دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
۰
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۷

دانش بنیان کردن کشاورزی کشور یک ضرورت است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه به دلیل کمبود آب برای بسیاری از کشت ها محدودیت ایجاد کرده ایم، گفت: محدودیت تامین آب و خشکسالی که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه است برای کشاورزی خوزستان محدودیت و کاهش سطح کشت را رقم زده است و در خیلی از کشت ها امسال کاهش سطح داشتیم.
دانش بنیان کردن کشاورزی کشور یک ضرورت است
به گزارش توليد ايرانی ؛        خدارحم امیری زاده در نشست خبری که امروز، ۲۹ خردادماه با موضوع بحران کم آبی در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: تامین امینت غذایی یکی از مولفه های قدرت برای هر کشوری است و باید همه امکانات موجود را برای بالفعل کردن امنیت غذایی در کشور به کار گرفت.
به گزارش ایسنا، وی افزود: خوزستان، صدرنشین استان های تولید کننده کشور است. خوزستان در تولید ۱۰ محصول مقام نخست را در میان استان های کشور دارد و در چند محصول دیگر نیز مقاوم دوم و سوم تولید را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: ۱۳ تا ۱۴ درصد از کل تولید محصولات کشاورزی ایران متعلق به خوزستان است زیرا خوزستان بزرگترین جلگه کشاورزی کشور است و حدود ۱۱ درصد از اراضی کشور در استان قرار دارد.

امیری زاده با اشاره به اینکه خوزستان اکنون با کم آبی مواجه است، عنوان کرد: براساس اعلام سازمان آب و برق و سازمان هواشناسی با خشکسالی بی سابقه ای در ۵۰ سال اخیر مواجه هستیم. کاهش حدود ۳۸ درصدی بارندگی در سال جاری در خوزستان و کاهش ۴۰ تا ۴۵ درصدی بارندگی ها در بالادست استان بیانگر این مساله است.

۹۵ درصد آب مصرفی خوزستان از حوضه های بالادستی تامین می شود
وی افزود: آبی که در خوزستان مصرف می شود، ۹۵ درصد آن از حوضه های بالادستی تامین می شود و براین اساس همه شواهد نشان می دهد که باید تولیدات کشاورزی در خوزستان نسبت به سال گذشته و سال های قبل از آن کاهش یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: در استان های دیگر کشور با توجه به شرایط تامین آب، تولیدات کشاورزی کاهش داشته اما با لطف خداوند، اراده کشاورزان و کار جهادی همه بخش ها تولیدات در استان کاهش نیافت.

امیری زاده با بیان اینکه تهدیدها و بحران ها باید به فرصت تبدیل شوند و این کار شدنی بوده و است، گفت: در سالی که هراس داشتیم تولیدات محصولات کشاورزی خوزستان دچار مشکل شود خوشبختانه چنین اتفاقی رخ نداد و تولیدات محصولات کشاورزی خوزستان به خوبی نیاز کشور را در بخش های مختلف تامین کرد.

وی ادامه داد: در کنار همه تلاش ها و امکانات، مدیریت نقشی کلیدی دارد. مدیریتی که امروز کشور به آن نیاز دارد تا بتوانیم از سد مشکلات عبور کنیم، مدیریت دلی است. به این معنا که مدیریت باید بر دل ها حاکم باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: باید برای انجام کارها اتحاد داشته باشیم تا بتوانیم هدف اصلی در سازمان جهاد کشاورزی که تامین امنیت غذایی است را اجرایی کنیم.
امیری زاده افزود: با مدیریتی که بر دانش و علوم روز تکیه می کند می توانیم کشاورزی را متحول کنیم. دولت و وزارت جهاد کشاورزی بنا را بر تحول در حوزه کشاورزی گذاشته است. امروز در مدیریت کلان باید این مسیر را طی کنیم و کشاورزان خوزستانی نیز باید همراه باشند تا بتوانیم کشاورزی خوزستان را متحول کنیم.
کشاورزی قراردادی و تغییر الگوی کشت در راس تحول کشاورزی
وی با بیان اینکه در راس تحول کشاورزی، بحث کشاورزی قراردادی و تغییر الگوی کشت قرار دارد، تصریح کرد: کشت متناسب با نیاز کشور می تواند تولید محصولات کشور را در مسیری روشن قرار دهد و زمینه را برای حل مشکلات در این حوزه کاهش می دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: امسال بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن گندم در خوزستان تولید شده است. همچنین از کشاورزان خوزستانی ‌امسال بیش از یک میلیون و ۴۰۰هزار تن گندم نان و بذری به صورت تضمینی خریداری شد.
امیری زاده ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به محدودیت تامین آب و شرایط خشکسالی پیش بینی کرده بود که خرید گندم در خوزستان حدود یک میلیون تن باشد اما خوشبختانه توانستیم بیش از این پیش بینی گندم خریداری کنیم.
وی با بیان اینکه به دلیل کمبود آب برای بسیاری از کشت ها محدودیت ایجاد کرده ایم، افزود: محدودیت تامین آب و خشکسالی که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه است برای کشاورزی خوزستان محدودیت و کاهش سطح کشت را رقم زده است و در خیلی از کشت ها امسال کاهش سطح داشتیم.
عدم کاهش تولید محصولات علی رغم کمبود منابع آب
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: عملکرد در واحد سطح در برخی از محصولات افزایش یافته است و شاهد کاهش نبافتن تولید محصولات کشاورزی استان علی رغم کمبود منابع آب هستیم. کشاورزی قراردادی گندم به عنوان یکی از شاخص ترین پروژه های وزارت جهاد کشاورزی به خوبی خود را نشان داد و باعث شد تا تولید علی رغم محدودیت های منابع آبی کاهش پیدا نکند.
امیری زاده عنوان کرد: مدیریت مزرعه توسط کشاورز، طرح گندم بنیان و مبارزه با علف های هرز و برداشت به موقع باعث شد تا امسال علی رغم همه محدودیت ها تولید محصول گندم در خوزستان کاهش پیدا نکند.
وی با اشاره به تولید کلزا در خوزستان افزود: استان خوزستان امسال برای دومین سال متوالی با تولید ۷۹ هزار تن کلزا مقام نخست تولید این محصول را در کشور به دست آورد.
پیش بینی برداشت حدود یک میلیون تن چغندرقند در خوزستان
امیری زاده با اشاره به تولید چغندرقند پاییزه بیان کرد: امسال تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار تن چغندر قند برداشت کرده ایم و همچنان در حال برداشت هستیم. پیش بینی می کنیم امسال حدود ۹۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن چغندرقند برداشت کنیم.
وی با بیان اینکه بحران کم آبی همچنان ادامه دارد، افزود: تا رسیدن به هدف اصلی که تامین امنیت غذایی است مسیر زیادی باقی مانده و در این راه باید مسیر تحولی را طی کنیم. کم آبی و خشکسالی کشاورزان خوزستان را اذیت می کند. کشاورزی که در این شرایط دشوار اقتصادی تنها محل درآمدش تولیدات محصولات کشاورزی است با شرایط بسیار سختی مواجه است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: اگر کشاورزان الگوی کشت را رعایت کنند مشکل خاصی به وجود نمی آید. اگر کم آبی و خشکسالی موجود مدیریت نشود، آثار و تبعات بسیاری بر بخش کشاورزی خواهد گذاشت. یکی از این آثار افت کمی و کیفی محصولات کشاورزی است که در نهایت این مساله امنیت غذایی را تهدید می کند.
امروز باید بیش از هر زمانی به بحث امنیت غذایی توجه کنیم
امیری زاده با بیان اینکه با توجه به تحولات جهانی و کینه توزی دشمنان امروز بیش از هر زمانی باید به بحث امنیت غذایی توجه کنیم، ادامه داد: تشدید وابستگی به واردات محصولات کشاورزی و نهاده ها یکی دیگر از آثار خشکسالی و عدم مدیریت در این حوزه است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: تشدید برداشت از سفره های آب زیرزمینی، تشدید بیابان زایی و... از دیگر آثار عدم مدیریت خشکسالی است و از این رو باید مساله کم آبی در خوزستان به بهترین شکل مدیریت شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: کشاورزی ما انقدر پیشرفته نیست که با نهایت بهره وری از آب، افزایش عملکرد را داشته باشد. کشاورزی در کشور هنوز ۱۰۰ درصد مکانیزه نشده است و از سیستم‌های نوین آبیاری و تکنولوژی روز استفاده نمی شود.

دانش بنیان کردن کشاورزی ایران یک ضرورت است
امیری زاده با بیان اینکه دانش بنیان کردن کشاورزی ایران امروز یک ضرورت است، گفت:بسته های حمایتی لازم برای کشاورزان در نظر گرفته شده و در حال پیگیری است تا بخشی از خساراتی که ممکن است کشاورزان متحمل شوند را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و همچنین شورای تامین، کشت برنج در حوضه های آبریز کارون، مارون، دز و کرخه در خوزستان ممنوع است، تصریح کرد: در حوضه کرخه به دلیل کمبود آب، سازمان آب و برق هیچ آبی برای کشت های فصلی در نظر نگرفته است زیرا هیچ آبی برای چنین کاری وجود ندارد.

امیری زاده ادامه داد: حوضه آبریز کرخه یک حوضه بحرانی است اما کارهای خوبی در این حوضه آبریز در حال انجام است تا مشکلات کشاورزان کاهش یابد. در دیگر حوضه های آبریز فقط کشت برنج ممنوع است و کشت های کم آب بر مثل ذرت، انواع حبوبات و کنجد مجاز است.
کد مطلب: 35558
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *