پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۸

کرم ها به جان "انار میبد" افتادند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد با اشاره به ضرورت مقابله موثر با آفات محصول انار در این شهرستان، گفت: آفت کرم گلوگاه و مگس مدیترانه‌ای، بیش از 30 درصد از محصول انار میبد را از بین می‌برد.
کرم ها به جان "انار میبد" افتادند
صدر پورکوثری با اشاره به اینکه شهرستان میبد با سطح زیر کشت 1250 هکتار سطح زیر کشت باغات انار سالانه 19 هزار و 500 تن میوه انار تولید می‌کند، گفت: میبد مقام اول تولید انار استان را به خود اختصاص داده است.

وی در مورد ارقام انار تولیدی شهرستان گفت: بیشترین ارقام اناری که در شهرستان کشت‌شده شامل میخوش، ملس، شیرین، عقدایی، دانه سیاه و دانه قرمز است که بیشترین سطح زیر کشت در شهرستان مربوط به انار پوست نازک است.

پورکوثری در ادامه اذعان کرد: خشک‌سالی پیاپی و کم‌آبی مشکل اصلی درراه تولید این محصول است. البته مشکلات دیگری نیز نظیر عدم بازاریابی مناسب، نوسان قیمت، شیوه‌های آبیاری سنتی، وجود دلالان، عدم بسته‌بندی و صنایع تبدیلی مناسب و آفت‌ها وجود دارد.

مسئول جهاد کشاورزی شهرستان میبد در خصوص مهم‌ترین آفات محصول انار شهرستان نیز، گفت: کرم گلوگاه و مگس مدیترانه‌ای مهم‌ترین آفاتی هستند که محصول انار میبد را تهدید می‌کنند. آفت کرم گلوگاه سالانه بیش از 30 درصد محصول باغداران را از بین می‌برد که در همین رابطه با جمع‌آوری انارهای آلوده می‌توان به‌طور چشمگیری این آفت را کاهش داد.

وی بابیان این‌که آفت مگس میوه مدیترانه‌ای آفت بومی شهرستان نیست، گفت: این آفت در مرحله شیرین شدن انار به این محصول حمله می‌کند و کشاورزان تنها در زمان برداشت متوجه آفت‌زدگی محصولاتشان می‌شوند لذا اگر در زمان مناسب از آن جلوگیری نشود می‌تواند به سمت بخش‌های دیگر محصول نیز طغیان کند که در این صورت انجام هیچ کاری برای از بین بردن آن مؤثر نخواهد بود. اوج زمان طغیان این آفت را ماه‌های شهریور و مهر است.

پورکوثری با اشاره به شناسایی و مبارزه با این آفت از سال گذشته در میبد، اظهار کرد: البته مبارزه با این آفت سال گذشته تنها روی 50 هکتار از باغات انار شهرستان انجام گرفت و با توجه به این‌که زمستان پارسال نیز از سرمای زیادی برخوردار نبودیم، پیش‌بینی می‌شود که امسال نیز سطح گسترده‌تری از باغات انار موردحمله این آفت قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد پیش‌بینی کرد که از یک هزار هکتار باغات انار این شهرستان، 300 هکتار از این باغات درگیر آفت مگس مدیترانه‌ای شوند.

وی در ادامه اذعان داشت: سال گذشته این آفت در 60 هکتار از باغات محله فیروزآباد مشاهده شد که در این خصوص 14 ایستگاه ارزیابی برای مبارزه با این آفت در شهرستان مستقر شد. امسال 20 ایستگاه ارزیابی آفت مگس مدیترانه در نقاط مختلف شهرستان مستقرشده است.

پورکوثری گفت: میزبان اصلی این آفت غالباً درختانی نظیر هلو، زردآلو و آلوچه است ولی بعد از این‌که انار به مرحله شیرین می‌رسد به این درختان حمله می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ازآنجایی‌که نمی‌توان روی درخت انار به‌طور مستقیم سم‌پاشی کرد، باید سم را با یک شیرینی خاص آلوده کرد و به‌صورت طعمه روی درخت دیگری به‌جز انار قرارداد تا مگس به سمت آن درخت هدایت شود و در دام بیفتد.
پورکوثری همچنین با تأکید بر این‌که کشاورزان نباید برداشت محصول انار خود را به تعویق بیندازند، گفت: در اولین فرصت که امکان برداشت محصول انار ممکن است باید آن را از روی درخت برداشت کرد زیرا در مرحله شیرین شدن انار نمی‌توان با آفت مگس مدیترانه‌ای مبارزه کرد.
وی اطلاع‌رسانی و آگاه ساختن کشاورزان با این آفت را یکی از راه‌های مؤثر در کنترل آن دانست و افزود: با فراهم آوردن شرایط لازم و اطلاع‌رسانی به‌موقع با نصب بنر و سم‌پاشی به شیوه طعمه پاشی می‌توان تا حدودی این آفت را کنترل کرد ولی به دلیل توانایی سازگاری با محیط به‌صورت کامل از بین نخواهد رفت.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد در پایان نیز تشکیل کلاس‌های آموزشی، تأمین سم، ایجاد دستگاه‌های شناسایی آفت، ایجاد پایگاه‌های مردمی در مساجد برای کنترل و مبارزه این آفت اعلام همکاری کرد و از تمام کشاورزان درخواست کرد که این آفت را جدی بگیرند و با کارشناسان جهاد کشاورزی همکاری لازم را انجام دهند.
کد مطلب: 3529
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *