پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۳

رکوردزنی بی‌نظیر تولید شکر در کشور

دبیر انجمن قند و شکر ایران گفت: سال گذشته رکورد بی‌نظیری در تولید شکر زدیم، به طوری‌که ۲ میلیون و ۱۵ هزار تن شکر تولید شد و امسال نیز مجوزی برای واردات شکر داده نشده و شکر با نرخ کیلویی ۳۱۰۰ تومان به وفور در دسترس مردم است.
رکوردزنی بی‌نظیر تولید شکر در کشور
توليد ايرانی: دبیر انجمن قند و شکر ایران گفت: سال گذشته رکورد بی‌نظیری در تولید شکر زدیم، به طوری‌که ۲ میلیون و ۱۵ هزار تن شکر تولید شد و امسال نیز مجوزی برای واردات شکر داده نشده و شکر با نرخ کیلویی ۳۱۰۰ تومان به وفور در دسترس مردم است.

   بهمن دانایی در مورد آخرین وضعیت تولید شکر در کشور، خاطرنشان کرد: سال گذشته رکورد بی‌نظیری در تولید شکر ثبت شد، به طوری‌که ۲ میلیون و ۱۵ هزار تن شکر تولید کردیم که یک میلیون و ۱۴۳ هزار تن آن در بخش چغندر قند و ۸۷۲ هزار تن آن در بخش نیشکر بوده است.

وی با اشاره به اینکه رکورد تولید شکر هیچ وقت در کشور سابقه نداشته و بالاترین میزان تولید مربوط به سال ۸۵ با یک میلیون و ۲۷۴ هزار تن بوده، تصریح کرد: البته این رقم تا سال ۹۲ روند کاهشی یافته بود و به یک میلیون و صد هزار تن رسیده بود.

دبیر انجمن قند و شکر ایران به این نکته اشاره کرد که در سال ۹۶ فقط ۲۰۰ هزار تن کمبود و نیاز به واردات داشتیم و ۹۰ درصد را از محل تولید داخل تامین کرده‌ایم که یکی از دلایل آن محدود کردن واردات شکر توسط وزارت جهاد کشاورزی است که اجازه نداد تا واردات شکر تولیدکننده نتواند شکر تولید ی خود را در بازار بفروشد.

وی این را هم گفت که در سال ۹۶ تنها ۸۷۰ هزار تن شکر وارد شده و امسال نیز در چهار ماهه سال به ۹۷ کلا ۸۶ هزار تن شکر وارد شده که آن هم باقیمانده شکرهایی است که در بندر مانده و از سال قبل ترخیص نشده است و در نهایت امسال مجوزی برای واردات شکر نداریم.

دانایی اطمینان خاطر کرد که بیش از ۸۰۰ هزار تن شکر ذخیره شده که هر ماه در نهایت ۱۷۰ هزار تن شکر مصرف می‌شود، ضمن آنکه از ۲۰ روز آینده و از اوایل شهریور ماه بهره‌برداری از چغندر قند و نیشکر در سال جدید شروع می‌شود.

دبیر انجمن قند و شکر ایران کشت پاییزه چغندر قند را عاملی در کاهش مصرف آب و استفاده از بارش‌های پاییزه برشمرد و گفت: با آنکه حجم زیادی از نیشکر و چغندر قند در خوزستان تولید می‌شود، اما ظرفیت صنعتی در این استان کم داریم و برای استحصال و فرآوری این دو محصول باید روانه کارخانه‌های استان‌های اصفهان، چهارمحال و کرمانشاه می‌شود که اگر بتوانیم کارخانه جدید در خوزستان راه‌اندازی کنیم، بسیار موثر خواهد بود.

وی از کلنگ‌زنی کارخانه فرآوری چغندر قند با ظرفیت ۱۰ هزار تن طی ۱۰ روز آینده در استان خوزستان خبر داد و گفت: در عین حال دو کارخانه نیشکری در این استان هم قرار است تا دومنظوره فعالیت کنند که قطعا برای فرآوری چغندر قند و استحصال شکر موثر بوده و آب کمتری هم در راستای استحصال مصرف خواهد کرد.

دانایی همچنین در مورد نرخ مصوب شکر هم گفت: بسته‌های ۵۰ کیلویی فله‌ای با نرخ مصوب ۲۷۲۲ تومان برای سال ۹۶ مصوب شده است که فعلا با همین رقم فروش ادامه دارد و بسته‌های ۹۰۰ گرمی با نظارت سازمان حمایت با نرخ مصوب ۳۵۵۰ تومان در دسترس مردم قرار دارد.

وی همچنین در مورد نرخ هر کیلوگرم شکر فله‌ای در بازار گفت: این محصول نیز بین هر کیلوگرم ۳ هزار تا ۳۱۰۰ تومان بر اساس نرخ مصوب سازمان حمایت به فروش می‌رسد.
کد مطلب: 3473
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *