جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۶

خرمای حاجی آباد نرخ گذاری شد

کمیته نرخ گذاری خرمای حاجی آباد قیمت هر کیلوگرم خرمای پیارم ممتاز درجه یک را 38 هزار تومان، درجه دو 35 هزار تومان ، پیارم معمولی 30 هزار تومان و پستایی 15هزار تومان اعلام کرد .
خرمای حاجی آباد نرخ گذاری شد
توليد ايرانی: مهدی عباس پور، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان حاجی آباد، در جلسه کمیته خرمای شهرستان حاجی آباد یکی از مشکلات کشاورزان را باز فروش خرمای پیارم عنوان کرد و گفت: باید به وسیله برنامه ریزی مناسب و همکاری تعاونی روستایی با خرید تضمینی خرما مشکل کشاورزان در خصوص فروش خرما به دلالان هر چه سریعتر حل و فصل شود و خرما با قیمت مناسب جذب بازار گردد تا کشاروزان دلهره ای در این رابطه نداشته باشند.
رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد در خصوص قیمت خرمای پیارم اظهار کرد:با توجه به هزینه نگهداری نخل پیارم و بالا رفتن قیمت کود، سم باید برای خرمای درجه یک قیمت مناسب در نظر گرفت تا لطمه ای به تلاش ها و زحمات یک ساله کشاورزان وارد نشود .
عباس پور جذب سرمایه گذاران در زمینه بسته بندی، فرآوری خرما و دعوت از کشاروزان برای سرمایه گذاری در صندوق توسعه تعاون کشاورزی را از برنامه های مهم این کمیته عنوان کرد.
وی گفت: قیمت خرمای درجه یک پیارم درسال گذشته 18 هزار تومان اعلام شدکه امسال به دلیل شرایط اقتصادی و بالا رفتن قیمت اجناس در همه زمینه ها نسبت به سال گذشته افزایش قیمت مشاهده می شود.
رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد تصریح کرد: درسال گذشته اقدامات بسیار مناسبی جهت رفاه کشاورزان از قبیل بیمه محصولات کشاورزی و ناچیز بودن پرداخت خسارت وارده اصلاح، اختلاف قیمت بین خرمای درجه یک و دو را خواستار شدند و ایجاد یک نظام متشکل و پویا را در زمینه خرما خواستار شدند.
عباس پور یادآور شد: برداشت خرما در حاجی آباد از اوایل تیر ماه خرمای پیش رس آغاز می شود و خرمای پیارم از نیمه دوم شهریور شروع و نیمه دوم مهر برداشت پیارم به پایان می رسد.
وی با اشاره به نرخ گذاری خرماهای شهرستان حاجی آباد گفت:خرمای پیارم درجه یک که هر 100دانه یک کیلو گرم 38 هزار تومان هزارتومان ، درجه یک بدون ضایعات 125 دانه یک کیلو گرم 35 هزار تومان و خرمای قهوه ای معمولی 30 هزار تومان درجه سه که همان پستایی 15 هزار تومان تعیین شد.
رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد افزود:خرمای مضافتی کیلویی 4500 تومان ، خاصوئی چسپ هشت هزار تومان، خاصوئی ریز 15هزار تومان، شاهانی چهار هزار تومان، سیاه بیز درجه یک هشت هزار تومان، خنیزی چهار هزار تومان، مرداسنگ چهار هزارو 500 تومان، خارکوب پنج هزار تومان، بردیوار دو هزار تومان و خلص یک هزارو 200 تومان در شهرستان خریداری می شود.
وی ادامه داد: بالغ بر یک هزار هکتار از نخلستانهای حاجی آباد زیرکشت خرمای پیارم است که همه ساله 23 هزار و ۵۰۰ تن خرما در شهرستان برداشت می شود که حاجی آباد به علت داشتن آب و هوای گرم و خشک تنها منطقه کشت پیارم در ایران است .
عباسپور خاطرنشان کرد:بیشترین نخلستانهای پیارم در دهستانهای درآگاه، طارم ، تزرج ، برآفتاب و سیروئیه و اطراف شهر حاجی آباد است .خرمای پیارم حاجی آباد به شهرهای بزرگ ایران و به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
کد مطلب: 3582
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *