعیت بازار‌های جهانی و تنوع کالایی کشور ایجاد شده، مثبت است و این تأثیر را روی ارزش صادرات شش ماه ما گذاشته است. در بحث وزن خوب عمدتا احتمالا مربوط به حوزه پتروشیمی و یا حوزه صنایع فلزی و معدنی است که با کاهش قیمت جهانی مواجه شدند و نواسانی را در آن بخش در آن بازار‌ها همیشه داریم.
 
چقدر به لحاظ وزنی محصولاتمان کاهش پیدا کرده و به لحاظ ارزشی چه میزان صادرات افزایش پیدا کرده است؟
 
«حمید بیات»: در ۶ ماه نخست سال در بحث کالا‌های پتروشیمی حدود ۴۲ درصد از نظر ارزشی به خودش اختصاص داده که کالای پتروشیمی، بیشتر در زمینه پروپان مایع شده، متانول بوتان گاز طبیعی و پلی اتیلین هستند. میعانات گازی با کاهش ۸۷ درصدی در وزن و ۸۷ درصد هم در ارزش مواجه بوده است. سایر کالا‌ها حدود ۵۷ درصد ارزشی را به خودشان اختصاص دادند که در مجموع از نظر وزنی ما در صادرات بالغ بر ۵۱ هزار تن حجم کالای صادراتی بوده به ارزش ۲۴ میلیارد ۲۵۱ میلیون دلار که از نظر وزن شاهد ۱۲ درصد کاهش و از نظر ارزش شاهد ۱۳ درصد افزایش هستیم. بحث جنگ اوکراین و همچنین کاهش رشد اقتصادی چین باعث افزایش قیمت‌های جهانی در بیشتر کالا‌ها شده است.
 
پنج کشور اول در مقصد صادرات ما شامل چین است با ارزش ۷/۸ میلیارد دلار، عراق است ۳/۲ میلیارد دلار امارات متحده عربی ۳/۱ میلیارد دلار ترکیه ۲/۶ میلیارد دلار و هند ۹۰۴ میلیون دللار.
 
افغانستان به عنوان یکی از ۵ کشور اول تجاری به دلیل مسائل سیاسی و مشکلات داخلی این کشور ناامنی‌ها که وجود دارد از دست دادیم جز ۵ شرکای اول تجاری ما نیست.
 
در بحث صادرات، وزن مهم‌تر است یا ارزش؟
 
بازاری: قاعدتا ارزش صادرات مهم‌تر است، چون نشان دهنده در واقع بهبود کیفیت تولیدات ما است.
 
بیشترین آماری که از کاهش محصولات وجود داشته شامل چیست؟
بیات: بیشترین کاهش را ما در میعانات گازی داشتیم از نظر درصدی ۸۷ درصد و گاز طبیعی به میزان ۷۰ درصد و مواد پتروشیمی به میزان ۳۰ درصد
دلایل کاهش صادرات به افغانستان چیست؟
بازاری: کاهش شدید سرمایه و نقدینگی، فضای بازار افغانستان را بر هم زده است. بحث ناامنی در داخل افغانستان است صادر کننده شاید رغبت نداشته باشد.
در عراق چطور؟
بازاری: در عراق هم بحث تحولات سیاسی و بحث تعرفه‌های عراق می‌باشد. در بعضی‌ها از ماه‌ها و فصول محدودیت‌های فصلی را در حوزه کشاورزی پشت سر می‌گذارد.
 
«امیر عابدی»، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی: اگر ما می‌خواهیم صادرات ما افزایش پیدا کند باید با رشد اقتصادی مواجه شویم. در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط یا در حد صفر بوده یا نیم درصد بوده؛ لذا لازمه توسعه صادرات بهبود فضای کسب و کار ورود به بازار‌های منطقه است.
استفاده از ظرفیت مانند اتحادیه اوراسیا برای ما راه گشا است، ولی قطعا محدودیت در این بازار‌های منطقه ما را نمی‌تواند به آرزو‌های صادراتی بزرگ برساند. نیمی از صادرات ما محصولات پتروشیمی یا محصولاتی که پایه نفتی دارند. عمده شرکت‌های کوچک و متوسط در بخش صنعت و حوزه کشاورزی متوسط تولید ما حدودا ۴۰ یا ۵۰ درصد در واقع ما نتوانستیم از ۵۰ درصد بیشتر عبور بکنیم.
 
ارزیابی تان ارزیابی از اعداد و ارقامی که تا الان منتشر شده چیست؟
عابدی: ما از توان زیر ۵۰ درصد داریم استفاده می‌کنیم. اگر افزایش تولید با کیفیت، برنامه ریزی مناسب و زیر ساخت‌های مناسبی تهیه بکنیم ما سهم بیشتری هم در منطقه ایی هم در بازار‌های منطقه ایی پیدا خواهیم کرد هم بازار بین المللی و این احتیاج به یک نقشه جامع راه در حوزه تجارت خارجی دارد.
بانک مرکزی یکی از دستگاه‌های مسئول است. وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی، در حوزه وزارت راه در حوزه لجستیک در وزارت نیرو در حوزه برق و آب این‌ها باید در حوزه وارد بشوند
 
هدف گذاری برای صادرات و تجارات روی چه عددی است و چقدر با پیش از این متفاوت خواهد بود؟
بازاری:  هدف گذاری امسال صادرات غیر نفتی تا ۵۵ میلیارد دلار است. تحقق این عدد یک سری الزامات دارد. توسعه زیر ساخت‌ها و هماهنگی‌ها بین بخش‌ها بسیار مهم است. اگر قرار باشد رقابت خوبی داشته باشیم در بازار‌ها ماندگار باشد کالاهایمان این الزامات محقق بشود.
در حوزه هماهنگی سیاست‌های کلان که شورای عالی صادرات و با حمایت دولت کار را انجام می‌دهیم. الان در حوزه اوراسیا اقدامات خیلی خوبی شد و در ماه‌های آینده شاهد انعقاد قرار داد و موافقت نامه آزاد خواهیم بود.
 
چه زمانی این موافقت نامه امضا می‌شود؟
بازاری: آذرنامه قرار است این توافق نامه نهایی بشود.
 
چیزی از پیشنهاد‌های شما مانده که مصوب نشده باشد؟
بازاری: بعضی از پیشنهاد‌ها در دست پیگیری و اقدام است که سعی می‌کنیم قبل از روز استاندارد به جمع بندی و نهایی سازی برسانیم.
مجری: چه پیشنهادی‌های که هنوز دارد در دست بررسی است؟
بازاری: بازگشت ارز و سیاست‌های ارزی چالش‌های اصلی ما در حوزه صادرات است. تک نرخی شدن ارز مهم‌ترین پیشنهاد ماست.
 
گمرک به چه صورت می‌تواند به تحقق اهداف تجارت کمک کند؟
بیات: مهمترین اولویتی که گمرک دارد تولید صادرات محور است. ما بیش از ۶۴۰ فعال مجاز اقتصادی داریم که تسهیلات فراوانی به این اکثرا شرکت‌های دانش بنیان هستند و تسهیلات زیادی به این شرکت‌ها داده می‌شود.
تسهیل تجارت است به عنوان اولین هدف به تولید بیشتر کمک می‌کند.   روند تسریع خدمات گمرکی به صورت مشخص ۱۵ درصد نسبت به شش ماه سال قبل افزایش پیدا کرده  است.
کد مطلب: 36725
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *