دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
۰
جمعه ۳۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۰

ظرفیت احداث بازارچه مرزی در شوش وجود دارد

نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرستان شوش قطب کشاورزی در تولید محصولات استراتژیک و همچنین صیفی‌جات است، گفت: احداث بازارچه مرزی شوش کمک بسیار خوبی برای رونق اقتصادی، اشتغال و ارزآوری است و تاکنون پیگیری‌های بسیار خوبی نیز در این زمینه انجام داده‌ایم.
ظرفیت احداث بازارچه مرزی در شوش وجود دارد
به گزارش توليد ايرانی؛         محمد کعب عمیر  با بیان اینکه شهرستان شوش ۹ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و این مساله ظرفیت این شهرستان برای احداث بازارچه مرزی را نشان می‌دهد، اظهار کرد: همچنین در شهرستان شوش ظرفیت‌های گردشگری، صادرات محصولات استراتژیک و صیفی‌جات وجود دارد که نشانگر اهمیت و ضرورت ایجاد بازارچه در شهرستان است.

وی افزود: احداث این بازارچه کمک بسیار خوبی در خصوص رونق اقتصادی، اشتغال مردم شهرستان و ارز آوری می‌تواند داشته باشد و تاکنون نیز در این زمینه پیگیری‌های بسیار خوبی انجام داده‌ایم.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه احداث این بازارچه روند قانونی دارد که باید گذرانده شود، عنوان کرد: در این راستا در سال گذشته این موضوع با رییس جمهور در جلسه مجمع نمایندگان استان‌های خوزستان، چهار محال و بختیاری و لرستان مطرح شد و رییس جمهور دستور داد این موضوع توسط وزیر کشور پیگیری و بررسی شود. در این زمینه قرار شد وضعیت مرز و همچنین صدور مجوز بازارچه مورد بررسی قرار گیرد و بعد از آن به سمت شورای اقتصاد و وزیر اقتصاد برود و امیدواریم بتوانیم این مساله را حل کنیم.

کعب عمیر بیان کرد: این بازارچه قرار بود در مرز چذابه ساخته شود اما زیرساخت‌هایی که انتظار می‌رفت ایجاد شود تا کنون ایجاد نشده است اما ما به محض گرفتن مجوز این بازارچه، قطعا زیرساخت‌ها را مهیا خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های احداث این بازارچه در شوش وجود دارد، گفت: فاصله شهرستان شوش با مرز کمتر از ۶۰ کیلومتر است و جاده و همچنین زیرساخت‌های موردنظر وجود دارند تنها نیاز به بهسازی و تعریض جاده است. در این زمینه جاده‌ حرم تا حرم یا شوش به فکه طبق ماده ۲۳ در حالت ساخت است و در صورت تکمیل به عنوان جاده ملی معرفی می‌شود.

شهرستان شوش به کارخانه قند با ظرفیت بالا نیاز دارد
نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهرستان شوش به کارخانه قند با ظرفیت بالا نیاز دارد چون کارخانه فعلی پاسخگوی نیاز شهرستان نیست. متاسفانه در بخش کشاورزی تنها تولیدکننده و صادرکننده محصولات کشاورزی به استان‌ها و شهرستان‌های دیگر هستیم. مانند محصول چغندرقند تولیدی شهرستان که بهروری آن در شهرستان بسیار بالا بوده اما به دلیل نبود کارخانه و افزایش دما این محصول فاسد شد.

کعب عمیر با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی یک حلقه مفقوده بین صنعت و کشاورزی بوده است که به تازگی در شهرستان فعال شده است، اظهار کرد: به عنوان مثال شهرستان با تولید ۳۰ هزار تن کلزا رتبه اول را در کشور دارد و با توجه به نیاز کشور، در مسیر خودکفایی پیش می‌رویم. کارهای بسیار خوبی در زمینه روغن کشی کلزا انجام شده است تا بتوانیم روغن کشی کلزا را در شهرستان داشته باشیم و واردات روغن را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به دیگر پروژه‌ها در شهرستان گفت: پروژه‌های بسیار خوبی در شهرستان آغاز شده است که ۲۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت دارند. در زمینه خوراک دام نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده، به صورتی که در حال حاضر در بازه زمانی پنج ماهه برای ۱۰۰ نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.

نماینده شوش با بیان اینکه در خصوص گردشگری تاریخی و مذهبی نیز ظرفیت بالایی در شهرستان وجود دارد، عنوان کرد: در این زمینه شهرستان شوش هم در استان و هم در کشور حرفی برای گفتن دارد اما زیرساخت‌ها مهیا نبوده است. در واقع میراث فرهنگی که برای شهرستان یک تهدید بود با مرمت به فرصت تبدیل شد و همچنین اجرای بسیاری از پروژه‌های عمرانی در عرصه‌هایی که به ثبت جهانی رسیده بودند متوقف شد.

مثل پل کنار بیمارستان نظام مافی شوش که این پروژه حدود ۱۰ سال است که متوقف شده بود اما در حال حاضر با کسب مجوز از میراث فرهنگی و برگزاری مناقصه، برای آن تخصیص اعتبار صورت گرفته است.
کد مطلب: 36185
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *