چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
۰
يکشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۹

این تنها بخشی از درد دل جامعه کارگری است...

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین گفت: به‌دلیل افزایش حقوق، واحدهای تولیدی ساعات کار را از ۸ به ۱۲ ساعت افزایش دادند و بعضاً زمزمه‌های تعدیل نیرو شنیده می‌شود، سرویس عمومی و ناهار واحدهای تولیدی به واسطه پیمانکاران قطع شده است؛ انتظار داریم در هفته کارگر چند خبر خوش از وزیر و رئیس‌جمهور بشنویم.
این تنها بخشی از درد دل جامعه کارگری است...
به گزارش توليد ايرانی ؛           عیدعلی کریمی  با اشاره به گرانی‌های افسارگسیخته، اظهار کرد: حقوق کارگر ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده است و بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز برای افزایش حقوق بلاتکلیف هستند؛ تورم چندین مرتبه افتاق می‌افتد اما افزایش حقوق یک بار است

وی افزود: وقتی وزیر کار به قزوین سفر کرد به وی گفتیم هنوز شیرینی حقوق را نشچیده تلخی آن روی زبان ماست چون با تورم اثر این افزایش حس نمی‌شود. بسیاری از واحدهای تولیدی قانون افزایش حقوق کارگر را اعمال نکردند و حقوق فروردین ماه ۱۴۰۱ را علی‌الحساب دادند از وزیر کار خواستیم دستورالعملی صادر کند که حقوق کارگران بر اساس مصوب دولت پرداخت شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین اظهار کرد: با این شرایط کارگر امنیت شغلی ندارد با توجه به اینکه امسال به نام سال تولید و اشتغال و دانش‌بنیان مزین است ولی در این راستا کارگران امنیت شغلی ندارند. با توجه به افزایش حقوق، واحدهای تولیدی ساعات کار را از ۸ به ۱۲ ساعت افزایش دادند و بعضاً زمزمه‌های تعدیل نیرو شنیده می‌شود. علاوه بر آن انتظار داریم جلوی قراردادهای سفید گرفته شود، حتی پیش از این قرارداد از کارگر چک و سفته می‌گیرند.

وی بیان کرد: از دولت می‌خواهیم شرکت‌هایی که به‌عنوان پیمانکار مثل زالو به جان صنعت افتادند را حذف کنند؛ پیمانکاران در آیین‌نامه پنج درصد قرارداد کارگران را می‌گیرند و حتی وقتی حقوق کارگر را پرداخت نمی‌کنند کاری انجام نمی‌دهند، پیمانکاران نیز به نوعی وابسته به مدیران هستند و تعارض منافع پیش می‌آید و اگر مدیران می‌خواهند کار کارگر مؤثر باشد باید حقوق آن‌ها را درست پرداخت کنند چراکه اگر کارگر به آینده شغلی امید داشته باشد بهتر کار خواهد کرد.

کریمی تصریح کرد: این روزها بیمه کارگران و حقوقشان را کامل را پرداخت نمی‌کنند، پیمانکاران به ۸۰ درصد کارخانه‌ها ورود کردند، سرویس عمومی و ناهار واحدهای تولیدی به واسطه پیمانکاران قطع شده است؛ انتظار داریم در هفته کارگر چند خبر خوش از وزیر و رئیس‌جمهور بشنویم.
کاریابی‌ها دلالی می‌کنند
وی اظهار کرد: متأسفانه فعالیت کاریابی‌ها به جایی رسیده که اشتغال ایجاد نمی‌کنند و اگر شجره کاریابی‌ها را بررسی کنید خواهید دید در بخش‌های هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف ورود پیدا کردند که این امر غیرقانونی است و تنها دلالی می‌کنند.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین اشاره کرد: این روزها می‌گویند که باید بیمه بیکاری توسط کاریابی‌ها ثبت و ارائه دادخواست برای هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف از جانب آنان انجام شود، برای مثال وقتی کارگری را از شرکت اخراج می‌کنند کارگر باید وارد سامانه شود که این اقدام توسط کاریابی‌ها انجام می‌شود بنابراین هزینه کاریابی‌ها از جیب کارگران جبران شود.

وی با بیان اینکه طبق سنوات گذشته پایان سال شرکت‌ها تعدیل نیرو انجام دادند، اضافه کرد: از ۲۰ اسفند تا پایان فروردین پایان قرارداد می‌زدند که بیمه کارگران را پرداخت نکنند با این اوصاف امنیت شغلی به صفر و زیر صفر رسیده است و حقوق کارگر کفاف زندگی او را نمی‌دهد، از درد کارگران هرچه بگوییم کم گفته‌ایم.

کریمی خاطرنشان کرد: اگر حقوق کارگر بیشتر باشد واحدهای تولیدی می‌توانند به حیات خود ادامه حیات دهند، چون کارگر می‌تواند خرید کند و گردش اقتصادی ایجاد شود، این اتفاق در کشورهای پیشرفته افتاده است. در کشورهای پیشرفته حقوق کارگر از تورم ۳۰ درصد پیشی دارد تا این گردش اقتصادی ایجاد شود؛ مجلس قانون خانواده را مصوب کرده است و امروز کارگر نمی‌تواند مسکن ۴۵ متری برای خود تهیه کند و خرید آن برایش به رویا تبدیل شده است. با شرایط آموزش، درمان و مسکن ضرورت دارد که حقوق کارگر بیشتر باشد.

وی بیان کرد: اولین خواسته ما این است حداقل‌ها به کارگران اختصاص داده شود تا توان کار کردن را داشته باشند و فاصله طبقاتی را بکاهند؛ ۵ میلیون تومان حقوق کارگر با ۵۰ میلیون تومان حقوق مدیر همخوانی ندارد برای همین هر چقدر حساب کنید حتی این حقوق کفاف خانواده کارگران را نمی‌دهد چون هزینه خانوار افزایش یافته است و باید فکری اساسی برای این امر شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین با اشاره به اینکه کارگران مالیات پرداخت می‌کنند اما پزشکان از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند؛ گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به ضرر اقشار ضعیف جامعه است؛ با زمزمه حذف ارز، بسیاری از واحدهای تولیدی اجناس خود را دپو کرده کردند تا پس از افزایش قیمت وارد بازار کنند، سیستم قیمت‌‎گذاری برای کالاها وجود ندارد و این امر در حوزه لوازم خانگی کاملاً مشهود است و واحدهای تولیدی از سیستم دولتی طلبکار هستند تا برای تولید یارانه بگیرند!

وی ادامه داد: کارگران استان بیمه پایه و تکمیلی دارند اما بیمارستان‌های خصوصی استان بیمه تأمین اجتماعی را قبول ندارند برای همین کارگران برای درمان حتی با وجود داشتن بیمه تکمیلی باید از جیب هزینه کنند.

کریمی در پایان سخنانش اشاره کرد: شرکت چینی البرز را شخم زدند، لوله و تأسیساتش را از بین بردند و الان برای راه‌اندازی باید میلیاردها تومان هزینه کنند؛ انتظار داشتیم استاندار به همراه رئیس‌جمهور از چند واحد تولیدی مانند کنتورسازی، تولی پرس و پارس پامچال که با مشکل مواجه هستند بازدید کنند؛ اما در سفر ریاست جمهوری در دیدار اقشار به جامعه کارگری وقت صحبت ندادند.
کد مطلب: 34484
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *