جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۱
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۶

کوئیک‌نسخه‌به‌روز شده تیبا هاچبک یا ماشین جدید؟

شانزده اسفند ۹۵ بود که شرکت سایپا از جدیدترین خودرو خود رونمایی کرد. انتخاب نام جدید «کوئیک» نشان می‌داد که سایپا مدل کاملاً جدیدی را رونمایی کرده که ...
کوئیک‌نسخه‌به‌روز شده تیبا هاچبک یا ماشین جدید؟
توليد ايرانی: شانزده اسفند 95 بود که شرکت سایپا از جدیدترین خودرو خود رونمایی کرد. انتخاب نام جدید «کوئیک» نشان می‌داد که سایپا مدل کاملاً جدیدی را رونمایی کرده که هیچ شباهتی با مدل‌های قبلی ندارد هرچند اگر آن را دقیق بررسی کنیم، شباهتش به ماشین‌های قبلی سایپا را پی می‌بریم. کوییک یک هاچبک کوچک است که به گفته سایپا.

«اين خودرو كه حاصل چندين سال تجربه و تبحر در دانش طراحي و ساخت خودرو است، به‌طور كامل توسط مهندسين ايراني طراحي گرديده و محصول جديد گروه خودروسازي سايپا هست. اين محصول در كنار داشتن امكانات و تجهيزات رفاهي مدرن با استانداردهاي جهاني توليد مي‌گردد.»  
کوئیک یا Quick؟
سایپا می‌گوید که از یک نام ایرانی استفاده کرده و موارد مختلف معنای کوئیک را نام‌برده است؛ اول اینکه طایفه‌ای از ایل‌های کُرد کوییک نام دارند، دوم اینکه کوییک نام یکی از روستاهای شهرستان جاسک از استان هرمزگان است، سوم اینکه در شهرستان کامیاران از استان کردستان نیز روستایی بانام کوییک وجود دارد، چهارم اینکه کوییک نام تپه‌ای باستانی متعلق به هزاره چهارم میلادی است که در شهرستان جوانرود در استان کرمانشاه واقع است. بااین‌حال گفته می‌شود که به خاطر اینکه کلمۀ کوییک هم به لحاظ آوایی و هم نوشتاری خوش‌ترکیب و خوش‌صدا است و همچنین با کلمه لاتین Quick هم شباهت دارد که به معنای تند و سریع می‌باشد، سایپا این نام ‌را برای محصول جدیدش برگزیده است.
 
نسخه به‌روز شده تیبا هاچبک یا ماشین جدید؟
برخی معتقدند کوییک مدل به‌روز تیبا هاچبک است اما سایپا چنین عقیده‌ای ندارد و استفاده از یک نام کاملاً جدید، نشان‌دهنده عزم راسخ سایپا برای اثبات این موضوع است.

البته کوییک ازنظر ابعاد در همه جهات بزرگ‌تر از تیبا هاچبک است به دلیل همین ابعاد بزرگ‌تر، برخی کوییک را یک کراس اوور کوچک می‌دانند هرچند این موضوع هم کاملاً مشخص نیست؛ اما نکته جالب طراحی کوییک به نمای عقب خودرو بازمی‌گردد که شکل کاملاً جدیدی برای چراغ‌ها دیده می‌شود.

البته همین چراغ‌ها هم حرف‌وحدیث‌های زیادی به همراه داشتند و نظرات زیادی مبنی بر الگوبرداری از محصولات خارجی برای طراحی این چراغ‌ها وجود دارد.

کوییک ازنظر فنی کاملاً با تیبا و ساینا شباهت دارد. در زیر کاپوت کوییک همان پیشرانه محصولات خانواده X200 سایپا یعنی موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ قرار دارد که در اصل نمونه حجیم‌شده و تقویت‌شده موتور 1.3 لیتری پراید است. به گفته سایپا، این موتور 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

این نیرو در نسخه دستی کوییک توسط همان گیربکس پنج سرعته سابق انتقال پیدا می‌کند اما برای آن یک گیربکس CVT هم در نظر گرفته‌شده که ساخت شرکت پانچ بلژیک است. همچنین فرمان و دریچه گاز خودرو در نمونه اتوماتیک از نوع برقی است اما درحالی‌که مصرف سوخت ترکیبی کوییک دستی برابر با 7 لیتر در هر صد کیلومتر است، این عدد برای نسخه اتوماتیک 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام‌شده است.
 
سایپا کوییک
با توجه به محبوبیت فوق‌العاده کراس‌اوورها در بازارهای جهانی و به‌تبع آن در کشورمان، بسیاری از خودروسازان با افزودن قطعاتی به هاچ‌بک‌های خود، نمایی کراس‌اوور مانند به آن‌ها می‌بخشند که اصطلاحاً کراس هاچ‌بک نامیده می‌شوند و حالا سایپا نیز در کوییک همین رویه را در پیش‌گرفته است. این خودرو در اصل نسخه هاچ‌بک ساینا محسوب می‌شود و بنابراین نمای جلویی آن همان ساینا است که تغییراتی در جلوپنجره و سپر آن ایجادشده است. علاوه بر این، کاسه داخلی چراغ‌های جلو به‌صورت دودی طراحی‌شده و دی‌لایت‌هایی هم به بالای چراغ‌های مه شکن اضافه‌شده است که البته هماهنگ به نظر نمی‌رسد .

در نمای جانبی سایپا کوئیک هم باز مشابه کراس هاچ‌بک‌ها و طبق رویه و مُد جهانی، پوشش‌های پلاستیکی به اطراف گلگیرها اضافه‌شده (بچه گلگیر)، رکاب‌ها به رنگ مشکی درآمده‌اند و ریل‌هایی هم روی سقف قرارگرفته است.

همچنین در این بخش رینگ‌ها هم تغییر کرده و فرمی بسیار زیباتر از ساینا پیداکرده‌اند که البته امیدواریم در نمونه‌های تولیدی هم باقی بمانند! این در حالی است که دستگیره درها نیز به نمونه‌های موسوم به آسان‌بازشو تغییریافته‌اند. بدین ترتیب در این قسمت جانبی سایپا کوئیک غیرازاین موارد تغییر دیگری نسبت به ساینا سدان یا تیبا هاچ‌بک دیده نمی‌شود.

در طراحی عقب کوئیک برخلاف تیبا 2، محل نصب پلاک از روی سپر به روی درِ صندوق بار منتقل‌شده و فرم چراغ‌ها هم تغییر پیداکرده است به‌گونه‌ای که علاوه بر تغییر قسمت اصلی چراغ‌ها، قطعه‌ای هم‌روی درِ صندوق اضافه‌شده است.

البته به جهت جلوگیری از تغییر قالب‌ قسمت گلگیرهای جانبی، بخشی از چراغ‌های عقب که روی گلگیرها کشیده شده‌اند نسبت به تیبا هاچ‌بک بدون تغییر باقیمانده‌اند اما در آن‌ها نئون بکار رفته که موجب ایجاد نمایی زیباتر شده است. همانند جلو، در زیر سپر عقب سایپا کوئیک هم محافظ نقره‌ای بکار رفته درحالی‌که روی سپر نیز پوشش پلاستیکی قرارگرفته و پروژکتور تکی عقب تیبا 2 هم جای خود را به دو نمونه در طرفین سپر داده است.

همچنین در اینجا هم مثل ساینا نام خودرو به‌صورت فارسی روی درِ صندوق چسبنده شده است. بااین‌حال نمای عقبی کوییک بهتر از تیبا 2 از آب درآمده و به نظر می‌رسد تا حدودی از نمای عقبی ب‌ام‌و X1 نسل قبل الهام گرفته باشد. در کل هرچند در طراحی سایپا کوئیک هنوز هم ناهماهنگی به چشم می‌خورد اما برای شرکتی چون سایپا قابل‌قبول بوده .

پس از بررسی نمای بیرونی، درِ خودرو را بازکرده و به بررسی کابین می‌پردازیم. در اینجا اساساً همان داشبورد و نمای داخلی ساینا دیده می‌شود که تغییراتی جزئی در آن اعمال‌شده است. تغییر قابل‌توجهی که در کابین کوییک ایجادشده، استفاده از غربیلک فرمان جدیدی با فرم D شکل است. این غربیلک به دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی مجهز بوده و همچنین صفحه آمپر خودرو نیز تغییر کرده.

یکی دیگر از تغییرات قابل‌توجه کابین کوییک نسبت به ساینا تجهیز آن به یک صفحه‌نمایش لمسی هفت اینچی است که به ناوبری مجهز بوده و تصاویر دوربین دید عقب خودرو را هم به نمایش درمی‌آورد؛ اما محل نصب این نمایشگر به‌هیچ‌عنوان با داشبورد خودرو هماهنگ نبوده و همانند قطعه‌ای اضافه به نظر می‌رسد.

استارت دکمه‌ای و انتقال شاسی قفل درها به داخل دستگیره‌ها نیز از دیگر نکات قابل‌ذکر کابین کوییک هستند اما همچنان دسته‌های راهنما و برف‌پاک‌کن و همین‌طور دکمه بالابر شیشه‌ها متعلق به پراید هستند که در خودرویی که از سوی سازنده محصولی جدید خوانده می‌شود آن‌هم با چنین قیمتی واقعاً آزاردهنده است.

ایمنی سایپا کوییک
کوئیک به کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو مجهز شده است. نکته‌ی جالب در مورد سایپا کوئیک، سامانه‌های ایمنی متنوع به‌کاررفته در آن است. سایپا کوییک همانند بسیاری از خودروهای داخلی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) دارد. سیستم ترمز EBD از کاربردی‌ترین سامانه‌های ترمزی یک خودرو است.

ترمز گیری اضطراری (BA) هم از دیگر سیستم‌های به‌کاررفته در این خودرو است. این سامانه در شرایط اضطراری و ترمز گیری ناگهانی و شدید، حداکثر نیروی ترمز را برای توقف خودرو اعمال می‌کند. کوئیک به سیستم کنترل پایداری (ESC) هم مجهز شده است. این سامانه وقتی بر اثر لیز خوردن کنترل خودرو در حال خارج شدن از دست راننده است سعی می‌کند کنترل اوضاع را به دست راننده برگرداند. کوئیک به سیستم «پایش فشار باد تایرها» (TPMS) بهره‌مند شده است. این سامانه، میزان باد لاستیک‌ها را به راننده اعلام می‌کند. سامانه‌ی TPMS کنار نمایش اطلاعات لازم، در صورت کم بودن باد لاستیک‌ها، به راننده هشدار می‌دهد.


در پایان در مورد این خودروی جدید سایپا می‌توان گفت که هرچند مطمئناً هنوز هم با خودروهای روز دنیا فاصله دارد اما با توجه به اینکه سایپا سعی کرده حرکتی هماهنگ با مُد و ترند جهانی انجام دهد و همین‌طور ایجاد تغییراتی در ظاهر و ارائه تجهیزات بیشتر و گیربکس اتوماتیک، می‌توان کوییک را اقدامی مثبت تلقی نمود که اگر با قیمتی مناسب عرضه گردد می‌تواند تنوعی به این بازار انحصاری خودروهای ارزان تا میان قیمت بخشیده و خریدارانی را به سمت خود جذب کند هرچند که هنوز هم کیفیت پایین و قوای محرکه قدیمی گریبان گیر آن است.
کد مطلب: 3550
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *