دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۱

کاهش توان رقابتی فروشگاه های زنجیره ای با محدود شدن دامنه سود

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: تعیین قیمت تولید کننده و مصرف کننده روی کالاها، توان رقابتی و ادامه فعالیت فروشگاه های زنجیره ای را با مشکل روبرو کرده است.
کاهش توان رقابتی فروشگاه های زنجیره ای با محدود شدن دامنه سود
به گزارش توليد ايرانی؛        منصور عالی پور، با حضور دربرنامه رادیویی «زنجیره»، با اشاره به توسعه شهر‌ها و سبک زندگی شهرنشینی و گسترش آن‌ها و راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جهان از دو قرن قبل، گفت: این سبک از خرید برای مردم مقرون به صرفه است و دولت‌ها می‌توانند برنامه ریزی هایشان را برای تامین کالا و نظارت و موارد دیگر که در کسب و کار‌ها اتفاق می‌افتد و درآمد دولت است خیلی شفاف انجام دهند.

او افزود: زنجیره‌ای بودن به این معنی است که صنوفی که با یک نام تجاری و یک سیستم متمرکز فعالیت می‌کنند زنجیره تامین و توزیع کالا تشکیل می‌دهند.

عالی پور گفت: دنیای امروز دنیای رقابتی است و همه تولیدکننده‌ها در کنار تولید مرغوبتر و با کیفیت‌تر به دنبال جذب بیشتر مشتری و سهم بالاتر بازار هستند و در همین رقابت مشتری است که بیشترین سود را می‌برد و تجربه نشان داده فروشگاه‌هایی که به صورت زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند به دلیل قدرت بالای مانور روی تعداد، کیفیت و قیمت کالا‌ها موفق ترند.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزود: در کشور ما با روش‌های جدید و دستورالعمل‌هایی که در قیمت گذاری‌ها با عنوان قیمت تولید و قیمت مصرف کننده تنظیم شده، رقابت کالایی تا حدودی ازبین رفته است، چون فروشگاه‌ها موظفند کالا‌ها را با همان قیمت تولید کننده خریداری و با قیمت مصرف کننده به فروش برسانند و این مساله قدرت رقابت را بین این فروشگاه‌ها کم کرده است.

روشی که هم اکنون بعنوان درج قیمت تولید اجرا می‌شود، ضرایب سود مشخصی برای همه کالا‌ها مشخص شده و چه فروشگاه زنجیره‌ای چه صنوف، فرقی نمی‌کند باید این کالا را بخرند و حداقل ضریب و سود کالا را بکشند روی قیمت تولید و قیمت مصرف کننده هم با توجه به دستورالعمل مشخص شده بفروشند.

آقای علی پور با بیان اینکه هزینه‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل سیستماتیک بودن و پرداخت هزینه‌های متفرقه بیشتر از واحد‌های خرد است، گفت: دستورالعمل‌های جدید رقابت بین این فروشگاه‌ها را به دلیل هزینه‌های بیشتر و کاهش توان تخفیف به مشتری‌ها از بین می‌برد.

او افزود: برخی شرکت‌های تولیدی برای در دست گرفتن بازار و جذب مشتری بیشتر مایل به ارائه تخفیف بیشتر به فروشگاه‌ها هستند، اما سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده با دستورالعمل جدید این امکان را از آن‌ها سلب کرده است.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزود: در روش جدید قیمت گذاری دستوری نداریم، اما تولیدکننده با درج قیمت تولید و مصرف کننده روی کالا، عملا برای فروشنده محدودیت گذاشته و فروشنده مظف است در همان محدوده تعیین شده (۱۰ یا ۱۲ درصد سود) اقدام به عرضه کالا کند که این مساله ممکن است به حذف تدریجی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همواره تخفیف منجر شود.

آقای علی پور با بیان اینکه روش توزیع کالا به صورت فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ابزار‌های مهم دولت برای رصد و نظارت کامل زنجیره کالا از تامین، توزیع و فروش آن است، گفت: در سیستم جدید و اتصال بسیاری از شرکت‌ها به سامانه جامع تجارت وزارت صمت، تمام کالا‌هایی که در فر وشگاه‌های زنجیره‌ای خرید می‌شود در سامانه ثبت شده و می‌توانند به صورت شفاف روی عرضه و تقاضا نظارت داشته باشند. طبیعتا این نوع خرید و فروش عاملی است که می‌تواند براحتی با آن کنترل بازار و توزیع کالا حتی کالا‌هایی که در دوردست تولید می‌شود را با عقد قراردادی که با فروشگاه زنجیره‌ای می‌بندد در شبکه زنجیره تامین آورده و توزیع کند.
کد مطلب: 36015
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *