جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۳

بازار راکد ذغالسنگ دولتی

هیچ کدام از معادن و شرکت های دولتی کرمان ذغال سنگ حرارتی را صادر نکرده اند و تنها در بخش خصوصی این امر صورت می گیرد که پیش تر هم بوده است لذا از میزان صادارت و رقم ارز آوری که به کشور از سوی این نوع معادن می رسد ، اطلاعات دقیقی وجود ندارد .
بازار راکد ذغالسنگ دولتی
توليد ايرانی: چندی پیش مدیرکل سازمان صنعت ، معدن و تجارت کرمان در گفتگو با تسنیم از اولین صادرات رسمی ذغال سنگ به خارج از کشور سخن گفته بود که گمان می رفت برای اولین بار آن هم در بخش دولتی باشد اما پاسخ های مسئولین شنیدنی بود .

حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه کارخانه‌های صنایع فرآوری در استان کرمان راه‌اندازی شده است ، گفت: ما در استان به دنبال این هستیم تا وابستگی خود به ذوب‌آهن اصفهان را کاهش داده و به این سمت پیش می‌رویم که معادن ما استخراج خود را در داخل استان به فروش برساند.

وی با بیان اینکه کار جدیدی که آغاز شده صادرات ذغالسنگ از استان است ، افزود : با توجه به نوسانات قیمت ارز، صاردات ذغالسنگ در ورود ارز به کشور بسیار مفید و موثر است و خوشبختانه اولین صادرات ذغالسنگ ما انجام شده است.
این سخنان مدیر کل صنعت در گفتگو با تسنیم  ؛ ما را برآن داشت تا در خصوص این صادرات به جستجو بپردازد تا بتواند آمار دقیقی از میزان صادرات و ارز آوری که ایجاد شده است را به گوش مخاطبان خود برساند اما این کنکاش نه تنها به نفع نبود بلکه نشان از بی اطلاعی مسولان  نسبت به اتفاقات رخ داده در امور استان داشت .
علی حسینی نژاد گفت : در استان کرمان دو نوع ذغال سنگ از معادن استخراج می شود که شامل ذغال حرارتی و ذغال کک شواست و بحث صادرات  فعلی در زمینه ذغال حرارتی صورت گرفته است زیرا ذغال کک شو عموما مصرف داخلی دارد و برای کوره های تولید مورد استفاده  قرار می گیرند و در زرند و اصفهان خواهان دارند این ذغال در گاهی مواقع  نیز واردات می شود .
وی ادامه داد : ذغال حرارتی به واسطه اینکه سوخت محسوب می شود و در ایران عملا مورد استفاده نیست به کشورهای دیگر صادر می شود اما اینکه چقدرصادرات انجام شده و در اولین بار چه مقدار ارز آوری داشته است را باید از شرکت ذغال سنگ کرمان پرسید.
در ادامه با معاون بهره برداری شرکت ذغال سنگ در خصوص صادارت سئوال کردیم که با جوابی شوک برانگیز روبه رو شدیم؛ جعفری در پاسخ به خبرنگار ما مبنی براینکه چه میزان صادرات ذغالسنگ صورت گرفته  است ، گفت : هیچ ذغالی از شرکت ذغال سنگ کرمان صادر نشده است و ما از این اتفاق بی اطلاعیم .
اما این سخنان متناقض خبرنگار ما را از واکاوی موضوع نا امید نکرد و این بار به سراغ احمد حسن زاده معاونت معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان رفت .
حسن زاده گفت : هیچ کدام از معادن و شرکت های دولتی ما ذغال سنگ حرارتی را صادر نکرده اند و تنها در بخش خصوصی این امر صورت می گیرد که پیش تر هم بوده است  اما اکنون از میزان صادارت و رقم ارز آوری  که به کشور رسیده است ، اطلاعات دقیقی نداریم .
وی در پایان خاطر نشان کرد : گرچه کشور هایی همچون چین بعد از افغانستان و ترکیه خواهان ذغال حرارتی هستند اما هنوز معبری برای این اتفاق باز نشده است تا با چینی ها در بحث فروش مذاکره کنیم کما اینکه معادن خصوصی از قبل هم به افغانستان و ترکیه ذغال صادر می کردند و اکنون تغییری در روند آنان ایجاد نشده است .
کد مطلب: 3530
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *