پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۲

تولید و اشتغال در صنایع سنتی فولاد و خودرو

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با رفع موانع موجود بر سر راه صنایع دستی مانند صدور مجوزها و نگاه به اعطای تسهیلات، ظرفیت های منحصر به فرد در این صنعت بروز و ظهور پیدا کرده که می تواند به اشتغال بانوان در این حوزه کمک فراوانی داشته باشد.
تولید و اشتغال در صنایع سنتی فولاد و خودرو
توليد ايرانی: سید فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: امروزه شاغل بودن زنان، یکی از مسائلی است که در اجتماع مطرح است و زنان به علل گوناگون به کار روی می آورند و حتی مجبورند علاوه بر مسئولیت‌های خود در خانه و تربیت فرزندان، مسئولیت‌های اجتماعی را نیز بر عهده بگیرند. بنابراین جامعه باقشری به عنوان زنان شاغل روبه رو می شود. افرادی که در دو جبهه مهم یعنی جامعه و خانواده مشغول خدمت و انجام وظیفه هستند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته، زنان غالبا نقش مادر و همسر را بر عهده داشتند و به انجام امور خانه می پرداختند، افزود: اگر  در اموری مانند کشاورزی و دامداری و امثال آن شرکت داشتند، دامنه چنین مشارکت‌هایی در حدی بسیار محدود و منحصر به تأمین نیازهای خانواده بود اما با تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی و پیچیده‌تر شدن تقسیم کار، امروزه زنان علاوه بر ایفای نقش‌های فوق، پذیرای مسئولیت‌های عمده‌تر نظیر اشتغال در بیرون از خانه را برعهده دارند.

موسوی تصریح کرد: افزایش حضور زنان در اجتماع و خانه  می‌تواند تبعات مثبت و منفی برای حوزه وظایف داخل خانه که بر عهده دارند را داشته باشد. ولی این حضور مثبت است و زنی که در جامعه است راحت‌تر آموزشهای لازم را برای انتقال به کودک خود فرا می گیرد.

وی با توجه به فعالیت زنان در خارج از خانه که موجب جابجایی وظایف و حضور بیشتر مردان و مشارکت آنها در کارهای منزل شده است تصریح کرد: با افزایش مشارکت زنان در جامعه و استعدادهایی که در کشور وجود دارد می‌توان برای برون رفت از وضعیت اقتصادی کشور از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که چرا بیکاری زنان تحصیلکرده بیشتر از مردان است؟ گفت: مهارت آموزی به زنان توسط سازمان های مربوطه مثل فنی و حرفه ای می تواند در جذب زنان در بازار کار موثرباشد و نه صرفا در حوزه بانوان بلکه در حوزه مردان نیز نبود مهارتهای لازم عامل تشدید کننده بیکاری افراد است و سازمان فنی و حرفه‌ای در این بخش می تواند نقش آفرینی لازم را داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: آموزشهای فنی و حرفه‌ای به تنهایی کافی نبوده و نه تنها در حوزه زنان بلکه در حوزه مردان هم نقش و حضور سازمان فنی و حرفه‌ای پررنگ تر از گذشته احساس می شود و این مهارتها باعث ارتقا شرایط اقتصادی کشور شده و ارتقا مهارت و مدیریت کسب و کار و آموزش مهارت مدیریت کسب و کار و مدیریت کوچک هم باید در سبد آموزشی سازمان فنی حرفه ای قرار گیرد تا زمینه بروز کسب و کارهای کوچک در جامعه فراهم شود.

موسوی اذعان داشت: در کشور اشتغال بیشتر در صنایع سنتی مثل فولاد و خودرو و … دنبال شده است و تغییر رویکرد و نگاه به روز به موضوع مهارتهای فنی و مدیریت موفقیت اشتغال را در حوزه بانوان و آقایان ارتقا می دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به اینکه بیشتر صنایع دستی توسط زنان تولید می شود و ترویج این کار در راستای حمایت از کالای تولید ایران، حمایت دولت چه میزان تاثیر گذار است ؟ تصریح کرد: با توجه به اینکه تاکنون توجه لازم به صنایع دستی در کشور نبوده است و این حوزه مغفول مانده و با توجه به اینکه این صنعت دستی در جذب توریست موثر و صادرات غیر نفتی کشور محسوب می شود و طرفداران خود را دارد مورد بی مهری واقع شده است و با توجه به اینکه کشور به حوزه صنعت در بخش فولاد توجه داشته این صنعت مغفول مانده است.

وی با اشاره به موانع موجود در راه پیشرفت صنایع دستی افزود: با رفع موانع موجود بر سر راه صنایع دستی مانند صدور مجوزها و نگاه به اعطای تسهیلات، ظرفیت های منحصر به فرد در این صنعت بروز و ظهور پیدا کرده که می‌تواند به اشتغال بانوان در این حوزه کمک فراوانی داشته باشد.
کد مطلب: 3553
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *