دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
۰
پنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۲

گلستان جزو استان‌های آخر کشور در شاخصه‌های توسعه/ باید وارد فاز جدید شویم

استاندار گلستان گفت: گلستان با وجود ظرفیت های بی شمار در شاخصه های مختلف اعم از اجتماعی، اقتصادی، پیشرفت و توسعه و غیره جزو پنج یا ۱۰ استان آخر است.
گلستان جزو استان‌های آخر کشور در شاخصه‌های توسعه/ باید وارد فاز جدید شویم
به گزارش توليد ايرانی ؛         علی محمد زنگانه صبح امروز(پنج شنبه ۶ مرداد) در گردهمایی مبلغان و جهادگران تبیین و طلایه داران نهضت حسینی اظهار کرد: استان گلستان با تقدیم بیش از چهار هزار شهید در راه انقلاب اسلامی همواره همراه امام راحل، مقام معظم رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و همراهی خود را همیشه به اثبات رساندند.

وی با بیان اینکه گلستان از لحاظ برخورداری از ظرفیت ها جزو ۱۰ استان برتر کشور است، افزود: متأسفانه از ظرفیت های فوق العاده استان گلستان بهره برداری نشد و این استان با وجود ظرفیت های بی شمار در شاخصه های اجتماعی، اقتصادی، پیشرفت و توسعه و غیره جزو پنج یا ۱۰ استان آخر است.

۳۷ درصد جمعیت روستایی گلستان جزو سه دهک پایین
استاندار گلستان درآمد سرانه خانوار در گلستان نصف میانگین کشوری است، بیان کرد: این شاخصه نشان می دهد وضعیت برخی شهرستان های استان گلستان غیرقابل قبول است، ۳۷ درصد جمعیت روستایی گلستان معادل نیمی از جمعیت استان جزو سه دهک کم برخوردار هستند.
زنگانه با بیان اینکه ۷۵ درصد جمعیت روستایی گلستان جزو پنج دهک کم برخوردار هستند، یادآور شد: همچنین ۴۱ درصد جمعیت شهری گلستان نیز جزو پنج دهک کم برخوردار محسوب می شوند و متأسفانه نرخ بیکاری در برخی شهرستان های گلستان بالای ۲۲ درصد است و این شاخصه ها نشانه عدم بهره گیری لازم از ظرفی های موجود و استفاده از آن در راستای پیشرفت و توسعه گلستان است.

وی با بیان اینکه این شاخص های پایین آسیب های اجتماعی و فرهنگی را به دنبال دارد، تصریح کرد: زیرساخت های گلستان در حوزه برق، آب، راه و امثال آن در حد دو دهه قبل استان های دیگر است و در استان گلستان بیش از ۹۵ درصد آب شرب از آب های زیرزمینی تأمین می شود حال آنکه این شاخص در استان های خشک و کویری کمتر از ۵۷ درصد است.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه متأسفانه نتوانستیم با احداث سدها آب موردنیاز کشاورزی، صنعت، شرب و محیط زیست را تأمین کنیم، خاطرنشان کرد: استان گلستان باید از لحاظ نوع نگاه، برنامه ریزی و اعتباربخشی وارد فاز جدیدی شود و نظام مسائل استان گلستان استخراج شده و براساس آن در اعتبارات بودجه سالانه و لایحه ۱۴۰۱ مورد توجه قرار می گیرد.

زنگانه، سفر رئیس جمهور به گلستان را فرصت بی بدیلی برای استان دانست و گفت: مصوبات این سفر مبتنی بر نظام مسائل بود که خروجی خوبی به همراه داشت، هدفگذاری ما رشد همه‌جانبه گلستان و رساندن شاخص درآمد سرانه خانوار در گلستان به میانگین کشوری و افزایش درآمد ناخالص داخلی گلستان از ۵۶ میلیارد تومان به ۲۵۰ میلیارد تومان است که تحقق این اهداف در افق ۱۴۰۱ همت بلندی را می طلبد.

وی توسعه سامانه های نوین آبیاری، لایروبی اراضی کشاورزی برای افزای بهره وری، تأمین زیرساخت های شهرک گلخانه ای، تکمیل شبکه های آبیاری، توسعه پرورش میگو و ماهیان خاویاری را از جمله برنامه های پیشروی گلستان برشمرد و افزود: خوشبختانه در سفر رئیس جمهور به گلستان برای تمامی این بخش ها اعتبار اختصاص یافته است.

روایت استاندار از جوسازی افراد سودجو در مسیر احیای خلیج گرگان/ احیای خلیج گرگان به حیات گلستانی‌ها گره خورده
استاندار گلستان با بیان اینکه در هر شهرستان باید یک شهرک گلخانه ای برای بهره برداری کشاورزان و فارغ التحصیلان دانشگاهی راه اندازی شود، ابراز داشت: در حوزه انرژی و نیرو دو هزار و ۷۵ میلیارد تومان اعتبار در مرحله نخست اختصاص یافت که در مرحله دوم پیگیری‌ها یک هزار میلیارد تومان به مصوبات این بخش اضافه شد.

زنگانه با بیان اینکه تکمیل سد نرماب آب شرب حدود ۵۳۵ هزار نفر از اهالی شرقی و مرزی گلستان را تأمین می کند، متذکر شد: شهر گرگان طی سال گذشته در فصل تابستان با تنش شدید آبی مواجه بوده و کمبود آب در این شهرستان ۵۵۰ لیتر بر ثانیه است که برای رفع این نقص بزرگ ۱۸۰ میلیارد تومان اعبار اختصاص یافت طوری که امروز در نتیجه اقدامات جهادی صورت‌گرفته بیش از ۲۰۰ لیتر بر ثانیه از کمبود آب جبران شده است.

وی به پروژه احیای خلیج گرگان اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر اعتبارات لازم برای لایروبی و عملیات اجرایی احیای خلیج گرگان اختصاص یافته و با وجود سنگ اندازی های زیاد در مسیر احیای خلیج گرگان، با قدرت به کار خود ادامه می دهیم و اگر عده ای نگذارند و یا نتوانیم این پروژه مهم که به حیات گلستانی ها گره خورده را حل کنیم دلیلی برای ماندن در گلستان نخواهیم داشت.

استاندار گلستان با تأکید بر اینکه پروژه خلیج گرگان جای سکوت نیست، خاطرنشان کرد: سه دهه تعلل و ترک فعل ها، ایجاد آب بندان های غیرمجاز و امثال آن امروز خلیج گرگان را به این نقطه رسانده و اگر ما بخواهیم در راستای نجات آن اقدام کنیم افراد سودجو برای از دست ندادن منافع خود، دست به جوسازی می زنند که در این مسیر مبلغان دینی باید به کمک ما بیایند.
کد مطلب: 36287
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *