دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
۰
يکشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۸

حمایت مجلس شورای اسلامی از زعفران کاران

یک نماینده مجلس شورای اسلامی از پیش بینی بودجه لازم در تبصره ۱۴ برای حمایت از زعفران کاران خبر داد.
حمایت مجلس شورای اسلامی از زعفران کاران
به گزارش توليد ايرانی ؛         به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران و شورای شهرستان تربت حیدریه، محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت زعفران در ایران در چند سال گذشته به حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار رسید. در حالیکه در کشور‌های همسایه ایران همانند امارات، ترکیه و کشور‌های اروپایی هر کیلو زعفران از حدود ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار دلار به فروش می‌رسد.

زنگنه افزود: در سال زراعی جدید به علت افزایش هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت محصول در ایران، و اختلاف قیمت فاحش آن با بازار‌های جهانی باید تلاش شود که قیمت آن افزایش پیدا کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر پایین بودن قیمت زعفران در کشور، تصریح کرد: با توجه به اینکه ۸۵ درصد از محصول تولیدی صادر می‌شود و مقدار کمی از آن به مصارف داخلی می‌رسد، واسطه‌ها و مافیای زعفران با در اختیار داشتن بازار خارجی، نقش مهمی در تعیین قیمت زعفران در کشور دارند.

زنگنه ادامه داد: خوشبختانه از سال گذشته با تلاش مجلس برای ورود بازیگران جدید به عرصه بازار زعفران، از بازار سرمایه و همچنین سبد گردان‌ها و همچنین طراحی ابزار جدید مثل اختیار خرید و فروش در بازار بورس کالا برای گواهی سپرده و گواهی آتی، عملا بازار به یک ثبات قیمت نسبی رسیده است.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: امسال، مجلس شورای اسلامی، بودجه لازم را در تبصره ۱۴ برای حمایت از زعفران کاران پیش بینی کرده است که در حال فراهم آوردن شرایط استفاده از آن برای کشاورزان هستیم. همچنین باید تلاش کنیم با فرآوری زعفران، ارزش افزوده بیشتری برای آن در داخل کشور ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: قطعاً سال کشاورزی پیش رو سال بسیار مهمی است و تلاش می‌کنیم بتوانیم قیمت زعفران را به ثبات برسانیم و با کمک به کشاورزان در تأمین هزینه‌های برداشت، بیش از پیش جلوی تأثیر مافیای زعفران و واسطه‌ها و دلالان را بر قیمت گذاری پایین زعفران بگیریم.
کد مطلب: 35965
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *